Gammaldags trimtrådar i akterliket...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Gammaldags trimtrådar i akterliket...

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 05 jul 2013, 10:06

Bild

De här ullgarnstrådarna har jag knutit dit själv, snattade garnet ur mammas stickkorg. De är helt kanon att ha för fintrim, de tejpbitar som sitter längre in på seglet ger ju bara en grov visning om trimmet är rätt eller fel. Men med de här i akterliket kan jag få mitt gamla segel att stå perfekt hela vägen upp, jag har en väldigt kraftigt dubbel kicktalja att finlira med. Ofta får jag släppa upp bommen mer än jag skulle gjort om jag enbart haft de vanliga telltales att titta på. Och det är så enkelt att trimma att även mina lannkrabbevänner som mönstrar på bara ibland, förstår principen och tom själv vågar sig på att trimma. Det blir så väldigt enkelt att förstå hur luftströmmen lämnar seglet o driver båten även för ickeseglare som annars tror att det hela är så enormt komplicerat fast det inte alls är det. De här har jag haft i några år nu, den verkar tåla väldigt omild behandling från både dirk och skeppare... Och de skadar inte seglet alls, jag skulle göra likadant om jag hade råd till en ny stor....

Tror jag ska sätta lika trådar i akterliken på förseglen oxå, kanske man har mest att vinna på att ha dem på x-focken. Med en stickande sambos korg i närheten blir kostnaden noll.

På bilden syns även min egen uppfinning, automatisk dirk, jag har en tre meters dubbelvikt gummilina (den grövsta i Hjertmans sortiment) längst ner som lyfter bommen lite grann när jag släpper storskotet för att reva. Att reva går som en dans med singelrevsystemet som även det är designat av mig själv, jag behöver inte ens gå upp helt i vind, det går att göra med genuan fortfarande dragande. Jag släpper ner seglet med ena fallvinchen o tajtar hem med den andra, block i framkant på seglet gör att det löper lätt och blir utväxlat flera ggr.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Gammaldags trimtrådar i akterliket...

Inlägg av Fredrik » fre 05 jul 2013, 20:32

På mina båtar har jag alltid haft tales i akterliket på storen, det trodde jag var standard... Fast det brukar vara lite kraftigare platta band istället för garn. Håller med om att det är bra, det är lätt att man överskotar om man inte har dessa att titta på.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » fre 05 jul 2013, 21:20

kom winch bitsen fram med posten

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 06 jul 2013, 00:46

matz skrev:kom winch bitsen fram med posten
Ja! Fan, jag skulle ju testa o fota, men har helt glömt det. Jättetack för bitset.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » mån 08 jul 2013, 12:18

När det regnar ordentligt orkar inte trådarna lyfta. Vare sig ulltrådar eller remsor av spinnakerduk. Nån som har nåt tips på lätta telltales som inte suger vatten eller som vatten in te heller kan häfta vid?

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tis 09 jul 2013, 06:34

det här ser intressant ut>> http://www.neverwet.com/anti-wetting.php

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 10 jul 2013, 19:15

Var är den optimala placeringen av Telltales i Stor respektive Genua?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » ons 10 jul 2013, 19:46

Jag kan förstås bara svara för mig själv. Dessutom är det segelmakaren som monterat alla telltales i mina segel.
Stor: som i Guitar Nilssons bild, fast bara två stycken ganska högt upp. Tillåter inte fintrimning, ofta ska storen släppas lite eller vagnas ner mer än när telltales står rakt akterut. Det handlar om farttrim mot konkurenter eller (gud mig förbarme) titta på loggen.
Fock: Två telltales högt upp i akterkant. Detta är gastarnas skvallervakt för skotning. Telltales ska stå bakåt, när vinden ökar till 5/6 m/s sådär kan den översta stänga, dvs flagga uppåt. Som rorsman seglar jag på telltales i nedtill framtill vid telltalesfönstren. I mina fockar sitter ulltrådar och när det ösregnar blir jag av med möjligheten att styra på telltales. På Expressen skulle telltales lyfta lite påläsidan, dvs känslan var att segla lågt. Men det gick fort och var egentligen ganska högt. På min nuvarande Hansson 31 är det tvärtom. Nu seglar jag med stundtals lyft i lovarttelltales. Riktigt högt men måttligt fort.
Nu blev det nog överkurs skulle mina barn säga när farsan börjar dra detaljer om sånt som står honom varmt om hjärtat.

Skriv svar