Väntar på hamnvakten ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av stangen » mån 26 aug 2013, 09:04

Anders S skrev:Eftersom min hamnavgift i princip skall betala för SERVICE (eller, ge ett rimligt överskott efter att ha betalt mina kostnader som gäst) och inte enbart vara en parkeringsavgift blir jag därför en smula frågande när jag förväntas betala i en automat, ungefär som parkerade jag i ett parkeringsgarage. Dit vill jag helst inte gästhamnar skall gå, då blir de (för mig) tämligen meningslös.
En högst personlig och optimistisk åsikt. You wish säger jag. Och vad du vill är tämligen irrelevant =)
Valet att ligga i gästhamn gör man ju själv - bara att avstå om det inte passar. Så länge det finns alternativ såklart på den kust man håller till. Men även var håller till är ju ett val.
Om man istället höjer kraven på service kommer såklart avgiften höjas. Som i sin tur får som effekt att en del väljer bort båtlivet (unga, studenter...) och svenskt båtliv blir än mer feta silverkatter i monsterbåtar. Är det bättre? Men, jag kan ha fel. Kanske bättre med en concierge som väcker med varma gifflar.
Hellre mindre fluff och lullull och mer automatik som kan hjälpa till att hålla nere priserna tycker andra.

Men - åter till huvudfrågan. Betalningsmetod är inte samma sak som service. Tvärsom kan automatbetalningar ge utrymme för mer service iom att den tid detta tar (till exempel totalt 2h per dag) styras om till annat.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 26 aug 2013, 09:22

peterh skrev:Att vissa affärsidkare föredrar kort beror på att de ger mindre besvär/risker för just dem, de flyttar
ju riskerna till kunderna.
Nej till kortföretagen. Se Kreditkortslagen för mer info.
peterh skrev:Mig förefaller rädslan för kontanthantering närmast likna ett religiöst mantra och inte ett rationellt beslut.
Eller vurmen för kontanter =)
__________________/)___
Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 26 aug 2013, 09:29

Sneseglarn skrev:
stangen skrev:Ja, läge att börja lusläsa avtalen man slentrianmässigt skriver under helt klart. Där står det oftast svart på vitt att XX tillåts sända reklam från sig själv eller tom från tredje part.
Skyll inte på ICA, det är din (och lika ofta min) lättja som leder till det "oönskade"!
Problemet var inte att de skickade reklam - utan (att det blev uppenbart) att de förde ett register över köpvanorna.
Jag skyller inte på Ica - jag betalar kontant därefter.
Även detta står helt säkert i villkoren.
Och tro det eller ej. De allra flesta tycker det är positivt om man får erbjudande om bra pris på något man brukar handla. Då uppfattas säljerbjudandet inte som reklam utan som ett välkommet tips.
Jämför detta med skogarna som skövlas av oadresserad reklam som kommer i brevlådan.
Senast redigerad av 3 stangen, redigerad totalt 0 gång.
__________________/)___
Mvh
Niclas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 aug 2013, 11:01

stangen skrev: Men - åter till huvudfrågan. Betalningsmetod är inte samma sak som service. Tvärsom kan automatbetalningar ge utrymme för mer service iom att den tid detta tar (till exempel totalt 2h per dag) styras om till annat.
Så fungerar det ofta på bensinstationer. Där betalar man i automaten för det mesta och så går man in om man har bekymmer. Då kan man också köpa äcklig korv, dåligt kaffe eller bröd, mjölk och godis till ockerpris. Själv skulle jag väl inte gärna vilja att våra gästhamnar går den vägen, och eftersom de nästan alla är kooperativa föreningar eller kommunala hamnar, så lär det ju heller inte bli så (apropå varma gifflar). Din kontaminerade liknelse (rolig! ; fat cat och silver fox) handlar ju om de som redan nu självklart ser gästhamnen som något man betalar dyrt för.

Vänta bara tills man kan boka och förskottsbetala på nätet för hamnplats i populära hamnar och på det sättet göra så att kartan på betalningsautomatens display visar upptaget på alla platser redan klockan 9 på morgonen... Betalautomaten på hamnplan är inte lösningen för lågpris-segling, utan det som löser detta är samarbete mellan båtklubbar. typ "frihamnsförordningen" och rimliga hamnpriser, priser man gärna betalar.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 26 aug 2013, 14:56

Anders S skrev:
stangen skrev: Men - åter till huvudfrågan. Betalningsmetod är inte samma sak som service. Tvärsom kan automatbetalningar ge utrymme för mer service iom att den tid detta tar (till exempel totalt 2h per dag) styras om till annat.
Så fungerar det ofta på bensinstationer. Där betalar man i automaten för det mesta och så går man in om man har bekymmer. Då kan man också köpa äcklig korv, dåligt kaffe eller bröd, mjölk och godis till ockerpris. Själv skulle jag väl inte gärna vilja att våra gästhamnar går den vägen, och eftersom de nästan alla är kooperativa föreningar eller kommunala hamnar, så lär det ju heller inte bli så (apropå varma gifflar). Din kontaminerade liknelse (rolig! ; fat cat och silver fox) handlar ju om de som redan nu självklart ser gästhamnen som något man betalar dyrt för.

Vänta bara tills man kan boka och förskottsbetala på nätet för hamnplats i populära hamnar och på det sättet göra så att kartan på betalningsautomatens display visar upptaget på alla platser redan klockan 9 på morgonen... Betalautomaten på hamnplan är inte lösningen för lågpris-segling, utan det som löser detta är samarbete mellan båtklubbar. typ "frihamnsförordningen" och rimliga hamnpriser, priser man gärna betalar.
Ja, i de bästa av världar (med fri konkurrens och fri handel) finns det utrymme för hela skalan av gäster. Överlevnadsoptimerande student eller Hr Krösus som får betala olika taxor beroende på vad man vill ha. Automater eller kortbetalning via mobil mm är inte en lösning för alla men kan vara en del i att få det att rulla med knappa resurser.
__________________/)___
Mvh
Niclas

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 26 aug 2013, 15:17

Seglade i Lubecker Bucht. Betalade aldrig mer än 23 EURO inkl. el. Ingen betalautomat så långt ögat nådde. Istället ett kontor där
hamnfogden håller till. I Heiligenhafen ordnade man fri transport från Calles shop. Snacka om service. Killen bar ut 15 flak till båten.

Marinor (privata, kan inte tänka mig att man är subventionerade) med skyhögt bättre service än vad ex.vis Gullholmen eller Göteborg erbjuder. Skillnaden är den, att här kostar det 410,- +40 el= 450 natt. Mer än dubbelt så mycket.

De fria marknadskrafterna råder alltså i Sverige. Man tar vad marknaden är beredd att betala.

(Det är ju valår. Kanske dags för ett hamnuppror. :D)

Självfallet väljer den som erbjuder tjänsten pris och betalningssätt.

Det här är ingen bra utveckling för båtlivet. Inte så konstigt att intresset minskar.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 26 aug 2013, 15:55

oceansailor skrev:(Det är ju valår. Kanske dags för ett hamnuppror. :D)
Som om båtliv står och faller med besök i marina/gästhamn? Det är väl bara att välja bort?! Åtminstone välja bort de värsta exemplen?
__________________/)___
Mvh
Niclas

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » mån 26 aug 2013, 16:56

stangen skrev:
Som om båtliv står och faller med besök i marina/gästhamn? Det är väl bara att välja bort?! Åtminstone välja bort de värsta exemplen?
Skall hela familjen trivas kanske en mix av naturhamn och marina är bra.

Självklart är det fler faktorer än marina priser som spelar in. Du har helt rätt i att, om tillräckligt många väljer bort skräckexemplen kommer priset att marknadsanpassas. Bra förslag. Har Du några bra alternativ på Västkusten?

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 26 aug 2013, 17:30

oceansailor skrev:
stangen skrev:
Skall hela familjen trivas kanske en mix av naturhamn och marina är bra.

Självklart är det fler faktorer än marina priser som spelar in. Du har helt rätt i att, om tillräckligt många väljer bort skräckexemplen kommer priset att marknadsanpassas. Bra förslag. Har Du några bra alternativ på Västkusten?
rörö. hamnvakt som "strosar runt", har hamnkontor i direkt anslutning till hamnen .
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 26 aug 2013, 20:37

peterh skrev:rörö. hamnvakt som "strosar runt", har hamnkontor i direkt anslutning till hamnen .
Och betalautomaten som du ju hatar och säger tar bort all service...

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 26 aug 2013, 20:59

Ridax skrev:
peterh skrev:rörö. hamnvakt som "strosar runt", har hamnkontor i direkt anslutning till hamnen .
Och betalautomaten som du ju hatar och säger tar bort all service...
Du ridax läser vad du vill.

Om du läser noga så klagar jag inte på betalautomaten, jag klagar på brist på manuell hantering. read my words !

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » mån 26 aug 2013, 22:04

Jasså du... jag tyckte nog det var ganska mycket gnäll över automatens existens och hur den gör att servicen inte upprätthålls längre... när jag påpekar att det inte finns något direkt samband mellan automatens existens och servicenivån, så kopplar du ju inte direkt... men då kan du ju tala om för Anders då att det går utmärkt att kombinera automaten med bra service och att exempel på detta finns....
peterh skrev:Otyget med "självbetalningsautometer" sprider sig. Och det är ju inte bara att min minskar kontanthantering utan servicen utarmas ordentligt. Vem skall man tala med om elen inte fungerar? Vem fixar trasiga toaletter? Allt det som en hjälpsam hamnvakt fixar kan inga automater fixa. Jag väntar...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 aug 2013, 06:13

Ridax skrev:Jasså du... jag tyckte nog det var ganska mycket gnäll över automatens existens och hur den gör att servicen inte upprätthålls längre... när jag påpekar att det inte finns något direkt samband mellan automatens existens och servicenivån, så kopplar du ju inte direkt... men då kan du ju tala om för Anders då att det går utmärkt att kombinera automaten med bra service och att exempel på detta finns....
peterh skrev:Otyget med "självbetalningsautometer" sprider sig. Och det är ju inte bara att min minskar kontanthantering utan servicen utarmas ordentligt. Vem skall man tala med om elen inte fungerar? Vem fixar trasiga toaletter? Allt det som en hjälpsam hamnvakt fixar kan inga automater fixa. Jag väntar...
Jag skrev bl a så här: "Det hela är också en fråga om presentation: "Betala här" och en pil på en parkeringsautomat är något annat än "Du kan betala här om du inte vill betala då kontoret är öppet mellan 18-19" och i steget däremellan, "Efter att ha betalat får du koden till servicehuset på kvittot", dvs hur man erbjuds de tjänster och den service som trots allt erbjuds. "

Det man som båtturist behöver, i synnerhet om det "lilla båtlivet" skall fungera är ju stödjepunkter och service. Man kan ha glädje av toaletter och duschar, och man vill förmodligen ha tillgång till mataffärer (inte varma gifflar, alltså). Givetvis kan man tänka sig automathamnar, där man löser "parkeringsbiljett" och med den får allt det andra också, direkt eller indirekt, men var fungerar det på det sättet ?
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » tis 27 aug 2013, 07:26

För att vara mer exakt så skrev jag att jag inte förstår varför peterh och Anders kopplar ihop automatbetalning med service och då skrev du så här:
Anders S skrev:
Ridax skrev: Så förstår varken ditt eller Anders sätt att koppla ihop automatbetalning med service.
Då skall jag förklara:
De få automatförsedda hamnar jag noterat har alla haft samma egenskaper: De har varit tomma på folk och det har inte funnits någon hamnfogde på plats. Servicebyggnaderna har varit låsta, inga besked om hur man får den service som jag (gnällig som fan) tycker är självklar och dessutom allmänt trista. Jag kopplar inte ihop automatbetalning med dålig service, jag kopplar ihop frånvaro av hamnkapten (om så bara en gymnasieungdom med biljetthäfte, skall ej underskattas) med frånvaro av service.
På Rörö finns det just en betalningsautomat OCH EN SKYLT "BETALA HÄR". Likafullt så tar ju peterh upp Rörö som ett exempel på en gästhamn med bra service, utan att ett ögonblick reflektera över det faktum att hamnen faktiskt använder betalningsautomat. Alltså BEHÖVER det inte vara så att en betalningsautomat innebär sämre service och Rörö är då enligt peterh ett TYDLIGT EXEMPEL på att det inte heller blivit så!

Allt det där som ni efterfrågar, toaletter och underhåll av hamnen, det kan ordnas på helt andra sätt än att någon går runt och tar betalt. Det är bara helt onödigt slöseri med tid både för besökaren och hamnen att behöva hoppa omkring på båtarna och ta betalt när ändå de allra flesta tycker det är väldigt smidigt och en stor fördel att kunna betala avgiften i en automat med plastkort istället för att ha med sig en massa (och rätt antal) kontanter. JAG som gärna betalar med kort i en automat VILL INTE betala för att ni skall få nöjet att betala personligen. Jag ser hellre en lägre (eller mindre höjd) hamnavgift, alternativt bättre service genom att hamnen kan lägga tid och resurser på annat än att springa runt på båtarna.

Ni är helt fel ute när ni attackerar automaterna. Om ni noterar sämre service någonstans, så angrip det... men jag anser inte att det har något samband med betalningsautomaterna.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 27 aug 2013, 08:02

Ridax skrev:För att vara mer exakt så skrev jag att jag inte förstår varför peterh och Anders kopplar ihop automatbetalning med service och då skrev du så här:
Anders S skrev:
Ridax skrev: Så förstår varken ditt eller Anders sätt att koppla ihop automatbetalning med service.
Då skall jag förklara:
De få automatförsedda hamnar jag noterat har alla haft samma egenskaper: De har varit tomma på folk och det har inte funnits någon hamnfogde på plats. Servicebyggnaderna har varit låsta, inga besked om hur man får den service som jag (gnällig som fan) tycker är självklar och dessutom allmänt trista. Jag kopplar inte ihop automatbetalning med dålig service, jag kopplar ihop frånvaro av hamnkapten (om så bara en gymnasieungdom med biljetthäfte, skall ej underskattas) med frånvaro av service.
På Rörö finns det just en betalningsautomat OCH EN SKYLT "BETALA HÄR". Likafullt så tar ju peterh upp Rörö som ett exempel på en gästhamn med bra service, utan att ett ögonblick reflektera över det faktum att hamnen faktiskt använder betalningsautomat. Alltså BEHÖVER det inte vara så att en betalningsautomat innebär sämre service och Rörö är då enligt peterh ett TYDLIGT EXEMPEL på att det inte heller blivit så!

Allt det där som ni efterfrågar, toaletter och underhåll av hamnen, det kan ordnas på helt andra sätt än att någon går runt och tar betalt. Det är bara helt onödigt slöseri med tid både för besökaren och hamnen att behöva hoppa omkring på båtarna och ta betalt när ändå de allra flesta tycker det är väldigt smidigt och en stor fördel att kunna betala avgiften i en automat med plastkort istället för att ha med sig en massa (och rätt antal) kontanter. JAG som gärna betalar med kort i en automat VILL INTE betala för att ni skall få nöjet att betala personligen. Jag ser hellre en lägre (eller mindre höjd) hamnavgift, alternativt bättre service genom att hamnen kan lägga tid och resurser på annat än att springa runt på båtarna.

Ni är helt fel ute när ni attackerar automaterna. Om ni noterar sämre service någonstans, så angrip det... men jag anser inte att det har något samband med betalningsautomaterna.
ridax, jag upprepar "jag väntar på hamnvakten och han kommer inte".
Kan det skrivas tydligare ??? Är en utebliven hamnvakt ett tecken på god service ?

Om du vägrar att läsa det jag faktiskt skriver så antar jag att du är enbart ute efter bråk.

Skriv svar