Motorsegling eller segelbåt för motor
Motorsegling eller segelbåt för motor
Årets sommarsegling är slut. 4 veckor längs Ostkusten. Vädret var ju (som vanligt) ganska växlande och i efterhand tycker jag nog att det var mera dåligt en bra.
En sak som jag hade tid att refklektera över var detta:
Under sista veckan seglade jag från Karlskrona till St Anna skärgård. Vädret var i mitt tycke helt perfekt för segling. Soligt, 5-7 meter från sydliga riktningar.
Hur kan det då komma sig att man träffar på båtar, inte en utan ganska många, som trots detta envisas med att gå för motor. Seglen väl inpackade i kapell.
Min undran är då. Om man inte seglar dom gångerna det är perfekt förhållanden för att segla....när ska man då segla??
En sak som jag hade tid att refklektera över var detta:
Under sista veckan seglade jag från Karlskrona till St Anna skärgård. Vädret var i mitt tycke helt perfekt för segling. Soligt, 5-7 meter från sydliga riktningar.
Hur kan det då komma sig att man träffar på båtar, inte en utan ganska många, som trots detta envisas med att gå för motor. Seglen väl inpackade i kapell.
Min undran är då. Om man inte seglar dom gångerna det är perfekt förhållanden för att segla....när ska man då segla??
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Motorsegling eller segelbåt för motor
Ja, du... Det har jag frågat mig mången gång... Vi brukar kalla dem "Mastbåtar", dvs motorbåtar med mast.
/Anders G
"Tunnisar" hette det när jag växte upp. 
Det beror nog mest på att man köpt en bobåt med seglingsmöjligheter och inte en segelbåt med bomöjligheter.
Så fort det motar eller blir lite trångt så rullas det in och dieseln går igång.
Så fort det motar eller blir lite trångt så rullas det in och dieseln går igång.
I min värld finns det två fall när man även som "sann seglare" tar motorn, och det är när man kör riktigt korta sträckor och när det är (för) arbetsamt att kryssa. Vi seglar hellre, men obefintlig vind eller att det är jobbigt att kryssa får ju inte hindra att man tar sig dit man vill ändå - när möjligheten finns. Däremot ser man ibland en avart där bekvämligheten tagit sig alltför starka uttryck och det är när man behåller kapellen på seglen i lägen där motorbortfall kommer att bli besvärligt, tämligen genast. Annars får väl var och välja segel eller motor som man vill.
Jag tror att SWE54 med Banner och utombordare kan säga "Äsch, inte lönt att ta till motorn för den lilla biten" samtidigt och på exakt samma ställe som vi (med en mer tungjobbad båt som inte är lika nimm) säger att "jäkla jobbigt och segt att göra sju-åtta slag, rulla in så startar vi motorn i fem-tio minuter". Det blir självklart seglat mer i lätthanterliga kryssdugliga båtar än i tunga bobåtar, så är det ju.
Jag tror att SWE54 med Banner och utombordare kan säga "Äsch, inte lönt att ta till motorn för den lilla biten" samtidigt och på exakt samma ställe som vi (med en mer tungjobbad båt som inte är lika nimm) säger att "jäkla jobbigt och segt att göra sju-åtta slag, rulla in så startar vi motorn i fem-tio minuter". Det blir självklart seglat mer i lätthanterliga kryssdugliga båtar än i tunga bobåtar, så är det ju.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Har en kompis i sjöräddningen, de har ett antal uppdrag varje år med "mastbåtar" som ringer och vill ha bogser mitt på öppna havet i bra vind pga "motorproblem". De brukar då sätta ombord någon som kan segla för att få båten i hamn. Ingen vits att binda upp en SAR som kan behövas annanstans.Däremot ser man ibland en avart där bekvämligheten tagit sig alltför starka uttryck och det är när man behåller kapellen på seglen i lägen där motorbortfall kommer att bli besvärligt, tämligen genast.
Du hädar!Annars får väl var och välja segel eller motor som man vill.
/Anders G
Förlåt en syndare. Den goe dieseln lockar så fördärveligt, bara.AndersGustafsson skrev:Du hädar!Annars får väl var och välja segel eller motor som man vill.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
För oss som är vana med utombordare så måste jag säga att tröskeln blir lägre med inombordare, men samtidigt så har man ju sin heder... För att inte tala om omaket att hissa kon.. För visst gör ni det alla som kör motor med seglen uppe? 
/Anders G
Kon? Det gör vi, när så krävs. I svenskt vatten finns det lättnader, men hujedamej oom man visar sig i tyska vatten...
Mitt dilemma är när vinden är mycket svag, men tillräckligt stark för att det skall vara lönt att ha segel OCH motor samtidigt. Att då motorsegla är ett ekonomiskt och effektivt sätt att hålla god fart. I det läget är det ju inte uppenbart vem som går för motor (motordrivna fartyg kan ju vissa trix som segelbåtar inte kan, gå rakt mot vinden, till exempel, eller bara "pina" något förfärligt om man motorseglar). Då kan man lura sig (eller andra). Det har hänt att jag trofast och litet lättlurat hållit undan för "seglade" båtar, bara för att se hur de "hjälper till" med motorn.
Men den som själv syndar skall kanske inte döma?
Mitt dilemma är när vinden är mycket svag, men tillräckligt stark för att det skall vara lönt att ha segel OCH motor samtidigt. Att då motorsegla är ett ekonomiskt och effektivt sätt att hålla god fart. I det läget är det ju inte uppenbart vem som går för motor (motordrivna fartyg kan ju vissa trix som segelbåtar inte kan, gå rakt mot vinden, till exempel, eller bara "pina" något förfärligt om man motorseglar). Då kan man lura sig (eller andra). Det har hänt att jag trofast och litet lättlurat hållit undan för "seglade" båtar, bara för att se hur de "hjälper till" med motorn.
Men den som själv syndar skall kanske inte döma?
Anders S
Sedan tror jag att det är vanligt med "deadlines". Dvs man planerar lite olyckligt dagsetapper för att sammanstråla med andra, eller bara onödigt långa sträckor som man vill "hinna fram till" i tid. Då blir det lätt motorgång vid lättare vindar. Jag tror det är lite stress inblandat helt enkelt. 
Vill du ha en handmålad tavla föreställande din båt?
Se min "avatar" som ett exempel.
Se min "avatar" som ett exempel.
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kan du utveckla? Det var jag inte medveten om. I Finska vatten finns inga motsvarande lättnader. Har själv blivit stoppad av sjöbevakningen en gång.I svenskt vatten finns det lättnader
Kan jag ha förståelse för.. Men däremot undrar jag litet över de båtar som man seglar om fast de går för motor.Då blir det lätt motorgång vid lättare vindar.
/Anders G
Ur Transportstyrelsens regelverk ( http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 009-44.pdf ) , bilaga 2:AndersGustafsson skrev:Kan du utveckla? Det var jag inte medveten om. I Finska vatten finns inga motsvarande lättnader. Har själv blivit stoppad av sjöbevakningen en gång.I svenskt vatten finns det lättnader
(Bilaga 1 är själva sjövägsreglerna, översatta till svenska)Signalfigurer
7.7 Fartyg med en längd under 12 meter behöver inte följa de bestämmelser om hur signalfigurer ska visas som framgår av regel 20–31 i bilaga 1.
Första stycket gäller inte fartyg som är sysselsatta med fiske och som därför har begränsad manöverförmåga.
Uppenbarligen är man i Finland lika tuff som i Tyskland. Jag har aldrig sett norrmän använda konen, och de är mycket pragmatiska i sitt (motor)seglande. Danskar startar ALDRIG motorn.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Intressant! Undrar hur många svenska seglare som är medvetna om att reglerna ändrar då de lämnar svenskt inre farvatten? I texten du länkar till står det inte explicit "inre farvatten", men som COLREGS är utformade är de bindande för alla, men länder kan medge undantag, dock enbart för inre farvatten.
(Signalfigurer (kon & klot) är besiktningskrav i Finland)
/Anders G
Det bör väl vara ungefär lika många som känner till den saken som det finns "utlänningar" som känner till att det inte behövs kon i svenskt inre vatten ?AndersGustafsson skrev:Intressant! Undrar hur många svenska seglare som är medvetna om att reglerna ändrar då de lämnar svenskt inre farvatten? I texten du länkar till står det inte explicit "inre farvatten", men som COLREGS är utformade är de bindande för alla, men länder kan medge undantag, dock enbart för inre farvatten.
Anders S
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Säkerligen, det var iallafall en nyhet för mig. Jag är ganska säker på att det inte tas upp på skepparkurserna här, såvida man inte ändrat innehållet på senare tid. Kanske det borde tas upp som "kuriosa"? Å andra sidan gör man ju inte fel om man för kon i svenskt inre farvatten eller har lanternorna på vid nedsatt sikt?
/Anders G