Har nyss satt i drift mitt värmesystem bestående av en Thermo Top Z, en värmeväxlare till motorn, en 24 l acumulatortank och fem fläktkonvektorer. Allt funkar fint men den sk "intermittenta driftfasen" (kallas så i verkstadshandboken) gör mig fundersam. Hade inbillat mig att värmaren skulle gå i en längre tyst dvala efter att ha värmt upp tanken och båten. När temperaturen i tanken kommit upp till drygt 60 grader lägger den sig istället och lurpassar för att med jämna mellanrum (90 sekunder kanske?) varva upp och köra en halv minut innan den lägger sig igen. Är det normalt med så korta intervall?
Och har ni gjort något för att dämpa ljudet? Det finns ett högfrekvent ljud som jag antar kommer från förbränningsfläkten som jag nog kommer få svårt att somna till annars...
Har du en Webasto Thermo Top C/Z?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Har du en Webasto Thermo Top C/Z?
Jag höll på att jävlas med min i ett par år, de är helt enkelt programmerade att inte bli varmare än så, perfekt för att värma en bilmotor på vintern, men det är alldeles för kallt för att värma effektivt i en båt. Mitt problem ledde till denna bla rekordtråd, läs allt den som orkar:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... ht=Webasto
Liknande tråd finns här på Sailguide med.
Det slutade i alla fall med att jag fick min Webaston omprogrammerad, eller delvis utbytt, nåt endast en eller två pesoner i sverige kan göra. Att ställa upp nån termostat själv går inte. Skillnaden sen jag fått värmaren omprogrammerad var enorm, från början var det helt enkelt skitdålig värme och jag ägnade 10.000 timmar åt att lufta, är helt impregnerad av glykol, nu är det helt perfekt.
Jag har sett att du skrivit att du skulle installera den här värmaren och har väntat på liknande frågor.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... ht=Webasto
Liknande tråd finns här på Sailguide med.
Det slutade i alla fall med att jag fick min Webaston omprogrammerad, eller delvis utbytt, nåt endast en eller två pesoner i sverige kan göra. Att ställa upp nån termostat själv går inte. Skillnaden sen jag fått värmaren omprogrammerad var enorm, från början var det helt enkelt skitdålig värme och jag ägnade 10.000 timmar åt att lufta, är helt impregnerad av glykol, nu är det helt perfekt.
Jag har sett att du skrivit att du skulle installera den här värmaren och har väntat på liknande frågor.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Nja, jag kan inte klaga på värmen. Tanken håller 60-65 grader (borde bli mer när man använder gångvärme) och det blir bra värme i kabinerna (ungefär lika varmt överallt i alla slangar). Kruxet är att den aldrig lägger sig att vila - på riktigt. Kanske är det smart ur strömsparsynpunkt men kunde den inte vänta lite mer än några minuter innan den sticker upp huvet, varvar fläkten och kollar läget? Det och ljudnivån stör mig.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Blir det kallare ute kanske 90-sekundrarna blir längre? Och blir det varmare ute går den nog mest på lågfart? Så gör min.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.