VHF-antennkontakter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Rapp
Trogen medlem

VHF-antennkontakter

Inlägg av Rapp » ons 04 maj 2011, 19:57

Jag har monterat en VHF-antenn i masttoppen. Masten är genomgående och kabeln kommer ut i mastfoten. Där vill jag ha en koppling för att kunna koppla ur antennen vid avmastning. Från den kopplingen har jag sedan tänkt att dra en kabel fram till min antennsplitter och därmed VHF:en.
Till antennen följde en PL-259-hankontakt som hamnar vid mastfoten. Skarvkabeln jag köpte kom färdig med FME-kontakter och i min splitter är det en kontakt med bajonettfattning, antagligen en BMC-hona.
Tänker jag rätt om jag anser att jag behöver en adapter som gör antennkabelns PL-259 hanen till en FME-hane och en adapter som gör skarvkabelns FME-hane till en BNC-hane eller finns det något smidigare sätt om man utgår från de prylar jag har.
Var köper man bäst detta? När jag letar på nätet hittar jag den sistnämnda adaptern men ej den första.
Mvh Joakim

Kjelle
Diamantmedlem

Re: VHF-antennkontakter

Inlägg av Kjelle » ons 04 maj 2011, 21:18

Föreslår att du byter PL-259 kontakten på antennkabeln till en BNC samt skaffar en skarvkabel med BNC-kontakter samt ett skarvstycke (BNC hylsa-hylsa). Prylar hittar du om inte annat på ELFA
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... #toc=20272

Det finns en BNC-kontakt som inte kräver presstång ELFA 46-448-04 (se till att du får 50 ohms kontakt - annars blir det konstigt.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 05 maj 2011, 08:06

PL-259 är inte vattentäta. Av denna anledning har jag på gamla båten en N-kontakt (hane) på kabeln från masten och motsvarande hona i sladden som går vidare. I masten har jag tjockare koax, RG214 el liknande. Kommer att ha samma på nya båten som helt saknar VHF i dagsläget.
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 05 maj 2011, 09:32

Jag håller med Kjelle, byt allt som går till BNC. Men pressa kontakterna!
Både Biltema och Kjell&Co har både prisvärda kontakter och crimp-tänger.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 05 maj 2011, 11:28

Men inte utomhus väl?
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 05 maj 2011, 13:41

AndersGustafsson skrev:Men inte utomhus väl?
Man ska väl alltid försöka undvika kontakter utomhus. Har man mast på däck så drar man ner alla kablar så att kontakterna hamnar inomhus. Men en BNC utomhus lindad med vulktejp brukar vara helt problemfria. Brukar fungera bra även utan vulktejp, titta på en PL259 kontakt som ofta sitter oskyddad i antennen. Trots att PL259 är sämre än BNC så brukar det fungera i massor av år.
Har man några BNC-kontakter och en crimptång ombord så kan man enkelt fixa en kontakt om olyckan är framme. Man brukar också bli omåttligt populär bland båtgrannarna ...

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 05 maj 2011, 13:47

Stämmer, men utomhus skulle jag ändå föredra N-kontakter. Har haft en sådan i 10+ år i mastens fotände.

Kommer att ha lika på "nya" båten, men med en chassiehona i rufftaket. Givetvis med lämpliga förskruvningar som skyddar då masten är borta. Funderar även på att "konsolidera" alla givarkablar i en:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=20242
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 05 maj 2011, 14:28

Jo N-kontakten är helt ok men inte gratis om man ska ha den vattentäta varianten.
Jag tycker det är oändligt mycket bättre att få kontakterna under däck och då är BNC bra pga sitt lilla format. För andra kablar blir det flatsift.
Som genomföring brukar jag ha en rörstump och slang men där finns ju SureThru, Cableport mm. Med tanke på väderläget vid på/avmastning brukar det vara lite trevligare att få koppla ihop inomhus.
Vill man ha en mångpolig kontakt utomhus brukar Bulgin Buccaneer vara ganska optimal, den är stark och håller länge (men inte i evighet)

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » tor 05 maj 2011, 15:00

Om man har flertrådig mittenledare, alltså inte solid, går det då lika bra att använda crimpkontakt? Jag försökte sätta på en FME-crimp på en 50 ohmig vhf-kabel men det gick inte alls! Provade på en solid och det gick hur smidigt som helst... :(

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 06 maj 2011, 16:07

PeterW skrev:Om man har flertrådig mittenledare, alltså inte solid, går det då lika bra att använda crimpkontakt? Jag försökte sätta på en FME-crimp på en 50 ohmig vhf-kabel men det gick inte alls! Provade på en solid och det gick hur smidigt som helst... :(
Det går bäst med flertrådig, du måste haft otur.

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » fre 06 maj 2011, 20:55

bosseh skrev:
PeterW skrev:Om man har flertrådig mittenledare, alltså inte solid, går det då lika bra att använda crimpkontakt? Jag försökte sätta på en FME-crimp på en 50 ohmig vhf-kabel men det gick inte alls! Provade på en solid och det gick hur smidigt som helst... :(
Det går bäst med flertrådig, du måste haft otur.
Nja jag vet inte.. Kabeln är en vhf-antennkabel som jag knipsade av till en motorbåtsvhfantenn (vit tjock). Den går inte alls, har provat två gånger och bägge gånger förstört mittledarröret. FME-kontakten köptes på Kjell.com ..... Verkar som om det är för small nästan, om jag tar bort hälften av mittenledaren får jag in den... annars vill den bara in ca 2 mm, på tok för litet antar jag eftersom jag läst mig till att den skall in minst 4 mm ...

Jag ska prova med BNC-kontakt från biltema istället, beprövad affär som alltid håller måttet!

Skriv svar