Fixera topvanten mot spridarna ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem

Fixera topvanten mot spridarna ?

Inlägg av Nicce » fre 21 maj 2010, 21:51

Hej !

När jag köpte min båt och riggade av den så löpte bara topvanten genom spridarfästet. Det ser ut ungefär som ett vire låsfäste som håller ihop vantet och spridare. Så har jag nu haft det i två år men jag börjar fundera på om inte topvanten bör vara fast fixerade vid spridarna ? Förra året råkade jag ut för att en spridaren pekade nedåt istället för 6 grader uppåt. Jag tänkte att detta kanske berode på att vanten inte var fixerade men jag vet inte hur det borde vara. har ingen riktig instruktion för den delen heller. Hur borde det vara ? Skall vantet kunne glida vid spridarfästet eller skall denna punkt vara fixerad ? vad tror ni ? Jag har en 7/8 z-spar rigg med enkal bakåtsvepta spridare

Tacksam för svar. mastar på i morgon.

Niclas

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Fixera topvanten mot spridarna ?

Inlägg av Jaramaz » lör 22 maj 2010, 06:50

Inte säker på att jag hänger med helt-och-hållet i beskrivningen. Antar att toppvanten (har du enkla spridare finns det bara dessa vant?) löper fritt genom spridarspetsarna. Det är ett vanligt arrangemang, tanken är att spridarna skall ställa in sig själva, men det är inte alltid de gör så, det händer att de pekar neråt lite för mycket:
självinställningen skall ske genom att spridarna skall söka ett lokalt minimum, men gravitationen kan ta över innan spänniongen blivit rätt och då pekar de neråt.

På en sådan rigg skall du inte helt fixera spridarspetarna vid vanten. en del gör så att de sätter ett litet vajerlås under spridaren, så att spridaren därmed inte drar sig neråt. Ett sådant gör ingen skada så länge det inte sitter för högt. ev kan du få en liknande effekt med tejp, men det kan vara svårt att få det att fästa tillräckligt, och tillräckligt länge.

en mellanvariant är ju att du först sätter riggen, sedan kilar iväg och köper vajerlås (finns små söta, runda) som du skruvar dit (under spridarna) efter att du justerat spridarna i höjdled. Då kommer de inte fel! (tvinga inte upp spridaren för högt heller).

Som jag ser det är du på rätt väg, spridarna skall inte peka fel i höjdled, det kan lätt leda helt fel, och till masthaveri.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 22 maj 2010, 07:26

Jo, den optimala vinkeln är den som delar vinkeln på vantet mitt i (bisektrisen). Ofta har spridarfästet litet rörlighet, lika ofta är det "stelt" i höjdled. Det finns ett alternativ till ett wirelås - man kan använda en lina som håller upp spridaren så den inte kan falla ner - tänk dirken på bommen....

Köper du ett wirelås (gör det!), tänk på att att det a) skall vara syrafast i samma material som wiren och b) att du inte drar åt för kung och fosterland. Wiren är fortfarande en wire och skall kunna arbeta (röra sig) en smula mellan kardelerna. När du fått spridaren "rätt" låter du wirelåset sitta kvar, så har du "rätt läge" i fortsättningen.

Spridare som lossnar, glider ner eller upp eller (hu!) viker sig är "obra" för hela masten, om man säger så.
Anders S

Nicce
Trogen medlem

Inlägg av Nicce » lör 22 maj 2010, 10:18

Stort tack för era snabba svar !

Trevlig Helg !

Niclas

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 24 maj 2010, 20:44

Skulle säga att det är få båtar där spridarnas läge fixeras på vanten mer än så att de hamnar rätt vid påmastningen. Alltså lite skeptisk till att sätta wirelås, hade nog satsat på tejp, buntband eller något annat som inte är i metall.

Däremot så går det utmärkt att justera vinkeln på spridarna efter du mastat på och innan du spänner vanten fullt ut, antingen genom att åka upp i masten eller med något långt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 24 maj 2010, 21:18

Många spridarfästen är så utformade att spridarna inte har så mycket spel i horisontalled. Men sen finns det de som i stort sett har ett gångjärn i spridarfästet. Om det nu skulle hampa sig så att det blev lite lägre spänning i lä vant, kan man inte då tänka sig att spridaren faller ner lite grand?
(not: vi öppnar inte riggspänningsdiskussionen igen här, jag återkommer i den, bara jag får lite mer tid).

Många riggar har någon form av låsning av spridarnas horisontalläge - med wirelås, med klämda förtjockningar på wiren osv. I det väldigt speciella fallet med sammankopplade över och undervant (då det finns mer än ett par spridare) är låsningen en del av det hela (inte så att jag på något sätt vill framhäva eller försvara dessa lösningar, men de finns faktiskt).

En promenad i en större hamn är mycket avslöjande, det går alltid att finna några båtar med neråtriktade spridare. Sådant är att inbjuda till mastbrott! De eventuella olägenheter som wirelås kan medföra är små i jämförelse med mastbrott.

/J

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 25 maj 2010, 05:35

Har du en z-spar rigg, kolla att gummihylsorna till vantpridarsprintarna sitter i vantspridarfästet. Det ska finnas en plasthylsa på varje sida som gör att sprinten fixerar. Utan den hylsan får man ett ofelbart glapp i vantspridaren som inte bara påverkar stabilitet i höjdled utan även i båtenslängdriktning, dvs spridarna kan böja av för mkt bakåt.

Misil163
Silvermedlem

Inlägg av Misil163 » tis 25 maj 2010, 11:39

Finns det en bild eller skiss på denna hylsa?
Har problem med en Selden mast där hylsan för vantspridarna är borta, ersatt med ngt hemmabygge.
Jag skulle gärna vilja få mer info om denna hylsa.
Hälsningar, Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 25 maj 2010, 19:34

Titta runt på Rigrites hemsida eller kolla med Seldén. Tyvärr är jag inte så imponerad över Seldéns uppfattningsförmåga, då de först skickat fel profilsats till en Furlex, sen skickade fel ersättningsdel (samma som jag redan hade, trots artnr på allt) och nästa gång hade hälften av grejorna ramlat ur lådan när den kom fram. Nåväl, man får vara glad att man trängde igenom dimman till slut.

Nicce
Trogen medlem

Inlägg av Nicce » tis 25 maj 2010, 21:37

Hej Mr Q !

Hmm... ? Mitt spridarfäste ser annurlunda ut jämfört med din beskrivning . Det är som en genomgående balk genom masten. Den är helt stum så egentligen går det inte att få så mycket spridarvinkel uppåt som jag fattar det. Inte går det att sjustera heller genom att lägga in bricker eller dylikt. Det får inte plats. Jag får intrycket att denna spridare faktiskt skall vara rak ochi nte uppvinklad de 6 grader man ser i olika beskrivnngar. Kan det vara så ?

Jag bifogar en bild från x-spars katalogen hur det ser ut. Det är delen som det finns lite olika vinklar på bakåtsvepningen på jag pratar om .

Cheers,
Nic

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 26 maj 2010, 05:16

Hej Nicce, det verkar som att du missade bifoga bilden. Prova igen, så ska jag kolla.

Nicce
Trogen medlem

Inlägg av Nicce » ons 26 maj 2010, 22:30

hej Mr Q !
jag fick nog ett felmeddelande men noterade det inte. jag får inte till det med at lägga till dokumentet då det inte verkar som man kan lägga till pdf eller word eller XPS eller någonting så jag bifogar länken istället.

http://www.zsparsuk.com/Z%20Spars%20UK% ... 202009.pdf

Så ser man konstruktionen på sidan 8

Cheers,
Niclas

PS Vad kan man attatcha för dokument typer egentligen ? DS

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 27 maj 2010, 09:57

Hej,

Kolla att inte tappen 5088 blivit böjd. Och i övrigt kan jag rekomendera Benns för såna här frågor. De är otroligt duktiga, särskilt på att gräva fram reservdelar till alla möjliga riggar.

mvh

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » tor 27 maj 2010, 14:51

KAn bara hålla med. Benn´s visar verklig god servicekänsla. Ger tid och engagemang även åt en göteborgare som är på jakt efter plastbussningar till Isomat spridarfästen årgång 1984.

Skriv svar