Läckande regulator
Läckande regulator
Har ett läckage på regulatorn på min gamla yanmar. Är det nåt enkelt fixat tror ni. Den sitter ju inte löst om man säger så, men ser ut att "svettas" rätt friskt och läckaget verkar vara högt upp på den svarta plast/gummi-detaljen.

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Läckande regulator
Att packa om och ställa in (mäta insprutningsmängd och justera/byta reglerkam efter behov) är standardservice efter lång tid. Chansen är rätt stor att det är nya packningar som räcker, om motorn inte gått riktigt riktigt mycket. Det finns också risk att nyare bränsle med RME-inblandning kan ha stressat packningarna och då är nya packningar svaret. En konsekvens av dåliga packningar (också beroende på hur regulatorn är konstruerad) kan vara att det osynliga (interna) läckaget kan bli stort, obra i så fall om diesel rinner ner i smörjoljan.
Kan du ta loss regulatorn/pumpen och lämna in den är det ett "litet jobb", om inte kan det bli dyrare.
Anders S
Tackar! Ska se om jag kan få fatt på de "packningar" det kan röra och börja där.
Bytte regulator och det gjorde susen! Enkel operation, men minnet är kort så jag kommer inte ihåg vad jag betalade då jag köpte den förra hösten, runt 500:- har jag för mig.