Båt köpt, hur gör jag nu?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sdkfz251
Trogen medlem

Båt köpt, hur gör jag nu?

Inlägg av sdkfz251 » fre 27 jul 2012, 16:27

Hejsan seglar vänner.

Köpte en trevlig Stortriss MkII i våras, som är i ok skick. Motorn var toppen fin och båten låg på vagn så det var ett snabbt köp. Jag har gjort 10-talet seglatser i sommar och ser/märker nu skillnad på fock och genua... alltid något :lol: . Likaså har jag, via Stortriss försäljningsbrochyr, luskat ut att snörena/skoten/fallen vid fock ska vara innanför vant och vid genua utanför vant.

Jag har inga problem att få snurr på båten så den lutar när jag är ute i Laholmsbukten. Jag funderar på att köpa Genaker och/eller Spinnaker, vad tycker ni jag ska satsa på, och vad tusan är skillnaden? Kör man Genacker på samma sätt som en Genua, eller behöver man en bom som på en spinnacker?

Jag har även ett skot precis bakom masten som är fästat ½ längden på bommen... vad är den till för och ska man "segla" aktivt med den, eller bara "hänger" den där för att se fin ut?

Jag har även ett läckage in i ruff från "någonstans" runt någon ruta/skruvhål/eller-någon-obestämd-plats-i-rummet... Någon som vet på rak arm en "klassiskt läckage orsak" i ruff på Stortriss MkII?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Båt köpt, hur gör jag nu?

Inlägg av AndersGustafsson » fre 27 jul 2012, 19:07

Genacker på samma sätt som en Genua, eller behöver man en bom som på en spinnacker?
Gennaker behöver inte bom som en spinn, men oftast en peke. I det fallet kan man ofta använda en spinnakerbom som peke.

Edit: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... f=3&t=2379
/Anders G

sdkfz251
Trogen medlem

Inlägg av sdkfz251 » lör 28 jul 2012, 12:31

Peke!? Är det en bom som sticker ut fram som på ex Crescent Skipper, regalskeppet Wasa, Cutty Sark och andra stolta segelfartyg?

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba » lör 28 jul 2012, 15:25

genacker är enklare att hantera på 1 pers :D

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 28 jul 2012, 21:11

Peke!? Är det en bom som sticker ut fram som på ex Crescent Skipper, regalskeppet Wasa, Cutty Sark och andra stolta segelfartyg?
Ja, eftersom gennakern skotas framom förseglet. Vissa båtar, tex S30 har ett långt förskepp framom förseglet och då behövs ingen peke.

Såär kan det se ut:
Bild
/Anders G

sdkfz251
Trogen medlem

Inlägg av sdkfz251 » lör 28 jul 2012, 22:49

Oki doki... tackar för info. Då kan jag tolka det så att hur jag än vrider mig så lär jag behöva en spinnacker bom. Får kolla upp det där, alternativt lära mig segla rätt med Genua och Fock :lol:

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 29 jul 2012, 10:24

Om du vill lära dig så är kanske genua och fock den bästa början :)
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 29 jul 2012, 10:53

Några fler tips:

Till en Stortriss kan man hitta en lagom stor jollespinnaker, och en bom kan man köpa begagnad och korta av så den blir lagom (det finns mått att följa, tar vi sedan). Jag rekommenderar spinnaker om du hittar en beg, och det går att sy om den till (inte helt perfekt) gennaker om man vill.

Det där extra skotet halvvägs lär sitta mellan mastfoten och bommen? I så fall är det en kicktalja, och den fungerar delvis som skot, Den håller nere bommen när du släpper ut den, så att seglet behåller formen även när storskotet bara drar i sidled (långt ute). Om det verkligen är som ett litet skot (inte följer med från sida till sidA) kan det också vara en preventergaj (mothåll mot gipp), men det tror jag inte på en Stortriss.

Du har nu fattat ett beslut utan återvändo! Grattis !
Anders S

Skriv svar