Tapto?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Tapto?
Ja hur vill vi ha det?
Re: Tapto?
Killen vid 0:35 - 0:42 höll på att komma försent till jobbet.toaen skrev:http://www.youtube.com/watch?v=Cvx1O_sCxvE
Det tycks svänga vid 3:07 - 3:09!
Jag saknar alternativet "flaggskott" från båten med högst rang?
Eftersom jag endast ett fåtal gånger (räknas på ena handens fingrar) haft nöjet att höra tapto spelas på blåsinstrument, men otaliga gånger (antalet är förträngt) hört någon lagom berusad nisse ta fram den gasdrivna bröööl-tutan och gå loss, gärna några minuter före eller efter 21.00 (Hallå, GPS-klockan går RÄTT, vilka ursäkter finns...), så hugger jag som en kobra på sista alternativet. En vacker dag (eller kväll) ror jag över och tvingar marodören att svälja eländet, men då tutar det väl oavbrutet därefter...
Eftersom jag endast ett fåtal gånger (räknas på ena handens fingrar) haft nöjet att höra tapto spelas på blåsinstrument, men otaliga gånger (antalet är förträngt) hört någon lagom berusad nisse ta fram den gasdrivna bröööl-tutan och gå loss, gärna några minuter före eller efter 21.00 (Hallå, GPS-klockan går RÄTT, vilka ursäkter finns...), så hugger jag som en kobra på sista alternativet. En vacker dag (eller kväll) ror jag över och tvingar marodören att svälja eländet, men då tutar det väl oavbrutet därefter...
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ljudet blir då rätt vackert sordinerat och påminner mest om en katts spinnande framför brasan.Anders S skrev:.... En vacker dag (eller kväll) ror jag över och tvingar marodören att svälja eländet, men då tutar det väl oavbrutet därefter...
Har faktiskt aldrig råkat ut för någon som envisats med att blåsa i trumpet eller dylikt kl 21.00.
Däremot minns jag med all tydlighet en fredagskväll/natt när grannen på våningen ovanpå hade fest. De hade sitt vardagsrum ovanför vårt sovrum och de var mycket högljudda och det var omöjligt att sova. När de då dessutom började dansa "Jenka" vid 2-tiden på natten rann sinnet på mig. Jag var på väg ner i källaren för att bryta strömmen till den lägenheten, när musiken tystnade, dansen slutade och gästerna "troppade" hem.
Jag hade ett par dagar tidigare slagit upp låsen och pumpat däcken på min cykel. Den hade stått i källaren oanvänd i många år. Min fru skulle ha bilen och jag behövde ett transportmedel för att hämta ett verktyg för att knäcka krokar till takrännorna på vårt husbygge. Kom under turen till plåtslagaren och till bygget att det nästan gick snabbare att cykla än att köra bil. På Lördags morgonen när vi åt frukost, sa jag till frugan att jag tar cykeln till bygget, så kunde hon ha bilen. När jag kom ut var cykeln borta.
Frågade grannen som hade fest om nån av hans gäster kunde ha tagit cykeln, vilket han inte trodde. Efter nån vecka kom han och sa att det stod en cykel på Sjögatan 1 - om det möjligtvis kunde va min. Det var det. Året var 1978. Efter den gången har jag aldrig använt cykel nåt mer. Synd - det hade definitivt inte skadat.
Man kanske skulle skaffa sig en trumpet för att spela taptot på gitarr lär inte irritera någon
Däremot minns jag med all tydlighet en fredagskväll/natt när grannen på våningen ovanpå hade fest. De hade sitt vardagsrum ovanför vårt sovrum och de var mycket högljudda och det var omöjligt att sova. När de då dessutom började dansa "Jenka" vid 2-tiden på natten rann sinnet på mig. Jag var på väg ner i källaren för att bryta strömmen till den lägenheten, när musiken tystnade, dansen slutade och gästerna "troppade" hem.
Jag hade ett par dagar tidigare slagit upp låsen och pumpat däcken på min cykel. Den hade stått i källaren oanvänd i många år. Min fru skulle ha bilen och jag behövde ett transportmedel för att hämta ett verktyg för att knäcka krokar till takrännorna på vårt husbygge. Kom under turen till plåtslagaren och till bygget att det nästan gick snabbare att cykla än att köra bil. På Lördags morgonen när vi åt frukost, sa jag till frugan att jag tar cykeln till bygget, så kunde hon ha bilen. När jag kom ut var cykeln borta.
Frågade grannen som hade fest om nån av hans gäster kunde ha tagit cykeln, vilket han inte trodde. Efter nån vecka kom han och sa att det stod en cykel på Sjögatan 1 - om det möjligtvis kunde va min. Det var det. Året var 1978. Efter den gången har jag aldrig använt cykel nåt mer. Synd - det hade definitivt inte skadat.
Man kanske skulle skaffa sig en trumpet för att spela taptot på gitarr lär inte irritera någon
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Tack så hjärtligt för en uttömmande och lättfattlig redogörelse om varför du gillar tapton på trumpet. Eller inte gillar tapton på trumpet. Eller nåt...toaen skrev:Har faktiskt aldrig råkat ut för någon som envisats med att blåsa i trumpet eller dylikt kl 21.00.
Tapto och flaggsermonier hör definitivt till de traditioner som jag uppskattar. Med flaggsermonier menar jag att man tag ner flaggan på kvällen, om man kommer ihåg det och sätter upp den på morgonen när man vaknar. Själv glömmer jag ibland och kliver inte gärna upp före elva om jag inte måste. Alla dessa fasad flaggor som sitter uppe året runt tycker jag är en styggelse.
Jag har ännu inte fått uppleva ett flagg skott men eftersom jag är lätt vapenintresserad själv så kanske jag ska skaffa mig en kanon ombord
Någon som kan tipsa om var men köper dylik tingest?
Jag har ännu inte fått uppleva ett flagg skott men eftersom jag är lätt vapenintresserad själv så kanske jag ska skaffa mig en kanon ombord
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
WasamuseetFresso skrev:
Jag har ännu inte fått uppleva ett flagg skott men eftersom jag är lätt vapenintresserad själv så kanske jag ska skaffa mig en kanon ombordNågon som kan tipsa om var men köper dylik tingest?
Tapto är något som tillhör Kommisen även kallat Grå Bolaget. Taptot fyllde en funktion på fartyg med hundratals soldater och sjömän men har inget med civil sjöfart att göra, än mindre med fritidsbåtar.
Trumpetspelande på slaget 21:00 är minst sagt pinsamt. På något sätt verkar dessutom musikerns skicklighetsgrad vara direkt proportionell mot upplevd pinsamhet. Ju skickligare desto pinsammare.
Däremot har jag inga som helst problem med att skicklig musiker spelar ett stycke vid 21:36 eller 22:13 eller så.
Däremot har jag inga som helst problem med att skicklig musiker spelar ett stycke vid 21:36 eller 22:13 eller så.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL