Båtmarknaden
Båtmarknaden
Hur värderas begagnade båtar. Det annonseras ett antal Bavaria 32 från 2001 för cirka 750tkr samtidigt som man kan hitta nya Bavaria 32 2011 som är utrustade och anpassade för nordiska marknaden för 790tkr - hur motiveras detta. Detta var bara ett exempel av många. 20-25 år gamla 35-40 fots båtar för runt 1 miljon och mer när man får en NY Hanse 35 med bra utrustning för samma peng, valet är enkelt. Man brukar säga att 5 år gammal elektronik värderas noll kr, motorvärde halverat om ens det, 10år gamla segel - värde? Vad är det då som motiverar de höga beg priserna. Stor efterfrågan kan det inte heller vara då utbudet på begagnade båtar är enormt.
Är det inte så att begbåtarna i Sverige är övervärderade. En modernare båt har nyare motor, bättre design (funktionsmässigt), moderna beslag, moderna segel och är i de flesta fall mycket fräschare jämfört med en 20 år gammal båt.
Båthandlare skriver i sina annonser "Köpa ny båt till begagnat pris!" - instämmer! Med de begagnadpriserna så blir det nytt för min del.
SKulle vara intressant att höra hur fler resonerar i detta fall.
Är det inte så att begbåtarna i Sverige är övervärderade. En modernare båt har nyare motor, bättre design (funktionsmässigt), moderna beslag, moderna segel och är i de flesta fall mycket fräschare jämfört med en 20 år gammal båt.
Båthandlare skriver i sina annonser "Köpa ny båt till begagnat pris!" - instämmer! Med de begagnadpriserna så blir det nytt för min del.
SKulle vara intressant att höra hur fler resonerar i detta fall.
-
Regnskogsoffret
- Rookie
Re: Båtmarknaden
Kan det vara så att en helt ny Bavaria, Hanse eller många andra båtar också för den delen, har en förhållandevis enkel utrustning som standard. Även fast man kallar det för "nordenpaket" eller "seglingsklar" så får man nog ändå ofta räkna med att utrusta båten med bättre segel, större dieselmotor, värmare, instrument, teak i sittbrunn mm. All denna utrustning kostar en hel del pengar, kan öka på priset för den nya båten med 50%. Däremot håller jag helt med om att båtar som kanske seglats 10 år ånyo behöver uppdateras med segel, vissa instrument (kanske inte motorn ännu) och att detta också kostar en slant. Men hittar man en välunderhållen äldre båt så brukar segel mm vara vara uppdaterat och hyggligt nya. Och jag håller med om att gamla båtar ofta ligger lite väl högt i pris.
Med risk för att mitt inlägg ser ut som en annons men dessa "sail away" anpassade båtarna ser ut att vara välutrustade. Det som saknas är en värmare i övrigt har den allt jag önskar i alla fall. På en 10 år gammal båt borde priset vara någonstans 60% av nypriset. En 10 år gammal motor har passerat halva sitt liv! 10 år gamla segel har ett värde som närmar sig noll/altantak.Regnskogsoffret skrev:Kan det vara så att en helt ny Bavaria, Hanse eller många andra båtar också för den delen, har en förhållandevis enkel utrustning som standard. Även fast man kallar det för "nordenpaket" eller "seglingsklar" så får man nog ändå ofta räkna med att utrusta båten med bättre segel, större dieselmotor, värmare, instrument, teak i sittbrunn mm. All denna utrustning kostar en hel del pengar, kan öka på priset för den nya båten med 50%. Däremot håller jag helt med om att båtar som kanske seglats 10 år ånyo behöver uppdateras med segel, vissa instrument (kanske inte motorn ännu) och att detta också kostar en slant. Men hittar man en välunderhållen äldre båt så brukar segel mm vara vara uppdaterat och hyggligt nya. Och jag håller med om att gamla båtar ofta ligger lite väl högt i pris.
Nytt är nytt!
"sail away paket"
Landström, Laddare 45 Ah, 220V uttag i salong och hytter, Kylbox med kompressor, Tryckvatten, Dusch på akterplattform, Solitt trä på sittbänkar, WC med septiktank, Läslampor och indirekt belysning,Insynsskydd för luckor, myggnät i salong och förpik, Windex, Däcksbelysning, Midskeppsknapar, Extra winch på rufftak, Rodkick, Rullmast, Varmvatten, Raymarine ST 70 Tridata
Sittbrunnsdurk i solitt trä, Stort sittbrunnsbord,
Dusch i WC, Frakt, Sprayhood, Plotter i
sittbrunnen, Bottenmålning, Förtöjningspaket,
Gasolflaska, Landströmskabel, Flagga med
flaggstång, 30l Diesel, Bavariaskolan,
introduktionskurs för två personer, Försäkring i ett år, ansvar, skada,Leveransservice:
sjösättning/riggning/avlyft/leveransgenomgång
Det man bör fundera över när man jämför är ju hur båten är byggd, inredningens kvalitet, hantverket i själva båten och sådant, för de delarna kan skilja ordentligt, även om Bavaria fortfarande är Bavaria. Men kan man bedöma de sakerna finns det ju alla anledning att vara vaken på prisskillnader och vad man får för pengarna. En stor del av prisskillnaden för nytt vs gammalt beror ju på att den gamla båten var rätt så dyr då den var ny, och om den extra kostnaden beror på någon kvalitetsfaktor skall man ju värdera den faktorn till sitt rätta värde. "Rätt värde" bestämmer man själv, men man skall veta att skillnaden kan finnas och vad den i så fall är.
Ett fulare sätt att säga samma sak: Den billiga, rationellt byggda, nya båten kan ju vara fin på ytan och ha en utrustningslista som är lång som ett spinnakerskot, men om skotten är limmade med gucka, ingenting är tillräckligt väl målat/lackat/ytbehandlat och alla beslag är på gränsen till för små, så kan det finnas skäl att åtminstone jämföra med en eller två tidigare generationer så man vet vad man får (eller inte).
Annars förefaller det lätt märkligt att betala närapå samma för en tio år gammal båt som för en ny, i synnerhet om de är av samma märke och "kvalisort".
Ett fulare sätt att säga samma sak: Den billiga, rationellt byggda, nya båten kan ju vara fin på ytan och ha en utrustningslista som är lång som ett spinnakerskot, men om skotten är limmade med gucka, ingenting är tillräckligt väl målat/lackat/ytbehandlat och alla beslag är på gränsen till för små, så kan det finnas skäl att åtminstone jämföra med en eller två tidigare generationer så man vet vad man får (eller inte).
Annars förefaller det lätt märkligt att betala närapå samma för en tio år gammal båt som för en ny, i synnerhet om de är av samma märke och "kvalisort".
Anders S
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Hm jag har funderat en del
Volvo 140 är en kvalitetsbil går hur långt som helst går ej att döda men skulle aldrig betala lika mycket för den som en ny S60.
Förmodligen har jag fel men ändå lite rätt samtidigt
Volvo 140 är en kvalitetsbil går hur långt som helst går ej att döda men skulle aldrig betala lika mycket för den som en ny S60.
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
Det ligger nåt i det du säger. Jag tycker det ser ut som att båtmarknaden är påväg att förändras och mer börja likna bilbranchen med modellbyten varje år. Ställer oerhörda krav på innovation och nytänkade hos båtvarven för att hänga kvar. Nya koncept och ett fokus på nyare och fräckare design. Med många nya båtar på marknaden borde priserna gå ner på begsidan!Martin Fredin skrev:Hm jag har funderat en del
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Tyckte priserna var liknande när vi tittade efter en ganska ny mindre bil för ett par år sen. En helt ny Opel var billigare än fyra år gamla Golf, så vi köpte en ny Corsa. Bil och båtvärlden kanske går hand i hand.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hade nog inte åkt genom Europa med en volvo från 79, men an rejäl 30-35 fotare från samma år kör man lätt jorden runt med, Båtar o bilar slits väldigt olika.
Sen om en ny 32 fotare kostar 7-800tusen färdig så får man ju en bra beg båt för 4-500tusen det är allt en viss skillnad ändå.tyckeer jag i alla fall
Sen om en ny 32 fotare kostar 7-800tusen färdig så får man ju en bra beg båt för 4-500tusen det är allt en viss skillnad ändå.tyckeer jag i alla fall
- coppertail
- Platinamedlem
Om vi nu ändå ska jämföra med bilbranschen....
Hur kan man köpa en taskigt utrustad och obekväm gammal bil.
http://www.blocket.se/stockholm/Ferarri ... ?ca=12&w=3
När man kan få en helt ny och blank med garanti?
http://www.blocket.se/kalmar/Dacia_Loga ... ?ca=12&w=3
Hur kan en alldeles nymålad tavla vara billigare än en dammig gammal Michelangelo?
Hur kan en skabbig gammal Swan kosta lika mycket eller mer än en ny Hanse?
Ett av livets alla mysterier kanske?
Hur kan man köpa en taskigt utrustad och obekväm gammal bil.
http://www.blocket.se/stockholm/Ferarri ... ?ca=12&w=3
När man kan få en helt ny och blank med garanti?
http://www.blocket.se/kalmar/Dacia_Loga ... ?ca=12&w=3
Hur kan en alldeles nymålad tavla vara billigare än en dammig gammal Michelangelo?
Hur kan en skabbig gammal Swan kosta lika mycket eller mer än en ny Hanse?
Ett av livets alla mysterier kanske?
Din variant om en sliten Michelangelo 38 vs en splejs ny Hötorg 39 kan man förstå, men jag observerade i våras hur splejans nya Bavaria faktiskt kostade i samma härad som 8 år gamla, på Blocket, och till salu hos båthandlare. En möjlig förklaring är att säljare inte alltid vet vad deras båt är värd eller (om de vet) är beredda att sälja båten för det den är värd.coppertail skrev: Ett av livets alla mysterier kanske?
Anders S
- coppertail
- Platinamedlem
Man får helt enkelt skilja på båtar med fastplastad innerliner och de med platsbyggd inredning.
De senare går ju att reparera i all oändlighet medans de billigt byggda båtarna är mer av engångsartiklar.
Men att en gammal Bavaria är nästan lika dyr som en ny är ju naturligtvis helt på tok.
De senare går ju att reparera i all oändlighet medans de billigt byggda båtarna är mer av engångsartiklar.
Men att en gammal Bavaria är nästan lika dyr som en ny är ju naturligtvis helt på tok.
När jag tittar på Blocket brukar jag vara noga med att titta både på priset och hur länge annonsen legat ute. Bara för att någon försöker sälja en beg Bavaria till samma pris som en ny, betyder det inte att någon är beredd att betala lika mycket. Man får titta på avslutade affärer för att få en mer korrekt uppfattning om prisbilden.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-Ska vi inte ta och sälja båten nu Bertil du vet att jag har lite svårt att röra mig ombord och sedan tycker jag att det blir så kyligt på kvällarna. Kan vi inte åka till Frankrike istället?
- Nä, segla är mitt liv.
- Ja jag vet men då får du segla själv.
- Jag sätter väl in en annons då.
- Hur går det med försäljningen?
- Ingen är intresserad, jag måste nog lägga i den i sommar också.
- Nä, segla är mitt liv.
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Ha, haSchvidja skrev:-Ska vi inte ta och sälja båten nu Bertil du vet att jag har lite svårt att röra mig ombord och sedan tycker jag att det blir så kyligt på kvällarna. Kan vi inte åka till Frankrike istället?
- Nä, segla är mitt liv.
Intressant tråd.
Det var därför som vi köpte en helt ny BAV 40 -10, vissa av beg. var dyrare än ny, och då pratar om den helt nya modellen som kom 2010 VS gamla modellen.
Köper du en ny så slipper du massa mögel, dålig motor, sunkiga dynor, gamla gasol-anläggningar, slitna segel, teak som släpper, ev en blästring av botten, mm.
Har varit runt och kollar på massa beg. båtar: HR, Najad, Omega, Maxi, BAV, Hanse, Jea, mm och blev riktigt äcklad av hur dom är skötta.(gäller inte alla).
En vägra göra besiktning, vad döljde dom tro?? en annan var oljan i drevet helt går.(vatten i oljan).
Efter allt missnöje så kolla vi på en ny BAV och fundera runt kvalitén. Bestämde oss föra att hyra EN BAV för kunna "känna av en". det sluta med att vi hyrde tot. 3st.
Vi gick igenom båtarna grundligt för att verkligen finna fel. Kontrollerade alla utrymmen grundligt och konstatera att kvalitén är rätt bra med tanke på vad alla säger.
På dom 3 BAV som vi hyrde fann vi inga fel runt: Rig, röstjärn, vinschar, roder, kölinfästningar.
Dom fel som vi fann var: Lucklås, gångjärn, passform på en dörr, knarrande durk.
Nu är ja partisk i den här frågan, men hyr den båt du är intresserad av och bilda dig en egen uppfattning.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se
Det var därför som vi köpte en helt ny BAV 40 -10, vissa av beg. var dyrare än ny, och då pratar om den helt nya modellen som kom 2010 VS gamla modellen.
Köper du en ny så slipper du massa mögel, dålig motor, sunkiga dynor, gamla gasol-anläggningar, slitna segel, teak som släpper, ev en blästring av botten, mm.
Har varit runt och kollar på massa beg. båtar: HR, Najad, Omega, Maxi, BAV, Hanse, Jea, mm och blev riktigt äcklad av hur dom är skötta.(gäller inte alla).
En vägra göra besiktning, vad döljde dom tro?? en annan var oljan i drevet helt går.(vatten i oljan).
Efter allt missnöje så kolla vi på en ny BAV och fundera runt kvalitén. Bestämde oss föra att hyra EN BAV för kunna "känna av en". det sluta med att vi hyrde tot. 3st.
Vi gick igenom båtarna grundligt för att verkligen finna fel. Kontrollerade alla utrymmen grundligt och konstatera att kvalitén är rätt bra med tanke på vad alla säger.
På dom 3 BAV som vi hyrde fann vi inga fel runt: Rig, röstjärn, vinschar, roder, kölinfästningar.
Dom fel som vi fann var: Lucklås, gångjärn, passform på en dörr, knarrande durk.
Nu är ja partisk i den här frågan, men hyr den båt du är intresserad av och bilda dig en egen uppfattning.
//Jonas
bavaria40.dinstudio.se