hur har ni monterat ljud i båten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

hur har ni monterat ljud i båten?

Inlägg av NOsilence » ons 16 mar 2005, 18:27

Hello!
Jag går i funderingar hur jag ska montera ljud i båten. Tänkte sätta in 2 gas marinhögtalare i sittbrunnen, men det tar emot att såga i båten. Kanske det rent ut av sänker värdet på båten? Granada 27 snackar vi om.

Funderar på att sätta huvudenheten under en en hylla inne i ruffen så man inte behöver såga ut mer.

Vill ju ha ljud i ruffen också så man får väll ha en högtalaromkopplare.

Hur har ni löst det i era båtar? Ju mindre man behöver såga/borra desstu bättre! :)

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter K » ons 16 mar 2005, 19:36

Bilstereo Panasonic 2x25 W samt två utanpåliggande högtalare i ruffen, monterade på skottet riktade mot sittbrunnen. Krämar man på låter det i sittbrunnen också. Inga hål gjorda annat än för kablage. Låter bättre än man kan tro, faktiskt...

Nils

Bergsprängare

Inlägg av Nils » ons 16 mar 2005, 21:37

Ett annat alternativ som jag använder i min smaragd är en JCV boomblaster på 60W. Lägger man den på ett lämpligt ställe i ruffen och krämar på så låter det riktigt bra. Behöver inte göra några ändringar i båten samt det är ju dessutom praktiskt om man vill ta med sig bergsprängaren på skidsemestern, musik på bergsklippan om man är ensam osv...Kostar ca 2200 :- på netonet. Finns säkert hos dom flesta radiohandlare annars.

ps. basen är riktigt tung med nätansluting :)

Nils

JVC

Inlägg av Nils » ons 16 mar 2005, 21:38

JVC ska det vara. Skrev fel i förra inlägget..

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Inlägg av Fischer » fre 18 mar 2005, 20:05

Nästan varje modern bilstereo har 4 (quadro) utgångar , så slipper du omkopplare.

Fischer.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 19 mar 2005, 08:21

Valde en Panasonic, sitter i ruffen, manövreras med fjärrkontrollen från sittbrunnen.

Roger

Inlägg av Roger » lör 19 mar 2005, 16:58

Har själv en Becker 27 som jag satt in 2st 6\" hgt i handsfacken och 2st likadana inne i ruffen. Valet av radio blev en Pioneer med MP-3 för det är så bekvämt att inte behöva byta skivor. Tog en lite större modell så man kan ha fjärrkontroll till den. Pioneers fjärrkontroller fungerar väldigt bra då det sitter en kraftigare sändardiod i den och den trivs med \"vanliga\" batterier till skillnad från de flesta andra som är i kreditkortsmodell. Kan stå vid rodret o sköta den i fullt solljus trots att den sitter på sidan inne i ruffen. Kan maila dig bilder på det om du är intresserad?

Roger

Skriv svar