Ohoj!
När jag hittade min flickvän fick jag så att säga en del praktiskt ansvar för hennes båt på köpet. Så långt allt gott – jag har stor glädje av dem båda!
Båten är 6,70 löa, sticker typ 0,7 m och är rejält tung under magen som ni förstår – ingen snabbseglare, men detta att gilla en viss båt hänger till en försumbar del ihop med rationellt tänkande i mitt fall. Jag gillar den gamla rackarn trots allt. kolla länken:
http://www.russellboats.nl/sturgeon%202 ... llage.html
så hänger ni lättar med i det följande.
Hon läcker nämligen. Inte skrovet (det har jag lagat, nämligen) utan det regnar in i ruffen. Överbyggnaden är laminerad och mellan de två lagren hamnar vatten när det är ruskväder. Vattnet har på lång sikt gjort att ruffens innertak är täckt med pyttesmå knottror – en mild form av böldpest, med andra ord, men på ett ställe där det saknar betydelse för sjösäkerheten.
Det stora bekymret är att vattnet från utrymmet mellan laminaten sipprar ut på lite olika ställen till besättningens förtret. Konstruktionen ser ut som att ”innertaket” är fastplastat i däckets undersida ungefär vid vinkeln ruff-skarndäck, och ur den här skarven sipprar det ganska mycket vatten som droppar ned på hyllan i ruffen och vidare ner på dynorna. Man sover inte gärna i sovsäck under ett stadigt dropp som ni begriper. Det verkar även rinna in vatten via dåliga gummilister runt fönsterglasen.
Förutom de nämnda gummilisterna (fast på utsidan) finns det ett antal ställen på ruffens utsida där jag misstänker att vatten kan ta sig in: dekorationslisterna på ruffens sidor är gamla och ligger inte dikt an mot plasten överallt, direkt framför ruffluckan finns två mässingslister som luckan glider på och de är skruvade mot två upphöjda ”åsar” i plasten och längs med den ena av dem ser det en smula sprucket ut. Kanske finns det även svaga punkter där sittbrunnssargen är fäst mot ruffen.
Min fråga till er händiga lyder: vad tror ni/vad hade ni gjort?
Finns det bättre och sämre åtgärder, vad lönar sig och vad inte? Går det att ta sig an detta utan att tömma bankkontot eller säga upp sig från jobbet för att få tiden att räcka?
Åtgärderna måste i viss mån ställas i relation till att det är en väldigt billig båt som vi sannolikt inte kommer att segla i resten av livet.
Drömalternativet hade varit att kunna borra hål högt upp på ruffen och spruta in nån form av fyllning som i gör att vattnet inte har fri väg in till ett stort öppet utrymme som kan bli helt fyllt – men jag inser att detta (om det över huvud taget finns något vettigt fyllnadsmaterial) är en lagning som riskerar att stänga in fukt och skjuta de allvarliga problemen på framtiden.
Tacksam för både hugskott och gedigna erfarenheter.
Ta det vackert!
/Jonas
Fukt/Regn mellan rufflaminaten
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
-
Calle C
Hej Jonas
Tycker det var en fin båt.
Egentligen skulle du nog göra en riktig reperation, kommer tyvärr att ta tid och kosta pengar.
Så vi tar latmansgreppet istället eftersom du säger att inget där är bärande.
Tag loss alla beslag, sikaflexa i alla hålen och återmontera.
Senare i sommar innan vintern kommer skall du tänka efter om båten trots allt är värd en riktig reperation, värdet på båten är vad den är värd för dig.
Calle
Tycker det var en fin båt.
Egentligen skulle du nog göra en riktig reperation, kommer tyvärr att ta tid och kosta pengar.
Så vi tar latmansgreppet istället eftersom du säger att inget där är bärande.
Tag loss alla beslag, sikaflexa i alla hålen och återmontera.
Senare i sommar innan vintern kommer skall du tänka efter om båten trots allt är värd en riktig reperation, värdet på båten är vad den är värd för dig.
Calle