Konstruera den perfekta sittbrunnen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem

Konstruera den perfekta sittbrunnen

Inlägg av Fresso » tis 14 sep 2010, 19:51

Så här in för torrsäsongen tänkte jag dra i gång en diskutionstråd om den plats där vi tillbringar mest tid - Sittbrunnen. Allt ombord är i slutänden en kompromiss men det skulle vara intressant att veta era åsikter om hur den perfekta sittbrunnen ska vara konstruerad. Kanske någon har hittat på någon smart lösning som vi alla kan ta del av.

Jag skulle vilja ha förvaringsutrymme för alla lösa prylar som vanligen samlas på durken och sittbänkarna under dagen. Skot, vattenflaskor, kaffemuggar, termosen, sjökort, kikare etc.
Jag sitter ofta på sittbrunnssärgren, obekvämt, för att se bra. Det vore också bra om man kan växla ställning och t ex. styra stående. Bekväm arbetsmiljö har hög prioritet.
På kryssbog ska det finnas bra ytor att ta stöd mot med fötterna.
Bättre självlänsar. Självlänsarna på min båt är korsade, det ska tydligen vara så, vilket medför att regnvattnet under durken inte kan rinna ut. Dräneringshålet ligger ju av naturliga skäl alltid högre än utloppet.
Ett stabilt sittbrunnsbord som inte är för besvärligt att plocka fram.
Sittbrunnen ska vara torr men samtidigt ha kontakt med vattnet när man ligger i hamn.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

SWE54
Diamantmedlem

Re: Konstruera den perfekta sittbrunnen

Inlägg av SWE54 » tis 14 sep 2010, 20:48

Det enda jag skall fixa till är att böja till min rorkult så den går klar över benen när man sitter i den aktre delen av sittbrunnen.
Annars ar jag ganska nöjd. Behöver byta ut lite slitna avlastare och tampar bara.
Till förvaring så har jag en påse hängande under storkotskenan där diverse prylar hamnar. I sittbrunnens bakkant under rorkulten sitter en dubbel mugghållare som jag skruvat fast en gummikord på båda sidor som då kan hålla 2 st flaskor/termos el.dyl.
På skotten sitter 2 påsar för alla tampar, seglar man med genua blir det 30 st i sittbrunnen, allt är neddraget, så dom måste ju ta vägen någonstans.
Måste nog lägga på teak fanér på luckorna för dom lackade är rent av farliga när dom blir blöta.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 15 sep 2010, 10:36

Egentligen skulle jag vilja vända på sittbrunnen.
I de flesta fall sitter ju rorkult/ratt i akterkant, där man är som mest oskyddad, lång från överbyggnadens lä och eventuell sprayhood.
Jag skulle vilja ha styrplatsen långt fram, gärna under sprayhood. Och naturligtvis kunna nå fock- och storsegelwinchar/skot utan besvär så att båten lätt kan seglas av en person på däck.
Och låta den aktre delen av brunnen vara "socialt utrymme". Nackdelen blir väl i hamn när man skall krångla sig runt styranordningen för att kunna sätta sig till bords eller gå och vika ut sig i solen.

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » ons 15 sep 2010, 11:26

Och framförallt kräver en bra sittbrunn ett bridgedäck. Skön sittplats och perfekt uppdukningsbord för frukost och fika från pentryt som ligger i nära anslutning nere i ruffen. Nästan omöjligt att hitta på dagens båtar.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 15 sep 2010, 12:17

Vad är bridgedeck? Är det motsvarigheten en motorbåts styrplats, så som du finner på en decksalong?

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » ons 15 sep 2010, 12:52

Bridgedäck = tvärgående sits vid sittbrunnens förkant mot ruffnedgången.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » ons 15 sep 2010, 19:56

Jag vill ha rorsmans arbetsplats skild från gastarnas så att de inte "går" i vägen för varandra. Samtidgit bör skoten sitta så att man kan sgla båten på en man. Eilans idé om omvänd sittbrunn med rorsman i skydd av t ex sprayhood vilket även förenklar förvaring av sjökort mm är bra hur går den att genomföra i paktiken, Samtidigt med rorsman längst akterut så har denne en full överblick av hela båten.

Andra egenskaper i sittbrunnen är att man ska kunna sitta bra, även på sargen, för bra sikt. Sargen ska vara utformad så att vatten som sköljer över däck inte ska rinna ner i sittbrunnen. Samtidigt ska det vara enkelt att ta sig från sittbrunnen till däck. Det är viktigt man känner sig trygg i sittbrunnen och att det finns grejor att hålla fast i och tas töd mot när det kränger. Det får gärna finnas några riktigt goa hörn att sitta i.

Förvaringsfack för winschhandtag och andra småprylar inkusive ölburkar, kaffekoppar. Vi (2 personer) brukar inta använda bordet i sittbrunnen. Vi dukar bara på bänkarna "till vardags".

Skriv svar