epoxibehandling segelbåt
-
birger.ericsson
- Rookie
epoxibehandling segelbåt
Vi har linjett 32 från 1980. Jag har slipat bort det mesta av bottenfärgen men på ställen med konkav ytor har jag bara slipat ner i färgen.
Dvs en del färg finns kvar. Jag har fått rådet av en medarbetare på marinan att måla över med epoxiprimer( biltema) minst 2 gånger, helst ännu fler
och därefter måla med lämplig bottenfärg och att man ej behöver renslipa all färg. Är det ok att övermåla med epoxi utan att all färg slipats bort?
Birger Ericsson
Dvs en del färg finns kvar. Jag har fått rådet av en medarbetare på marinan att måla över med epoxiprimer( biltema) minst 2 gånger, helst ännu fler
och därefter måla med lämplig bottenfärg och att man ej behöver renslipa all färg. Är det ok att övermåla med epoxi utan att all färg slipats bort?
Birger Ericsson
Re: epoxibehandling segelbåt
För det första; jag hade aldrig vågat låta bottenfärg sitta kvar. Epoxyprimer är starka grejer då det är tvåkomponents, och du lär få problem med det underliggande lagret eftersom bottenfärgen är enkomponentsfärg. När jag gjorde iordning min botten togs all färg bort (och då menar jag ALL färg, inte nästan), sedan tvättades botten och efter det torkat torkade jag av den med aceton.
För det andra; minst fem lager gäller, helst fler. Färgen skall målas på under de intervall som anges på burken, annas måste du mellanslipa då du riskerar att lagren inte får rätt vidhäftning i varandra. Målar du färre lager kan du faktiskt hjälpa till att få böldpest (osmos) på båten, vi pratar nämligen om halvgenomsläppliga spärrskikt i de sammanhangen.
För det andra; minst fem lager gäller, helst fler. Färgen skall målas på under de intervall som anges på burken, annas måste du mellanslipa då du riskerar att lagren inte får rätt vidhäftning i varandra. Målar du färre lager kan du faktiskt hjälpa till att få böldpest (osmos) på båten, vi pratar nämligen om halvgenomsläppliga spärrskikt i de sammanhangen.
Alla borde ha skägg
-
oceansailor
- Diamantmedlem
Du skall slipa bort all bottenfärg. Du skriver inte när Du påbörjade slipningen?
Normalt tar man upp båten lite tidigt på hösten och slipar rent från bottenfärg och gammal grundfärg. Sedan får båten stå och torka under vintern. På våren målar man på epoxi så som Peter beskriver.
Normalt tar man upp båten lite tidigt på hösten och slipar rent från bottenfärg och gammal grundfärg. Sedan får båten stå och torka under vintern. På våren målar man på epoxi så som Peter beskriver.
All bottenfärg ska bort innan epoxin. Håller med om att det inte duger med "nästan allting", allting måste verkligen bort för att det ska bli ett fullgott arbete, det finns annars risk att epoxin släpper.
Nu lämnar du gelcoaten kvar, och troligtvis är det inga problem att lägga epoxin direkt, är du osäker kan du mäta med fuktmätare.
Om du kör med Biltemas epoxiprimer använd då den svarta färgmedlet för varannat lager (dvs svart-vit-svart- etc) du ser då att det verkligen täcker.Avsluta med 2-3 lager med samma färg så du har slipmån för att få jämn fin botten.
Om det är jobbigt att slipa bort bottenfärgen kan du använda tex Lefant Paint Remover, för mig fungerade den otroligt bra och det är betydligt enklare än att slipa, men lite slipning kan det bli för att få det jämt, slipa inte finare än kanske 120 papper, kom även ihåg att tvätta botten med aceton innan du lägger epoxin.
Nu lämnar du gelcoaten kvar, och troligtvis är det inga problem att lägga epoxin direkt, är du osäker kan du mäta med fuktmätare.
Om du kör med Biltemas epoxiprimer använd då den svarta färgmedlet för varannat lager (dvs svart-vit-svart- etc) du ser då att det verkligen täcker.Avsluta med 2-3 lager med samma färg så du har slipmån för att få jämn fin botten.
Om det är jobbigt att slipa bort bottenfärgen kan du använda tex Lefant Paint Remover, för mig fungerade den otroligt bra och det är betydligt enklare än att slipa, men lite slipning kan det bli för att få det jämt, slipa inte finare än kanske 120 papper, kom även ihåg att tvätta botten med aceton innan du lägger epoxin.
Stefan
Kvarvarande färg kan vara av två sorter: Den ena är "vanlig färg" - den måste bort. Om det skulle vara så att det finns en tidigare epoxybehandling är det inte lika nödvändigt. Sedan beror det på om man behandlar med lösningsmedelsfri epoxy eller ett program där lösningsmedel ingår. Ren epoxy är effektiv, hård och vill ha en "perfekt ren, nyslipad yta" (då blir det också mycket starkt).. Färgprogrammen är snällare, eftersom lösningsmedlet ger en vidhäftningseffekt även på ytor som inte är fullständigt perfekt rena och har 100 % rätt struktur.
Finns det förtunning till färgen man avser att måla med? I så fall kan man blaska på förtunningen på en trasa, vika denna, lägga den mot den färgklick man undrar över och tejpa fast den över natten. Lossnar/mjuknar inte den underliggande färgen är det troligen fråga om epoxy. Annars får man ett utmärkt svar på varför man skall slipa litet till.
Finns det förtunning till färgen man avser att måla med? I så fall kan man blaska på förtunningen på en trasa, vika denna, lägga den mot den färgklick man undrar över och tejpa fast den över natten. Lossnar/mjuknar inte den underliggande färgen är det troligen fråga om epoxy. Annars får man ett utmärkt svar på varför man skall slipa litet till.
Anders S
Jag har haft problem med att VCTAR2 som applicerats på renslipad botten. Har fått bublor med vätska under den trotts att jag följt alla anvisningar till pricka (7 lager). VCTAR sugs inte in riktigt om det varit minsta lilla bubla/ovätt fiber i underlaget. Kör ren epoxi som första lager nu i stället. Är det någon spricka som till exempel vid köl så lägger jag även väv..
Jofred, det verkar som om du tog bort all gelcoat och sen lade VC TAR2m var det så eftersom du nämner fibrer?
Jag har nu ivår lagt VC TAR2 (epoxiprimer för bottenfärg VC 17) på äldre Gelschield 200 (epoxiprimer) och på någon fläck var det gelcoat, så jag har isåfall inte varit lika "djupt ner" som du. Frågeställaren verkar även han lämna kvar all gelcoat och det finns ju ingen anledning att ta bort den. Därmed är det för frågeställaren inte nödvändigt att lägga ren epoxi. Men man ska avfetta med rikliga mängder aceton innan man lägger på VC TAR2.
Enligt tilverkaren (som jag har haft mailkontakt med) ska man vara noga med att göra absolut rent rent från bottenfärg, äldre färdighärdad epoxi (i mitt fall Geladhield 200) och äldre gelcoat är det inga problem att lägga VC TAR2 på.
Dessutom så innehåller VC TAR2 ingen tjära (trots att Tar betyder just tjära på det anglosaxiska språket).
En sak till jag märkte att Gelshielden (epoxiprimer) faktiskt påverkades en aning av aceton, men jag vet ju att det är en epoxiprimer. Fick lite grå substans på trasan med aceton om jag gnodde ordentligt.
Jag har nu ivår lagt VC TAR2 (epoxiprimer för bottenfärg VC 17) på äldre Gelschield 200 (epoxiprimer) och på någon fläck var det gelcoat, så jag har isåfall inte varit lika "djupt ner" som du. Frågeställaren verkar även han lämna kvar all gelcoat och det finns ju ingen anledning att ta bort den. Därmed är det för frågeställaren inte nödvändigt att lägga ren epoxi. Men man ska avfetta med rikliga mängder aceton innan man lägger på VC TAR2.
Enligt tilverkaren (som jag har haft mailkontakt med) ska man vara noga med att göra absolut rent rent från bottenfärg, äldre färdighärdad epoxi (i mitt fall Geladhield 200) och äldre gelcoat är det inga problem att lägga VC TAR2 på.
Dessutom så innehåller VC TAR2 ingen tjära (trots att Tar betyder just tjära på det anglosaxiska språket).
En sak till jag märkte att Gelshielden (epoxiprimer) faktiskt påverkades en aning av aceton, men jag vet ju att det är en epoxiprimer. Fick lite grå substans på trasan med aceton om jag gnodde ordentligt.
Stefan
Årets projekt har varit att totalbottenrengöra en nyinköpt H-båt. Här var det VC-TAr som använts, och det blev inte bra alls (stora problem med flagor och släpp på kölen). Våra erfarenheter av Gelshield 200 är goda, så vi valde detta. International påstod dessutom att om man har kvar VC-tar fungerar det med Gelshield ovanpå, dvs samma fördel som SteX, men tvärtom.SteX skrev:Jofred, det verkar som om du tog bort all gelcoat och sen lade VC TAR2m var det så eftersom du nämner fibrer?
( Tror man sedan mer på den ena färgen än den andra väljer man därefter, anledningen till att ha valt VC-TAR i förstaläget var (enligt uppgift) att denna var lämplig tll VC17. Nu är det inte längre aktuellt - Trilux gäller och där passar det bättre med Gelshield. Men i båda fallen angavs det att väl sittande färg kan vara kvar. När det gäller "det gråa" är det nog mest pigmentet som lossnar, men aceton biter (efter en tid) på mycket, starka grejor. Dåligt sittande färg lossnar ju av sig själv.... )
Anders S
Även jag har fått blåsor under vc tar2, på rodret. Målade köl och roder men kölen är järn så där blir det nog inga blåsor.. I höst ska det slipas på rodret. Få torka och sedan riktig epoxy. Tänkte borra några större hål i det så det får torka ur ordentligt.