Segling i Åland utan möjlighet till däckstömning
Segling i Åland utan möjlighet till däckstömning
Vi funderar på att segla till Åland nu i sommar.
Vi har ännu inte ordnat möjlighet att tömma septitanken från däck och som jag förstått det så är det lag på att det finns möjlighet att tömma tanken från däck i Finland.
1. Är det någon som vet om det även gäller båtar som inte är registrerade i Finland?
2. Räcker det med att inte släppa ut skiten i havet utan att hålla sig , i dubbel bemärkelse, till toamöjligheter i land?
3. Vad är det för straff/böter om polisen eller finska motsvarigheten till KBV genomför inspektion?
(har läst at det är böter eller fängelse upp till två år... Fängelse kan knappast gälla fritidsbåtar eftersom lager gäller alla fartyg)
/Fredrik
Vi har ännu inte ordnat möjlighet att tömma septitanken från däck och som jag förstått det så är det lag på att det finns möjlighet att tömma tanken från däck i Finland.
1. Är det någon som vet om det även gäller båtar som inte är registrerade i Finland?
2. Räcker det med att inte släppa ut skiten i havet utan att hålla sig , i dubbel bemärkelse, till toamöjligheter i land?
3. Vad är det för straff/böter om polisen eller finska motsvarigheten till KBV genomför inspektion?
(har läst at det är böter eller fängelse upp till två år... Fängelse kan knappast gälla fritidsbåtar eftersom lager gäller alla fartyg)
/Fredrik
Re: Segling i Åland utan möjlighet till däckstömning
Jag har besökt Åländska och Finska farvatten flera gånger och också legat i gästhamnar där jag kunnat ha överblick över toatömningsstationen. Det som är lite konstigt är att även fast man sitter ute i sin sittbrunn en hel kväll mitt i semestertid så är det ytterst få båtar som verkligen besöker tömningsstationen. Det får en att undra var de finska båtarna tömmer sina tankar? Jag har visserligen hört några rykten om att toautloppet till sjön ska vara plomberat på finska båtar men det får mig ändå att tvivla.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Förbudet att tömma toaavfall i Åländska/Finländska vatten gäller samtliga fritidsbåtar:
"Sedan den 1.1 2005 är det enligt lag förbjudet att på finländskt och åländskt
vatten släppa ut toalettavloppsvatten."
Något krav på plombering av utlopp finns inte
http://www.regeringen.ax/.composer/uplo ... 3_nr32.pdf
Jag vet inte vilka påföljder som gäller om man bryter mot detta.
Jag delar inte Seagulls uppfattning att man sällan ser båtar vid tömningsstationerna. Dessa har dock ofta en dubbelfunktion, dvs sugtöming samt tömning av bilsvatten (separat slang), så på håll kan man inte se vad som töms.
Nätet men tömingsstationer på Åland börjar bli ganska heltäckande vilket även det minskar köer. Dock är jag helt övertygad om att det finns omdömeslösa båtägare som pumpar ut i sjön.
Har du sett gästhamnsguiden här:
http://www.visitaland.com/se/bo/gasthamnar
?
Fråga på om du har flera konkreta frågor om Åland.
"Sedan den 1.1 2005 är det enligt lag förbjudet att på finländskt och åländskt
vatten släppa ut toalettavloppsvatten."
Något krav på plombering av utlopp finns inte
Se även:Relevanta åländska lagar är landskapslagen om fritidsbåtar ()
enligt vilken fritidsbåtar inte får släppa ut toalettavfall på åländskt vatten.
Lagen har gällt båtar byggda efter den 1.1 2000 från den 1.6 2003 och för
äldre båtar har lagen trätt i kraft från den 1.1 2005. Enligt landskapslagen
om mottagning i hamn av fartygsavfall (ÅSF 58/2003) samt motsvarande
förordning (ÅSF 67/2003) är fartyg numera skyldiga att lämna sitt avfall i
de hamnar de anlöper. För att möjliggöra detta är hamnen skyldig att ta
emot det avfall som båtarna vill lämna. Landskapslagen om renhållning
(ÅSF 3/1981) samt ändringar i denna (ÅSF 91/1998 och ÅSF 18/2005) behandlar
frågor kring renhållning i landskapet och allmänna regler om sortering
och återvinning.
http://www.regeringen.ax/.composer/uplo ... 3_nr32.pdf
Jag vet inte vilka påföljder som gäller om man bryter mot detta.
Jag delar inte Seagulls uppfattning att man sällan ser båtar vid tömningsstationerna. Dessa har dock ofta en dubbelfunktion, dvs sugtöming samt tömning av bilsvatten (separat slang), så på håll kan man inte se vad som töms.
Nätet men tömingsstationer på Åland börjar bli ganska heltäckande vilket även det minskar köer. Dock är jag helt övertygad om att det finns omdömeslösa båtägare som pumpar ut i sjön.
Har du sett gästhamnsguiden här:
http://www.visitaland.com/se/bo/gasthamnar
?
Fråga på om du har flera konkreta frågor om Åland.
/Anders G
Ursäkta AndersGustavsson, jag tror du säkerligen har mera koll än jag på Åländska farvatten.
Det är bara det att jag liksom inte får ihop matematiken alla gånger; Om vi tar Mariehamn östhamn som ett exempel. Där kommer dagligen in minst 100 nya båtar (både svenska, finska, åländska) och eftersom båtarna kanske varit ute ett tag och sedan tänker stanna i Mariehamn någon dag vore det säker lämpligt att tömma sin toatank före man lägger till på en gästplats. Om man tänker sig att det kan betjänas en ny båt var 10-min skulle det innebära att man har ca 8 timmars kontinuerlig tömning vid stationen (räknat på 100 båtar). Nu finns visserligen fler tömningsställen och sedan är det ju inte alla som behöver tömma, men ändå. Enligt mitt sätt att se på saken borde det vara fler som besöker stationerna. Låg en kväll i Degerby gamla gästhamn, också det mitt i juli, och då var det endast en (1) båt som kom och tömde, ändå passerar en strid ström med båtar förbi i farleden och i gästhamnen är det fullt.
Sedan håller jag helt och hållet med om att man ska besöka tömningsanläggningarna. Att besöka Finland med en båt utan däcks-tömning kan vara ett problem, antingen får man använda toan med förstånd och fylla den inbyggda septitanken för att därefter tömma på internationellt vatten eller också låta bli att använda den.
Det är bara det att jag liksom inte får ihop matematiken alla gånger; Om vi tar Mariehamn östhamn som ett exempel. Där kommer dagligen in minst 100 nya båtar (både svenska, finska, åländska) och eftersom båtarna kanske varit ute ett tag och sedan tänker stanna i Mariehamn någon dag vore det säker lämpligt att tömma sin toatank före man lägger till på en gästplats. Om man tänker sig att det kan betjänas en ny båt var 10-min skulle det innebära att man har ca 8 timmars kontinuerlig tömning vid stationen (räknat på 100 båtar). Nu finns visserligen fler tömningsställen och sedan är det ju inte alla som behöver tömma, men ändå. Enligt mitt sätt att se på saken borde det vara fler som besöker stationerna. Låg en kväll i Degerby gamla gästhamn, också det mitt i juli, och då var det endast en (1) båt som kom och tömde, ändå passerar en strid ström med båtar förbi i farleden och i gästhamnen är det fullt.
Sedan håller jag helt och hållet med om att man ska besöka tömningsanläggningarna. Att besöka Finland med en båt utan däcks-tömning kan vara ett problem, antingen får man använda toan med förstånd och fylla den inbyggda septitanken för att därefter tömma på internationellt vatten eller också låta bli att använda den.
Jag förstår inte riktigt varför båtarna just i Mariehamn varit ute ett tag och har behov att tömma just där? Sedan tar det ju inte mer än ett par minuter att tömma tanken, så om du inte specifikt har suttit och tittat på stället hela tiden, så kan det ju vara möjligt att du missat någon tömning.
Tanken var inte att det här skulle bli en diskussion om vem som har rätt eller fel om hur frekvent tanktömning verkligen efterlevs i Finland!
Tack för bra info Anders.
V har inga intentioner att tömma tanken på finskt vatten. Tanken är att ligga i gästhamn för det mesta och utnyttja den egna toaletten endast i nödfall. Jag tror att vi på det sättet klarar oss de dagar som vi räknar vara på Åland. Problemet är mer vad det blir för eventuell påföljd, vi bryter faktiskt bryter mot lagen (gillar inte att bryta mot lagen om det går att undvika) vilket naturligtvis påverkar om vi tycker att det är värt risken.
Vi har tänker nog gå till Mariehamn som första hamn i Åland och troligen ligga där en natt extra eftersom vi har små barn som troligen behöver få bort lite spring i benen efter en lång dags segling över öppet hav.
Tanken är att gå till Kökar och tillbaka (vi har vänner på Kökar). Anders: har du en uppskattning hur många dagar det kan ta till Kökar med dagsetapper på ca 4-6h och gärna förslag till hamnar på vägen som passar barnfamiljer, både naturhamnar och gästhamnar.
/Fredrik
Tack för bra info Anders.
V har inga intentioner att tömma tanken på finskt vatten. Tanken är att ligga i gästhamn för det mesta och utnyttja den egna toaletten endast i nödfall. Jag tror att vi på det sättet klarar oss de dagar som vi räknar vara på Åland. Problemet är mer vad det blir för eventuell påföljd, vi bryter faktiskt bryter mot lagen (gillar inte att bryta mot lagen om det går att undvika) vilket naturligtvis påverkar om vi tycker att det är värt risken.
Vi har tänker nog gå till Mariehamn som första hamn i Åland och troligen ligga där en natt extra eftersom vi har små barn som troligen behöver få bort lite spring i benen efter en lång dags segling över öppet hav.
Tanken är att gå till Kökar och tillbaka (vi har vänner på Kökar). Anders: har du en uppskattning hur många dagar det kan ta till Kökar med dagsetapper på ca 4-6h och gärna förslag till hamnar på vägen som passar barnfamiljer, både naturhamnar och gästhamnar.
/Fredrik
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Sund attityd(gillar inte att bryta mot lagen om det går att undvika) vilket naturligtvis påverkar om vi tycker att det är värt risken.
Annars Rödhamn, det är liksom på vägenVi har tänker nog gå till Mariehamn som första hamn i Åland och troligen ligga där en natt extra eftersom vi har små barn som troligen behöver få bort lite spring i benen efter en lång dags segling över öppet hav.
4-6h á hur många knop? Anta nu segelbåt, säg 5knop, då blir det 20-30M, vilket vi brukar tycka är lagom. Jag skriver sträckning och sträckor nedan så får du fundera:Tanken är att gå till Kökar och tillbaka (vi har vänner på Kökar). Anders: har du en uppskattning hur många dagar det kan ta till Kökar med dagsetapper på ca 4-6h och gärna förslag till hamnar på vägen som passar barnfamiljer, både naturhamnar och gästhamnar.
Mariehamn, Österhamn - Rödhamn, 9M, på rödhamn finns naturstig, cafe, bastu, torrtoa, vatten, sugtömning, liten badstrand
Rödhamn - Föglö Degerby, ca 9M. Degerby är jättemysigt att bara vandra kring, butik, bränsle, sugtömning, alla bekvämligheter
Degerby-Sottunga, ca 12M, Sottunga har i princip alla bekvämligheter (om färdgt), fin träkyrka, percis vid hamnen, butik inom cykelavstånd (man får låna cykel i hamnen). Nackdelen är skärgårdsfärjan som lägger till nära, hamnen öppen för So vind
Sottunga-Kökar, ca 12M. I kökar finns ärven i princip allt. OBS. Finns två hamnar, Karlby och Helsö. Fin Kyrka. Bronsåldersboplats i Otterböte.
På vägen tillbaka kan man vika in vid Björkör som är en kronoholme och naturreservat. Det finns en brygga och man får övernatta där. Finns även torrdass. Ingen prickad farled in dock så man får ta det försiktigt.
Om man vill ta en längre (24M) etapp så seglar man förbi Sottunga, dvs tar samma väg som till sottunga, degerby och norrut, öster genom Embarsundsleden (1,8m) över fjärden och sedan faret mellan Ängö/Finnö (smart, men mycket vackert) och tar av söderut mot kökar efter Sälsö.
Edit:
Glömde att där embarsundsleden slutar finns en naturhamn vid Bänö. Det är en jättestor, skyddad flada.
/Anders G
Jo det stämmer med segelbåt. Två st 32 fotare. Tyvärr blir det inte dubbla farten....
Tack för tipsen. Tanken med Mariehamn första dagen var att det finns lite mer att göra för de barnen men Rödhamn var med på min lista sedan tidigare. Det låter som om det är absolut görbart att ta sig till Kökar och tillbaka hem, mellanskärgården i stockholm, på två veckor och utan att stressa för mycket. Den andra båten har inte erfarenhet av segling på öppet hav sedan tidigare så vi måste ha möjlighet att vänta på bra väder vid övergången till moderlandet igen.
/fredrik
Tack för tipsen. Tanken med Mariehamn första dagen var att det finns lite mer att göra för de barnen men Rödhamn var med på min lista sedan tidigare. Det låter som om det är absolut görbart att ta sig till Kökar och tillbaka hem, mellanskärgården i stockholm, på två veckor och utan att stressa för mycket. Den andra båten har inte erfarenhet av segling på öppet hav sedan tidigare så vi måste ha möjlighet att vänta på bra väder vid övergången till moderlandet igen.
/fredrik
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
De har fartyg gjort i Rödhamn sedan VikingatidenDen andra båten har inte erfarenhet av segling på öppet hav sedan tidigare så vi måste ha möjlighet att vänta på bra väder vid övergången till moderlandet igen.
Hur stora är barnen? I Mariehamn finns badhus, minigolf, sjöfartsmuseum...
/Anders G
Hej
Tack för trevlig färdbeskrivning
Jag försöker navigera i soffan,..
Jag har Navionics sjökorten på min PC, men sökfunktionen är värdelös ( allt med åäö utgår .....)
så jag hoppar mellan google maps och Navionics.
Jag blir inte riktigt klok på vad Embarsundsleden är, Ängö/Finnö hittar jag
men inget Embasund,...
söder om Skomakaren ser det undeligt ut, tre gröna prickar tätt ihop i en trekant
och leden ser ut att gå mellan två och över den tredje,.. det står 6m djup så man kanske inte skall vara orolig,
men det ser underligt ut,...
Den Bänö jag hittar ligger ost Jyddö, fladen där ser läskig ut 0.6m grund vid inloppet och 1.6 m mitt i plus stenar och bränningar
jag misstänker att jag är på fel ställe ???
Hoppas komma tillbaks till Ålands skärgård (det är ca 25 år sedan sist,...)
/HW
Tack för trevlig färdbeskrivning
Jag försöker navigera i soffan,..
Jag har Navionics sjökorten på min PC, men sökfunktionen är värdelös ( allt med åäö utgår .....)
så jag hoppar mellan google maps och Navionics.
Jag blir inte riktigt klok på vad Embarsundsleden är, Ängö/Finnö hittar jag
men inget Embasund,...
söder om Skomakaren ser det undeligt ut, tre gröna prickar tätt ihop i en trekant
och leden ser ut att gå mellan två och över den tredje,.. det står 6m djup så man kanske inte skall vara orolig,
men det ser underligt ut,...
Den Bänö jag hittar ligger ost Jyddö, fladen där ser läskig ut 0.6m grund vid inloppet och 1.6 m mitt i plus stenar och bränningar
jag misstänker att jag är på fel ställe ???
Hoppas komma tillbaks till Ålands skärgård (det är ca 25 år sedan sist,...)
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Papperskort är det som gäller 
På de tryckta korten heter den bara "Leden". Det är en linfärja mitt på, mellan finnholma och jyddö.
Om du ser på Google Maps så går man in mellan östra spetsen på bänö-ön och gåsholmen. Finns litet stenar just vid inloppet, men inne är det ganska djupt. Vi seglade in där tillsammans med en Sirena 36 och det gick bra. Ligger nästan alltid båtar där då man seglar förbi.
http://marinwiki.se/port.php?port=167
Skomakaren? Kan det vara kumlet vid kummelören du menar. Tre bollar i trekant?
På de tryckta korten heter den bara "Leden". Det är en linfärja mitt på, mellan finnholma och jyddö.
Om du ser på Google Maps så går man in mellan östra spetsen på bänö-ön och gåsholmen. Finns litet stenar just vid inloppet, men inne är det ganska djupt. Vi seglade in där tillsammans med en Sirena 36 och det gick bra. Ligger nästan alltid båtar där då man seglar förbi.
http://marinwiki.se/port.php?port=167
Skomakaren? Kan det vara kumlet vid kummelören du menar. Tre bollar i trekant?
/Anders G
En bra karta som blir "sjökort" när man zoomar hittar du här, http://www.retkikartta.fi/retkikartta.php?lang=se
Kartan är helt sökbar på namn på det mesta, lite törg, men ha tålamod...
Mera info om diveres på Åland hittar du på Maringuiden, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=427998
Lycka till!
Mackey
Kartan är helt sökbar på namn på det mesta, lite törg, men ha tålamod...
Mera info om diveres på Åland hittar du på Maringuiden, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=427998
Lycka till!
Mackey
-> andersgustafsson
Barnen är mellan 5-13, fyra st.
Tack för alla tips. Jag återkommer med resultatet
/fredrik
Barnen är mellan 5-13, fyra st.
Tack för alla tips. Jag återkommer med resultatet
/fredrik
På kökar finns 3 gästhamnar, Sandvik som ligger ca 3 km från karlby, cykel finns att hyra.
Närmare och billigare, men inte finare..kan vara gungigt vid nordliga vindar.
Närmare och billigare, men inte finare..kan vara gungigt vid nordliga vindar.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt: