Ingen kyla
Ingen kyla
Kylboxen i vår nya gamla båt (Isotherm, kompressor) blir inte kallt längre. Det funkade finfint tidigare i våras och blev väldigt kallt och bra. Men plötsligt, utan föregående varning blir det ingen kyla längre. Tror att kylaggregatet är hyfsat nytt, inte mer än 5-6 år gammalt. Det låter om kompressorn när man startar den och sticker man ned huvudet i boxen, sorlar det i den. Men kallt blir det alltså inte.
Vad tror ni som kan mer än jag om sådana saker? Vad kan felet vara? Är det lönt att ta dit en servicekille? Eller är det lika bra att köpa ett nytt aggregat (ca 4000 kr)? Kanske är det lika bra att strunta i det, ha boxen som förvaring och bygga om litet någonstans så att man får in ett helt nytt kylskåp. Kostar 5000-6500 beroende på storlek.
Kan det vara så att köldmediet läckt ut någonstans? Skulle det inte sluta sorla inne i boxen i så fall? Eller är det något elektroniskt? Har en portabel 12V kylbox i ett stuvfack nu som nödlösning, men den drar något hiskeligt med ström...
Det är gott med en kall öl...
Vad tror ni som kan mer än jag om sådana saker? Vad kan felet vara? Är det lönt att ta dit en servicekille? Eller är det lika bra att köpa ett nytt aggregat (ca 4000 kr)? Kanske är det lika bra att strunta i det, ha boxen som förvaring och bygga om litet någonstans så att man får in ett helt nytt kylskåp. Kostar 5000-6500 beroende på storlek.
Kan det vara så att köldmediet läckt ut någonstans? Skulle det inte sluta sorla inne i boxen i så fall? Eller är det något elektroniskt? Har en portabel 12V kylbox i ett stuvfack nu som nödlösning, men den drar något hiskeligt med ström...
Det är gott med en kall öl...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Re: Ingen kyla
Du ger c:a 3000 för en ny isoterm kompressor med monteringskit.
Att kalla dit reparatör som skall läcksöka, laga samt fylla hamnar snart
i samma härad, och då har du ändå gamla kopparrör och en möjligen
anfrätt evaporator.
Mitt råd: BYT. Ett trevligt monteringsarbete en regnig lördagsförmiddag.
anfrätt evaporator.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Det är bara att instämma i Peterh:s råd.
Sannolikt har kylvätska läckt ut, det är dyrt att fylla, det finns någon anledning till läckan.
Kylmaskiner skall helst gå kontinuerligt för att hållas ihop bra, och helst utan att installationen ändras på något sätt.
Livslängd på fritidsbåtmonterade längre än 5-6 är är ren lycka.
Att det sedan finns många som kylmaskinen håller bra för i 10+ år är en helt annan sak. De kan vara lyckliga!
/J
Sannolikt har kylvätska läckt ut, det är dyrt att fylla, det finns någon anledning till läckan.
Kylmaskiner skall helst gå kontinuerligt för att hållas ihop bra, och helst utan att installationen ändras på något sätt.
Livslängd på fritidsbåtmonterade längre än 5-6 är är ren lycka.
Att det sedan finns många som kylmaskinen håller bra för i 10+ år är en helt annan sak. De kan vara lyckliga!
/J
Okej, låter klokt. Men 3000? Var finner man kompressorkit till det priset? Hjertmans tar 3950 för kompressor med evaporator. Och det är kampanjpris. Deras ordinarie pris ligger på 4490 spänn.peterh skrev:Du ger c:a 3000 för en ny isoterm kompressor med monteringskit.
anfrätt evaporator.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Håll ögonen öppna.Segelbo skrev:Okej, låter klokt. Men 3000? Var finner man kompressorkit till det priset? Hjertmans tar 3950 för kompressor med evaporator. Och det är kampanjpris. Deras ordinarie pris ligger på 4490 spänn.peterh skrev:Du ger c:a 3000 för en ny isoterm kompressor med monteringskit.
anfrätt evaporator.
Själv gav jag 3100 när jag slängde ut supercoolen för några år sedan, jag tror det var hjertmans den gången.
Men även om du får ge 3950 så är det antagligen det bästa du kan göra ( om du inte vill
chansa på bättre pris och vara utan kyla tills dess)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
SeaSea brukar ha en höstrea då de ger 25% rabatt. Kan du klara dig tills dess med lite is så kommer du i närheten av de summor som Peterh nämner. Hjertmans kampanjer brukar vara bättre än 10%, hmpf!
/J
/J
Ja, jag klarar mig ett tag med kylboxen. För väl ladda upp med kyla när jag ligger på landström och ta med mig kylklampar hemifrån...
Ska fundera på hur jag ska göra. Trots allt litet lockande att sätta in ett "riktigt" kylskåp trots allt, även om det kräver litet snickeriarbete...
Ska fundera på hur jag ska göra. Trots allt litet lockande att sätta in ett "riktigt" kylskåp trots allt, även om det kräver litet snickeriarbete...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jag drabbades av en liknande incident för några säsonger sedan. Det visade sig vara en läcka på ledningen till evaporatorn och anläggningen var äldre än 10 år, för den var laddad med freon. Ingen reparation av en sådan är ekonomiskt rimlig. Jag har en seriös kylgubbe i min närhet, och han var mycket tydlig, seriösa kylgubbar (eller -gummor) gör inga fulreparationer, dvs laddar på kylmedium utan att kolla var det gamla tagit vägen. Jag bytte alltså anläggning, och valde inte helt genomtänkt) en likadan, dvs en med ASU. Bra i motorbåtar som går varje dag, i en segelbåt är det inte lika värdefullt. Det tog väl något mer än en förmiddag, men så svårt var det inte.
Poängen: Har det handlat om läckage kan man inte veta var det inträffat utan en undersökning, och därför är det lika bra att byta allt. Teoretiskt kan man kanske byta bara kompressorn, men då krävs sannolikt en toppning av systemet, även med självstängande ventiler. Alltså, byt allt.
Angående "kylskåp" vs "kylbox" - tänk dig för. Det handlar inte bara om effektivitet och kallras, utan också om hur skåpet fungerar rent praktiskt då båten lutar.
Poängen: Har det handlat om läckage kan man inte veta var det inträffat utan en undersökning, och därför är det lika bra att byta allt. Teoretiskt kan man kanske byta bara kompressorn, men då krävs sannolikt en toppning av systemet, även med självstängande ventiler. Alltså, byt allt.
Angående "kylskåp" vs "kylbox" - tänk dig för. Det handlar inte bara om effektivitet och kallras, utan också om hur skåpet fungerar rent praktiskt då båten lutar.
Anders S
Inte minst det sistnämnda är verkligen sant. Dessutom har föregående ägare tilläggsisolerat kylboxen. På gamla båtar brukar isoleringen annars vara undermålig. Så jag behåller nog boxen, tror jag. Och byter hela kitet med kompressor och evaporator. Borde gå att få ett bra pris om man passar på någon höstrea, eller mässpris så småningom.Anders S skrev:Jag drabbades av en liknande incident för några säsonger sedan. Det visade sig vara en läcka på ledningen till evaporatorn och anläggningen var äldre än 10 år, för den var laddad med freon. Ingen reparation av en sådan är ekonomiskt rimlig. Jag har en seriös kylgubbe i min närhet, och han var mycket tydlig, seriösa kylgubbar (eller -gummor) gör inga fulreparationer, dvs laddar på kylmedium utan att kolla var det gamla tagit vägen. Jag bytte alltså anläggning, och valde inte helt genomtänkt) en likadan, dvs en med ASU. Bra i motorbåtar som går varje dag, i en segelbåt är det inte lika värdefullt. Det tog väl något mer än en förmiddag, men så svårt var det inte.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Seasea har ett kylaggregat med O-evaporator för 3,600:- (kampanjpris). Deras 25% rabattdagar brukar bara gälla deras ordinarie priser (och inte heller "prisgaranti"-varor). Så det blir nog svårt att få det billigare från Seasea på dessa rabattdagar (med tanke på att detta aggregat har ordinarie pris på 5,000:-).Jaramaz skrev:SeaSea brukar ha en höstrea då de ger 25% rabatt. Kan du klara dig tills dess med lite is så kommer du i närheten av de summor som Peterh nämner. Hjertmans kampanjer brukar vara bättre än 10%, hmpf!
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=48235
Exakt samma har hänt oss...
Drygt två år gammal isotherm compact classic.
Kändes jävligt surt. Jag ringde runt och kostnad för läcksöknimg och påfyllning skulle vara 1500-2000 plus ev material.
Mitt tips om det är en isotherm av nyare modell är att prata med Fredrik på thermoporodukter. De vill gärna ha nöjda kunder...
Kändes jävligt surt. Jag ringde runt och kostnad för läcksöknimg och påfyllning skulle vara 1500-2000 plus ev material.
Mitt tips om det är en isotherm av nyare modell är att prata med Fredrik på thermoporodukter. De vill gärna ha nöjda kunder...
Tack för tipset. Ett sådant får det nog lov att bli...Ridax skrev:Seasea har ett kylaggregat med O-evaporator för 3,600:- (kampanjpris). Deras 25% rabattdagar brukar bara gälla deras ordinarie priser (och inte heller "prisgaranti"-varor). Så det blir nog svårt att få det billigare från Seasea på dessa rabattdagar (med tanke på att detta aggregat har ordinarie pris på 5,000:-).Jaramaz skrev:SeaSea brukar ha en höstrea då de ger 25% rabatt. Kan du klara dig tills dess med lite is så kommer du i närheten av de summor som Peterh nämner. Hjertmans kampanjer brukar vara bättre än 10%, hmpf!
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=48235
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Jag har pratat med Thermoprodukter. De var också tveksamma till om det var någon vits att felsöka och reparera...ErikG skrev:Exakt samma har hänt oss...
Hade det varit bara 2-3 år gammalt, hade jag nog krånglat med dem, men är det uppåt en 6-7 år gammalt, är det nog bara att bita i det sura äpplet och införskaffa nytt...
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Hej! Råkade ut för detta förra året. Ringe Söderkyl ( IStockholm) och de kom ut till båten på Hundudden och fixade till detta för ca 1000:- kronor. Då ingick köldmediumet som hade runnit ut troligtvis pga av den kalla vintern 2010. Tycker det var bättre än att köpa allt nytt. Kylen är var då 6 år gammal. Har varit superkall sedan dess!
Låter märkligt. Varför hade köldmediet runnit ut för att det var en kall vinter?? Har aldrig varit med om att en kyl har tagit skada av att stå på land i minusgrader...fepan skrev:Hej! Råkade ut för detta förra året. Ringe Söderkyl ( IStockholm) och de kom ut till båten på Hundudden och fixade till detta för ca 1000:- kronor. Då ingick köldmediumet som hade runnit ut troligtvis pga av den kalla vintern 2010. Tycker det var bättre än att köpa allt nytt. Kylen är var då 6 år gammal. Har varit superkall sedan dess!
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116