En högst personlig och optimistisk åsikt. You wish säger jag. Och vad du vill är tämligen irrelevant =)Anders S skrev:Eftersom min hamnavgift i princip skall betala för SERVICE (eller, ge ett rimligt överskott efter att ha betalt mina kostnader som gäst) och inte enbart vara en parkeringsavgift blir jag därför en smula frågande när jag förväntas betala i en automat, ungefär som parkerade jag i ett parkeringsgarage. Dit vill jag helst inte gästhamnar skall gå, då blir de (för mig) tämligen meningslös.
Valet att ligga i gästhamn gör man ju själv - bara att avstå om det inte passar. Så länge det finns alternativ såklart på den kust man håller till. Men även var håller till är ju ett val.
Om man istället höjer kraven på service kommer såklart avgiften höjas. Som i sin tur får som effekt att en del väljer bort båtlivet (unga, studenter...) och svenskt båtliv blir än mer feta silverkatter i monsterbåtar. Är det bättre? Men, jag kan ha fel. Kanske bättre med en concierge som väcker med varma gifflar.
Hellre mindre fluff och lullull och mer automatik som kan hjälpa till att hålla nere priserna tycker andra.
Men - åter till huvudfrågan. Betalningsmetod är inte samma sak som service. Tvärsom kan automatbetalningar ge utrymme för mer service iom att den tid detta tar (till exempel totalt 2h per dag) styras om till annat.