Träarbeten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Jörgen63
Silvermedlem

Träarbeten

Inlägg av Jörgen63 » mån 02 apr 2012, 13:20

Jag har en fernissad rufflucka i trä.
Fernisssan har torkat, spruckit och släppt vilket också gjort att trät har torkat.
Hur får jag lite "stuns" i trät igen innan jag lackar upp luckan igen? (liten ordvist där - lacka upp luckan)

/Jörgen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Träarbeten

Inlägg av Anders S » mån 02 apr 2012, 13:48

Jörgen63 skrev:Jag har en fernissad rufflucka i trä.
Fernisssan har torkat, spruckit och släppt vilket också gjort att trät har torkat.
Hur får jag lite "stuns" i trät igen innan jag lackar upp luckan igen? (liten ordvist där - lacka upp luckan)

/Jörgen
Beroende på lacktyp: Förbehandla med antingen förtunnad fernissa (med rätt och ganska mycket förtunning, extra viktigt med härdlacker och syntetiska fernissor), eller, om det är vanlig oljefernissa, tunn olja som passar med lacken.
Är det så att luckan är fläckig, så skrapa/slipa hela trären, blek trät med oxalsyra, grunda på lämpligt sätt och "värm" vid behov lacknyansen med en smula pigment (bets).

Filosofisk betraktelse över lack: Du kommer sedan att få höra att du behöver lacka 25 ggr för att få finish. Det är ljug, det räcker ofta med 7-8 ggr...
Som så ofta, lagom bra, dvs samma finish som det runtomkring brukar bli bäst. Välskött och nyskick behöver inte alltid vara detsamma, det kan spara en del ångest i lackburken.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 02 apr 2012, 15:24

Mahogny?
Slipa ner och lägg på oljebets innan lackningen.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 02 apr 2012, 18:19

En bra grej att känna till är att när du gjort som ovan med bets (kanske) och en 7-8 lager lack och är nöjd är det viktigt att du doppar skruvarna till gångjärnen i fernissa när du skruvar dit dem. Då slipper du vatteninträngning den vägen.

Men, fernissa håller bara en säsong.
Det betyder att om du vill att luckan ska förbli fin tar du och mattslipar med fint sandpapper och lägger på ett nytt lager varje vår.
Alla borde ha skägg

Skriv svar