AIS TRANSPONDER!!
AIS TRANSPONDER!!
Jag är på jakt efter en klass B ais transponder men tycker fortfarande dom är för dyra. Borde dom inte sjunka i pris snart? eller är det någon som vet var man "rear" ut dom?
Re: AIS TRANSPONDER!!
Så länge "marknaden" inte är mättad sjunker inte priset.
http://lasselundell.se/ais.html
http://lasselundell.se/ais.html
Den billigaste AIS-transpondern jag hittade (litet snabbt) i svensk affär är en Comar från Hjertmans, 4000 kr med kombiantenn. Jag tror att det är ett rätt gångbart pris efter att ha kollat Ebay. Vill du ha det billigare än så får du ta "affärsmässiga risker" (typ moms, tull, tveksam garantihantering etc etc.) Behöver du den nu? Annars kan man ju vänta över vintersäsongen. Det borde (som du är inne på) finnas utrymme för en AIS att gå ner i pris ungefär till en bättre bärbar eller stationär VHF.
Om du (som Lasse och jag) tror på värdet med AIS skall du förstås inte vänta hur länge som helst. Det finns ju en (risk)kostnad i att köra utan i så fall. Det finns ju också de som anser att AIS är blahablaha för fritidsbåtar, så vill man vänta skall man lyssna på dem...
Om du (som Lasse och jag) tror på värdet med AIS skall du förstås inte vänta hur länge som helst. Det finns ju en (risk)kostnad i att köra utan i så fall. Det finns ju också de som anser att AIS är blahablaha för fritidsbåtar, så vill man vänta skall man lyssna på dem...
Anders S
Det ligger en del i det som Anders S skriver; att om man hela tiden väntar på det låga priset som ska komma går samtidigt tiden då man skulle vara i behov av en AIS. Ungefär som en bekant till mig som hela tiden spanar efter en ny mobiltelefon med häftiga options -när telefonen släpps är den för dyr och när den äntligen börjar komma ned i pris ska det snart släppas en ny ännu häftigare o.s.v. Han har fortfarande kvar sin 5 år gamla Nokia!
Men du kan ju alltid spana på Blocket, nu och då är det någon beg till salu för ett vettigt pris. Sedan finns också möjlgheten att ladda ned en app i mobilen/iPaden, kanske inte riktigt samma praktiska användning men alltid något, och betydligt billigare.
Men du kan ju alltid spana på Blocket, nu och då är det någon beg till salu för ett vettigt pris. Sedan finns också möjlgheten att ladda ned en app i mobilen/iPaden, kanske inte riktigt samma praktiska användning men alltid något, och betydligt billigare.
AIS det bästa som hänt efter GPSen för enklare och säkrare navigering.
I tät dimma blir jag uppropad av KBV, de ville att jag skulle assistera en läckande båt tills de han fram.
Utan AIS hade inte KBV "sett" mej. Senare på dagen frågar Rescue center om jag sett en motorbåt som kört vilse.
Den läckande båten hade ingen VHF utan larmat på mobilen.
Vill jag inte bli "sedd" så är det bara att stänga av.
Jag tycker inte AIS är blahablaha.
Man skall inte vara inovationsobenägen.
http://www.lasselundell.se/dimma.html
I tät dimma blir jag uppropad av KBV, de ville att jag skulle assistera en läckande båt tills de han fram.
Utan AIS hade inte KBV "sett" mej. Senare på dagen frågar Rescue center om jag sett en motorbåt som kört vilse.
Man skall inte vara inovationsobenägen.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag hoppas du såg: "Om du (som Lasse och jag) tror på värdet med AIS..."Lasse L skrev:AIS det bästa som hänt efter GPSen för enklare och säkrare navigering.
Man skall inte vara inovationsobenägen.![]()
Jag tycker också att AIS är en "bra grej". I synnerhet för att man får information om fartygsrörelser man kanske inte annars observerar (typ, ett tankerhärke med fem bogserare på ingång vid Brofjorden, enkelt att undvika och ingen risk att ställa dem inför problem med en segelbåt mitt i rännan) men det kan heller inte vara fel att visa sig på skärmen för de flesta andra fartyg, med potential att sänka mig.
Anders S
Nu var det väl inte en transponder (Transciever-Responder) som beskrevs i artikeln, utan en möjlighet att dekoda AIS-signaler mha ljudkortet och programvara på datorn ?
Den billigaste köpta lösningen på detta är förmodligen NASA:s lilla "whitebox" i så fall. (Den är kvalitetsmässigt ungefär som ett (halvbra) hembygge också, tycker jag...).
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Skall kolla efter litet. Antingen kan man köpa en färdig transpondermodul från Kina, alternativt bygga en enkoder och koppla till en separat VHF-apparat. Dylika finns ju för en billig penning på begnagatmarknaden. Kunde tom funka med en handhållen. Man behöver ju bara ett par sjömils räckvidd. Även en "riktig" AIS är ju effektbegränsad.
/Anders G
Det här är något jag också skulle vilja ha. Har länge väntat på den ultimata lösningen, nämligen en kombinerad AIS och VHF, i samma burk alltså.
Det har ju redan kommit kombinerade burkar fast där AIS enbart är den mottagande biten. Känner mig ganska tekniskt bevandrad och kan inte
tänka mig att det hela än så länge beror på annat än affärsmässiga begränsningar, man vill kunna sälja två burkar istället för en. Antar att när väl en tillverkare
gör en kombinerad VHF (RX+TX) och AIS (RX+TX) så kommer det raskt komma ut liknande från deras konkurrenter. Vem blir först tro?
Det har ju redan kommit kombinerade burkar fast där AIS enbart är den mottagande biten. Känner mig ganska tekniskt bevandrad och kan inte
tänka mig att det hela än så länge beror på annat än affärsmässiga begränsningar, man vill kunna sälja två burkar istället för en. Antar att när väl en tillverkare
gör en kombinerad VHF (RX+TX) och AIS (RX+TX) så kommer det raskt komma ut liknande från deras konkurrenter. Vem blir först tro?
En sändande AIS måste ha en separat GPS-antenn, den får inte vara kombinerad med någon annan enhet. VHF-antennen går bra att kombinera och det görs ofta med en inbyggd splitter som också kan ha en rundradioantennanslutning. Frågan är om det blir så mycket billigare att bygga ihop det i en VHF/AIS(tx). Har man skilda burkar kan man stänga av VHF-en på kvällen och låta AIS-en stå på. AIS-burken stoppar man ner nånstans då det är en enhet som saknar knappar och inställningar (undantaget en "tyst"-knapp) medan VHF-en manövreras vid användandet.saxofon skrev:Det här är något jag också skulle vilja ha. Har länge väntat på den ultimata lösningen, nämligen en kombinerad AIS och VHF, i samma burk alltså.
ursäkta men till en ais-transponder behöver man väl kunna uppdatera vissa fält, t.ex. aktivitet och destination ? Om den saknarpaliswe skrev:En sändande AIS måste ha en separat GPS-antenn, den får inte vara kombinerad med någon annan enhet. VHF-antennen går bra att kombinera och det görs ofta med en inbyggd splitter som också kan ha en rundradioantennanslutning. Frågan är om det blir så mycket billigare att bygga ihop det i en VHF/AIS(tx). Har man skilda burkar kan man stänga av VHF-en på kvällen och låta AIS-en stå på. AIS-burken stoppar man ner nånstans då det är en enhet som saknar knappar och inställningar (undantaget en "tyst"-knapp) medan VHF-en manövreras vid användandet.saxofon skrev:Det här är något jag också skulle vilja ha. Har länge väntat på den ultimata lösningen, nämligen en kombinerad AIS och VHF, i samma burk alltså.
tangenter så får man väl ha ett datorsnitt / v.24 för att kunna göra detta ?
( undrar en som inte har någon transponder)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Helt korrekt. Nu har KlassB-transpondrar ("vår" sort) inte denna info. Men rent anekdotiskt - jag har en tidig True Heading - denna är en modell som också finns under annat namn. Till den med "annat namn" (Digital Yacht) kan man ladda ner programvaran för att initiera och namnsätta AIS:ens grunddata, medan detta sköts av försäljaren på svenska marknaden. Programvaran använder en vanlig serieport.peterh skrev:ursäkta men till en ais-transponder behöver man väl kunna uppdatera vissa fält, t.ex. aktivitet och destination ? Om den saknarpaliswe skrev:En sändande AIS måste ha en separat GPS-antenn, den får inte vara kombinerad med någon annan enhet. VHF-antennen går bra att kombinera och det görs ofta med en inbyggd splitter som också kan ha en rundradioantennanslutning. Frågan är om det blir så mycket billigare att bygga ihop det i en VHF/AIS(tx). Har man skilda burkar kan man stänga av VHF-en på kvällen och låta AIS-en stå på. AIS-burken stoppar man ner nånstans då det är en enhet som saknar knappar och inställningar (undantaget en "tyst"-knapp) medan VHF-en manövreras vid användandet.saxofon skrev:Det här är något jag också skulle vilja ha. Har länge väntat på den ultimata lösningen, nämligen en kombinerad AIS och VHF, i samma burk alltså.
tangenter så får man väl ha ett datorsnitt / v.24 för att kunna göra detta ?
( undrar en som inte har någon transponder)
Anders S