Benarolja!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tamino
Trogen medlem

Benarolja!

Inlägg av tamino » tis 14 maj 2013, 23:15

Hej!

Vår-rustningen i full gång, och för er som bor i söder kanske båten redan är i vattnet.
Själv håller jag på att göra om luckan ned till ruffen i min Avance 24. Har slipat ned träet till friskt trä, och har börjat olja.

Tanken är att sätta Benar UV på de sidor som är utåt, och Benar Edelträ på insidan. Dock var jag lite slarvig när jag satte på oljan på insidan, så det rann till ställen där det skall sitta Benar UV..

Nu till frågan. Gör det något att det är Ädelsträbenarolja på de ställen jag skall olja med Benar UV i morgon? Måste jag slipa bort den oljan, för att kunna lägga på Benar UV-oljan?

Tacksam för hjälp.

MVH
Fredric

JanneR
Silvermedlem

Re: Benarolja!

Inlägg av JanneR » ons 15 maj 2013, 10:43

Hej Fredric

Du kan lugnt jobba vidare. Det fina med benaroljan är att du kan "bygga upp" lager med en billigare variant av oljan för att sedan slutstryka, ett eller helst 2 lager, med en dyrare t ex matt eller uv. / Janne

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 15 maj 2013, 11:06

Ska man lacka Benar UV utomhus får man ta gradangivelserna med en nypa salt, det ska nog vara varmare än vad det står på burken. Jag har lackat tunt tidigt på morron så här års och temperaturen har gott och väl varit över vad som behövs enligt burken, ändå har det blivi apelsinknottrigt... Annars vete 17 om det finns nåt bättre än Benar UV...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

tamino
Trogen medlem

Inlägg av tamino » ons 15 maj 2013, 22:42

Fint att höra!

Har lagt första lagret med UVR:en nu, får se hur det blir.

Jag har tidigare använt Benaroljan till utomhusdetaljer, ex roder och lister i sittbrunnen. Blir ju riktigt snyggt och håller minst en säsong. Enda nackdelen jag har upplevt är att den kan kännas lite kletigt rätt länge. Som att den tar jättelång tid på sig att torka.

Skriv svar