kontaktering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

kontaktering

Inlägg av omega » sön 27 mar 2011, 08:18

Hej jag håller på att installera lite saker i båten bla en vhf . I båten reån instrument panelen till mastfoten ligger en färdig kabel för vhf , men i ändarna är det på pressat ett gängat (rör) antagligen för att man enkelt skall kunna skruva på önskad kontakt, De kontakter jag har är för pressning ,tång har jag osv , men skulle vara bättre att använda de färdiga . Någon som vet var man köper dessa kontakter som skruvas på??

Sen en annan fråga jag köpte en Fv antenn modell Nargus , kabeln var 15 meter och kontakten i antennen var en bnc kontakt , Jag var tvungen att byta antenn kabel till en längre, denna var en 75 ohms men betydligt grövre än den som var med som standard, Till den nya kabeln som är av god kvalite finns ingen bnc kontakt som passarför dessa används inte i tv anläggningar. varför följs inte standarder i marina applikationer

//Johan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: kontaktering

Inlägg av AndersGustafsson » sön 27 mar 2011, 08:22

"gängat rör" ? Kan du lägga upp en bild?

Sedan, gällande standard... Är du säkert på att det är 75ohm? VHF prylar brukar vara 50
/Anders G

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 27 mar 2011, 08:51

Ja
Jag skrev kanske lite luddigt ,75 ohm s detaljerna är för tv antenn, brukar ju ej vara bnc anslutningar på sådana ,original kabeln till tv antennen är tunn så bnc passar , men kabeln jag köpte hos tv handlaren är betydligt grövre där passar bara standard koaxial kontakt för tv .

Till vhf har jag valt rg 58. det låg en sådan färdig i båten med förpressade ändarmen istället för en kontakt är det bara en gänga sen kan man antagligen skruva på önskad kontakt .Ser nästan ut som en gängstång. har tyvärr ingen bild
//Johan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 27 mar 2011, 09:25

OK. Då fattar jag... Re adaptern, skulle vara bra med en bild. För mätbruk vet jag att det finns dylika "universal", men har aldrig sett i en båt.
/Anders G

Användarvisningsbild
Logad
Trogen medlem

Inlägg av Logad » sön 27 mar 2011, 13:05

Jag misstänker att den gängade saken är en FME-kontakt. Finns adaptrar, t.ex. http://www.alfakom.se/info-htm/kon_hf2.htm

VHF är alltid 50 ohm medan TV oftast är 75 men inte alltid.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 27 mar 2011, 15:19

Tack så mycket ,just en sådan fme kontakt var det ,Finns det några regler för hur man gör i o med skarvning , eller blir det hane in i vhf sen hane i skarv ände hon kopplingsstycke och sen han kontakt i från masten?? Jag har tidigare använt crimptång har den forfarande kvar men har glömt längder på skalning o liknande finns det någon bra beskrivning? måste crimpa dit en kontakt på kabel från masten

//Johan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 28 mar 2011, 10:03

BNC-kablar brukar ha hanar/stift i ändarna och skarvning med skarvstycke men man kan ju skarva med hane/hona också. Men det händer ju att kontakter slits bort vid av/på mastning och eftersom hane är den vanligaste kontakten och enklast att få tag på så är nog varianten med skarvstycke att föredra. Betr. skallängder så finns de säkerligen i ELFA-katalogen. Alternativet är att köpa ett skalverktyg från tex Biltema. Förr eller senar brukar det komma ett tillfälle där skalverktyget är nödvändigt pga av brist på utrymme.
Det finns 75 ohm BNC avsedda för RG59 och tv. Annars funkar ju F-kontakter men då bör man använda vulktejp.

Skriv svar