VHF cert

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
feeling286
Diamantmedlem

VHF cert

Inlägg av feeling286 » tis 02 mar 2010, 17:25

Tänkte ta VHF cert nu i vår och hitta en sida på nätet, e-navigation, tror jag att den hette.

400 för kursmaterial har jag för mig att det var o sedan bara boka en tid för att avlägga provet. Någon som har gjort på detta vis?

Några erfarenheter?

MVH Johan

bosseh
Diamantmedlem

Re: VHF cert

Inlägg av bosseh » tis 02 mar 2010, 17:36

Jag vet några som köpte Stockholm Radios bok och sedan avla prov hos en förhörsförättare. Boken kostar drygt 100 kr, provet 300 kr.
Det var tydligen inga problem om man hade läst alla sidor i boken.
Det heter fö SRC-intyg numera!

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tis 02 mar 2010, 17:55

Det låter ju strålande!! Inget fusk alltså :D

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » tis 02 mar 2010, 20:15

Ja då förstår man ju varför det låter som det gör i etern under somrarna.
Helt djävla otroligt på ren svenska.

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem

Inlägg av dclone » tis 02 mar 2010, 20:31

Hej. När jag tog mitt certifikat köpte jag Sthlm Radios häfte för ca. 50 kr. Jag läste in det själv sedan tog jag kontakt men nämnden för båtlivsutbildning och frågade efter närmaste examinator. Jag åkte dit och skrev upp. Vad jag kan tipsa om är att inte ETT ENDA ORD I HÄFTET står där i onödan. Du måste i princip kunna häftet ordagrant. Med andra ord, låt dig inte luras av att det är tämligen få sidor.
mvh
Mikael Abrahamsson, Omega 34 SWE 184 "Discovery"
SB 7799
Omega 34 SWE 184

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 mar 2010, 20:59

Om man inte vill gå på en kurs för sällskapets skull är väl VHF-certifikatet (SRC-intyget) det enklaste man tänka sig att läsa in på egen hand. Sedan är det ju inte alldeles fel att träna på att tala som man skall i radion, vilket inte alla kan. Får man höra sig själv tala kan man bli helt mörkrädd.
Anders S

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem

Inlägg av dclone » tis 02 mar 2010, 21:29

Jag håller med Anders.S. Öva, ropa upp, be om navigationsvarningar och sjöväder, avdramatisera det hela. Efter sjösättning, gör funktionskontroll, mitt i sommaren, eller oftare, detsamma (pga korrosionsrisk i kabelskarvar m.m.) Det viktigaste av allt, var inte rädd för att göra fel !! 20 NM från fastlandet är VHF i princip det enda du har, glöm mobilen. Sthlm Radio blir bara glada av att ngn pratar seriöst ( ex funktionskontroll)

mvh
Mikael SWE (Japp SWE istället för S eller SE, jag kappseglar ibland ;-) )184 Discovery

Min anropssignal är SB 7799,dvs sierra bravo seven seven nine nine, discovery. Ropa på kanal 16 eller aktuell trafikkanal i ditt område så kommer vi överens om vilken "pratkanal" vi ska fortsätta på. (Seglar över hela Östersjön, mitten juni till slutet augusti varje år)

Mvh
Mikael Abrahamsson SWE 184 "Discovery" SB 7799
Omega 34 SWE 184

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 02 mar 2010, 23:47

dclone skrev: Ropa på kanal 16 eller aktuell trafikkanal i ditt område så kommer vi överens om vilken "pratkanal" vi ska fortsätta på.
Hm. Stod det verkligen så i boken? :o
--
På en bra kurs tränar man att använda radion, ropa upp Sthlm Radio osv. Tyvärr verkar dock de flesta kurser bara gå igenom boken utan praktiska moment.
Tips:
Bokstavera alla bilars reg. skyltar, det är bra träning (men svårt att sluta)

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 03 mar 2010, 06:25

Tack för tips jag beställde en lärobok. 110 kr plus frakt, tot 169 kr blev det.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 03 mar 2010, 08:03

bosseh skrev:[
Tips:
Bokstavera alla bilars reg. skyltar, det är bra träning (men svårt att sluta)
Precis. Jag brukar också göra det. Passagerarna i bilen brukar titta litet konstigt när jag sitter och mumlar tex. "Bravo, bravo, whiskey" och liknande...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » ons 03 mar 2010, 10:51

Ett par tips i all välmening från en yrkesman.
Håll inne med din fritidsbåts callsign (anropssignal) tills du blir tillfrågad.
Brovakter, slusspersonal och övriga fartyg har noll och inget intresse av att sitta och lyssna på någon som tragglar sin callsign.

Ditt eget fartygsnamn hör ju däremot till god ton att nämna, blir ju lite svårt att svara annars.
vet du med dig att du har ett otroligt traggligt och/eller pinsamt fartygsnamn. Använd en enkel position!
Exempelvis "segelbåten norr om xxxxxbron".
I detta fall kan man kanske till och med dra till med "segelbåten Anna, norr om xxxxxbron"
Eftersom en bro är en servicefunktion och inte en myndighet, är det kanske inte så viktigt att namn och anropssignal är till 100% juridiskt korrekt?
I förväg har vi naturligtvis kollat upp i sjökortet och/eller Ufs vilken kanal den aktuella bron passar.
Ofta skiljer sig kanalerna åt vad gäller yrkestrafik och fritidsbåtar.
Yrkestrafiken använder i regel den för området aktuella VTS-kanalen.
Att (försöka) anropa en bro/sluss/kanal på kanal 16 är inget annat än ett misslyckande.

Försök nu inte i sommar att som fritidsbåt ropa upp MSI Sweden och be om en väderprognos.
Dessa utsändningar har tagits över av sjöfartsverkets VTS west coast i Göteborg från Stockholm radio.
Väderprognoser och navigationsvarningar sänds på fasta tider dygnet runt.
Har du missat tiden för att du satt och söp i sittbrunnen, ring någon annan!

Hur Via-Mare gruppen tänker göra med Stockholm radio har jag ingen aning om.
Förmodligen fortsätter de med sin service till fritidsbåtar som har abonnemang hos dem som vanligt.
(Dääär kommer din callsign in i bilden)

Men ropa alltså inte MSI Sweden.

Övriga frågor?

Mvh, Nicke

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » ons 03 mar 2010, 17:51

Oj,vilket intresse. Nu va boken/häftet beställt iaf, tack för hjälpen.

Hoppas man slipper använda den bara..

Mvh Johan

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » sön 07 mar 2010, 13:55

Tog cert igår på sjösportsskolan i gbg. Beställde bok från sthlm radio och läste själv-inga problem. Dock råder det delade meningar om anropskanalen L2 som beskrivs i boken som anropskanal emellan båtar.
Förrättaren tyckte inte denna skulle gälla som standard då det finns apparater som ej har denna. Istället skall alltid kanal 16 användas för anrop på annan båt.
(om man inte kommit överens om L2 innan dvs)
/ Olle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 mar 2010, 15:05

Calvados skrev:Tog cert igår på sjösportsskolan i gbg. Beställde bok från sthlm radio och läste själv-inga problem. Dock råder det delade meningar om anropskanalen L2 som beskrivs i boken som anropskanal emellan båtar.
Förrättaren tyckte inte denna skulle gälla som standard då det finns apparater som ej har denna. Istället skall alltid kanal 16 användas för anrop på annan båt.
(om man inte kommit överens om L2 innan dvs)
/ Olle
Kanal 16 tycker jag gott man kan använda som anropskanal, också. Alla gamla hedersregler om att inte störa yrkessjöfarten och att hålla snattret strikt till fritidsbåtskanalen borde vara överspelade när var och varannan pratkvarn har mobiltelefon. Att komma överens om var man skall ta hamn eller vilket vin som passsar allra bäst till falukorvsrisotto kan man ju med fördel hålla från VHF över huvud taget. Det här har ju också blivit bra mycket bättre.

Numera lyssnar jag plikttroget på VHF 16 då jag är ute (via en portabel enhet), hör sällan något skitsnack och sänder jag fyra ggr per år är det inte mer (det sista hjälper säkert till med skitsnacket).
Anders S

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » sön 07 mar 2010, 17:43

Till saken hör dessutom att det fanns fler saker som förrättaren hade en annan uppfattning om än sthlm radios författare.
Hon var dessutom en riktigt trevlig prick och hade bra belägg då hon var otroligt kunnig, så jag kör stenhårt på hennes linje :D
Den som tänkt beställa material för egenstudier kan jag följaktligen rekommendera att införskaffa sjösportsskolans litteratur i ämnet, tänker beställa ett ex själv.
/ Olle

Skriv svar