Bokrekommendation
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Bokrekommendation
För en tid sedan fick jag tips av Segelbo att läsa Webb Chiles böcker, och jag har nu läst "The Open Boat" och "The Ocean Waits", där han seglar sin 18-fots jolle, en Drascombe lugger, nästan hela vägen runt jorden. Först och främst vill jag tacka för tipset. Sedan vill jag uppmana er att läsa dessa böcker. Jag har läst väldigt många seglingsskildringar, närmare hundratalet gissar jag, och dessa klättrar raskt upp på topplistan. Vackert språk, sympatisk människa och fantastisk sjöman. Stort äventyr med små medel.
Böckerna finns att ladda ner gratis på hans hemsida: http://www.inthepresentsea.com.
mvh
Nils Nobbing
Böckerna finns att ladda ner gratis på hans hemsida: http://www.inthepresentsea.com.
mvh
Nils Nobbing
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Re: Bokrekommendation
Hmmm ... .lite jobbig att ta tag i nu före jul, men tack för tipset - de böckerna ska jag titta närmare på.
För att få lite distans till huruvida båtar är sjövärdiga för oceansegling eller inte (hmmm - behöver inte nämna mer antar jag) så tycker jag ni ska läsa en bok som heter "Alla sa vi skulle dö" (Nautiska Förlaget ISBN 978-91-89564-58-9). Den handlar om tre Umeå-studenter som tröttnat på skollivet, det kanske var lite olycklig kärlek också som spelade in. Hur som helst köpte de en gammal Vega på annons obesedd i Stockholm för att segla jorden runt, vilket de också gjorde.
Ingen hade erfarenhet och för att göra det ordentligt så startade de i Kalix, det blev problem redan i Bottenviken men de tog sig succesivt vidare, motorn däremot fungerade väl aldrig som den skulle men startade i allla fall på Kanarieöarna om jag minns rätt
, LÄS DEN, en nyttig påminnelse om att det är besättningen som är begränsande och oftast inte båten.
För att få lite distans till huruvida båtar är sjövärdiga för oceansegling eller inte (hmmm - behöver inte nämna mer antar jag) så tycker jag ni ska läsa en bok som heter "Alla sa vi skulle dö" (Nautiska Förlaget ISBN 978-91-89564-58-9). Den handlar om tre Umeå-studenter som tröttnat på skollivet, det kanske var lite olycklig kärlek också som spelade in. Hur som helst köpte de en gammal Vega på annons obesedd i Stockholm för att segla jorden runt, vilket de också gjorde.
Ingen hade erfarenhet och för att göra det ordentligt så startade de i Kalix, det blev problem redan i Bottenviken men de tog sig succesivt vidare, motorn däremot fungerade väl aldrig som den skulle men startade i allla fall på Kanarieöarna om jag minns rätt
Tack för tipset Nils.
Och stämmer in i seniorseglarns omdöme om "Alla sa ...". Jag har följt deras resa vi webben http://www.runtjorden.com och naturligtvis läst boken.
mvh Sven-Barry
Och stämmer in i seniorseglarns omdöme om "Alla sa ...". Jag har följt deras resa vi webben http://www.runtjorden.com och naturligtvis läst boken.
mvh Sven-Barry
Och missa för allt i världen inte hans små noveller, som också finns på hans hemsida.
Sailing to Africa, The Seasick Kinkajou m.fl.
Klicka på länken i Nils inlägg och på "articles"
Hans böcker "Single Wave" och "Return to the Sea" finns fortfarande i handeln, tex på Bokus.
Sailing to Africa, The Seasick Kinkajou m.fl.
Klicka på länken i Nils inlägg och på "articles"
Hans böcker "Single Wave" och "Return to the Sea" finns fortfarande i handeln, tex på Bokus.
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
-
Rottweilexpress
- Trogen medlem
Tack för goda länkar!
Dock finns inte "Alla sa..." på nätet att köpa längre, så det sket sig =(
"Segla!" lär man kanske inte heller hitta så lätt, jag har dock inte försökt så hårt ännu.
Dock finns inte "Alla sa..." på nätet att köpa längre, så det sket sig =(
"Segla!" lär man kanske inte heller hitta så lätt, jag har dock inte försökt så hårt ännu.