Kättinghjul + lina

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Calvados
Platinamedlem

Kättinghjul + lina

Inlägg av Calvados » mån 18 jun 2012, 18:05

Hej, har läst ngnstans att man kan dra lina med ankarspelets kättinghjul, gäller detta bara speciella kättinghjul eller funkar detta alltid? :?
Blyad lina?

Tack på förhand!
Calvados

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Kättinghjul + lina

Inlägg av Anders S » mån 18 jun 2012, 18:51

Jodu, det brukar gå. Lewmar (förr Simpson Lawrence) och till exempel Quick har sådana kabelarier (fint ord för kättinghjul). Det som kan ställa till det är att det kan vara litet kritiskt med linans kvalitet och grovlek. Till 8 mm Lewmar/S-L- winch skall det vara 14 mm diameter på linan, treslagen. Skälet till att diametern är viktig är att linan skall gå in lagom och greppa i innerdelen, men inte så långt in så den inte kan skalas av av utkastarpinnen (eller vad man skall kalla den).

Jag hade nog köpt en liten längd att testa innan jag köper på mig 50 meter eller så av tamp.
Anders S

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » mån 18 jun 2012, 19:24

Nej - det funkar inte alltid.
Men nästan alltid :)
I princip alla moderna spel för fritidsbåar är anpassade för både kätting och lina.
Kolla i specifikationen vilken dimension som gäller för linan för just det spelet annars nyper det alternativt slirar.

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » mån 18 jun 2012, 20:19

Otroligt forum det här, hann knappt skala en apelsin innan svar dyker upp :D :D
Men hur funkar det med blyad lina, samma sak?

Calvados

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 18 jun 2012, 20:22

callisto skrev:Nej - det funkar inte alltid.
Sant
Bäst fungerar kätting men det kan vara bra med en isplitsad tamp när man behöver få ut mycket pga väder eller djup.

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » mån 18 jun 2012, 20:47

Anledningen till att jag frågar är att jag fått tag på ett spel billigt Lofrans airon 1000w med kätting, dock är kättinghjulet och kättingen bara 6mm. Vet att spelet såldes med 10mm hjul o kätting som standard.
Mitt ankare är på 15kg, båten väger ca 10ton. Tycker kättingen ser lite klen ut hmm...
Till saken hör att det även finns en vinschtrumma ovanför hjulet men då måste jag väl ta hem på linan under spelets gång?
Har alltså ej monterat det hela ännu.
Kättingen lär väl inte gå av och lär fungera bättre än bara vanlig tamp, dessutom sparar jag ryggen :lol: :lol:

Ok, kom gärna med fler synpunkter;
Calvados

Ps. Om nu någon skulle ha ett kättinghjul på 10mm över som skulle kunna passa är jag intresserad om priset är det rätta :D Ds.

Användarvisningsbild
saxofon
Silvermedlem

Inlägg av saxofon » mån 18 jun 2012, 21:13

Ah, där var det inte mycket som passa tyvärr annars har jag ett gammalt Lofrans Cayman spel för 8mm kätting.
Motorn är trasig och bortom all form av reparationsmöjlighet, men resten kan nog gå att fixa till.
Har legat i bagageutrymmet på bilen ett bra tag nu i väntan på att slängas... :-D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Kättinghjul + lina.... ANKARTRÅD !!!

Inlägg av Anders S » tis 19 jun 2012, 06:53

6 mm kätting blir nog i klenaste laget. Jag har 8 mm till min båt, som har en konstruktionsvikt på 8 ton, verklig vikt runt 10. Något talar också för att 8 mm är i minsta laget till en så stor båt, och 6 mm är alldeles för klent, som jag ser det. Men till viss mån beror det där på hur och var man ankrar, och det är båtens luftmotstånd som är den första kritiska parametern. De flesta av oss ankrar inte på så öppet vatten att rörelserna i sjögång blir ett problem. Kätting (det har vi diskuterat massor med gånger) är alldeles för stum för att fungera när det blåser riktigt ordentligt ihop med sjögång. Det som man måste ta hänsyn till här är att länkarna inte deformeras, för även om kättingen håller (dvs "inte brister") så kan man inte spela upp den om länkarna inte längre passar kättinghjulet. Därav följer att man bör ha en längd riktigt fjädrande (nylon)lina med en krok, som ger den fjädring som behövs. Splitsar man in 50 meter lina i kättingen får man en kombination som fjädrar fint.

Tips 1: Man bör ha en lina insplitsad i kättingen hur som helst. Den skall vara så lång att kättingen kommer upp ur boxen, men inte av spelet, så man kan schackla på ytterligare tamp eller kätting vid behov. Med en kättingkrok och en tamp kan man klara den saken ändå, men måla då änden i rött de två sista metrarna så man kan kroka i innan kättingen är tokspänd och vid sin "bitter end". Enklare med kniv eller skiftnyckel än med bågfil, liksom...

Tips 2: Om man har en kombinerad kätting-polyesterlina som ankartåg kan det vara smart att ha först kätting, sedan tamp och (nu kommer det:) en längd kätting igen, på tre-fyra meter och på den samma lösning som ovan. Poängen här är att när man måste lägga ut allt och är orolig för hur det här skall sluta, så är risken att en kätting skavs av i kabelgatt och ankarrullar inte så stor. En polyesterlina som kommer i kläm i ett rörligt ankarbeslag klipps helt enkelt av, eller skavs ner på några minuter. Brottslasten, däremot, är ganska väl överensstämmande mellan 14 mm polyester och 8 mm kortlänkad kätting (beroende på stålkvalitet kan polyestern vara litet högre, t o m). Den svaga punkten blir då splitsen, och den är inte så svag.

Du kan ju diskutera saken med Ital Nordic som är svensk representant. Kabelariet är en reservdel, och jag tror (men vet inte säkert) att ett sådant borde gå enkelt att byta.
Här en länk: kolla vilka spel som verkar ha samma sk "gypsy" (kättinghjul, kabelarie) http://www.svb24.com/lofrans+gipsies.html?lang=1 - väl värt att undersöka.
Anders S

Skriv svar