Mera gummi...
Mera gummi...
Mer gummibåtsprat.
Den gummibåt som vi köpt, en Yam 275 Sti, är gjort av ett PVC material kallat Heytex. De finare båtarna typ Zodiac är gjorda av Hypalon som beskrivs som det bästa materialet. Hittar väldigt lite info om Heytex men jag antar att det är stor skillnad mot Hypalon efterson Zodiacjollarna är dubbelt så dyra som YAM. Någon som vet?
Den gummibåt som vi köpt, en Yam 275 Sti, är gjort av ett PVC material kallat Heytex. De finare båtarna typ Zodiac är gjorda av Hypalon som beskrivs som det bästa materialet. Hittar väldigt lite info om Heytex men jag antar att det är stor skillnad mot Hypalon efterson Zodiacjollarna är dubbelt så dyra som YAM. Någon som vet?
Henric D
-
optimisten
- Erfaren medlem
Re: Mera gummi...
Hej!
Zodiac har inte hypalon i jollarna eller ribbarna,endast i ribbar för militärt eller yrkesbruk.de har en pvc väv som de
kallar Strongan Duotex.Jag tror att det liksom Heytex är gummibåtstillverkarnas egna varumärken som de använder
för att skapa en hightech image.Zodiacjollarna är dyrare än andra pvcjollar Yam etc. bla. för att de tillverkas i Zodiacs
egna fabriker i Frankrike,alla andra pvc jollar tillverkas i Asien främst i Kina.
Hypalonväven är dyrare och kräver mer "hantverk vid sammansättningen". Fördelen med Hypalon är att den tål
uv-strålning och värme bättre och föredras därför som väv hos många långfärdsseglare.
Mvh Optimisten
Zodiac har inte hypalon i jollarna eller ribbarna,endast i ribbar för militärt eller yrkesbruk.de har en pvc väv som de
kallar Strongan Duotex.Jag tror att det liksom Heytex är gummibåtstillverkarnas egna varumärken som de använder
för att skapa en hightech image.Zodiacjollarna är dyrare än andra pvcjollar Yam etc. bla. för att de tillverkas i Zodiacs
egna fabriker i Frankrike,alla andra pvc jollar tillverkas i Asien främst i Kina.
Hypalonväven är dyrare och kräver mer "hantverk vid sammansättningen". Fördelen med Hypalon är att den tål
uv-strålning och värme bättre och föredras därför som väv hos många långfärdsseglare.
Mvh Optimisten
Tack för info.
Konstigt det här med gummibåtar och kvalitet. Pratade med Rodins Marin och de sade att de hade gummibåtar av märket Silver Marine som var precis lika bra som Zodiac för en fjärdedel av kostnaden. De sålde Zodiac, Silver marine och Yam bl.a. Nu var de lite smala men annars verkar dessa vara ett utmärkt alternativ till Biltemajollen då de kostar lika mycket och ser rejälare ut. Såvitt går att känna verkar materialet vara likvärdigt men det kan såklart skilja.
Zodiacjollarna upplevs som rejälare än YAM, Suzumar, Ouicksilver mfl. men det är såklart svårt att avgöra.
Konstigt det här med gummibåtar och kvalitet. Pratade med Rodins Marin och de sade att de hade gummibåtar av märket Silver Marine som var precis lika bra som Zodiac för en fjärdedel av kostnaden. De sålde Zodiac, Silver marine och Yam bl.a. Nu var de lite smala men annars verkar dessa vara ett utmärkt alternativ till Biltemajollen då de kostar lika mycket och ser rejälare ut. Såvitt går att känna verkar materialet vara likvärdigt men det kan såklart skilja.
Zodiacjollarna upplevs som rejälare än YAM, Suzumar, Ouicksilver mfl. men det är såklart svårt att avgöra.
Henric D
I denna djungel av 'look-alikes' och konstiga märken undrar man vad de baserar ett sådant uttalande på? Knappast på erfaren livslängd i alla fall. Fanns det märket för två år sedan?HR312 skrev:....Rodins Marin och de sade att de hade gummibåtar av märket Silver Marine som var precis lika bra som Zodiac för en fjärdedel av kostnaden.....
Jag undrar om det helt enkelt inte är så att allt i en ganska vid prisklass är av ungefär samma kvalitet. Det är väl som med kinascootrar - importören sätter valfritt namn på grejorna. Gärna namn som anknyter till etaberade märken. Quicksilver - Silver Marine.
Efterssom Jaques Costeau använde Zodiac, drar jag slutsatsen att det är det i särklass bästa fabrikatet. Nämnde jag att vi har en Zodiac?
(en 15 år gammal trotjänare)
Skämt åsido kanske det inte är livsavgörande vilken livslängd en jolle man kan köpa för mellan 6 och 8 tuss har. Så länge den inte havererar när man är ute och åker i den, eller snarare när kidsen använder den.
Skämt åsido kanske det inte är livsavgörande vilken livslängd en jolle man kan köpa för mellan 6 och 8 tuss har. Så länge den inte havererar när man är ute och åker i den, eller snarare när kidsen använder den.
En skillnad mellan Zodiac och andra är att YAM och övriga motormärkesjollar och alla andra kinatillverkade jollar är Zodiacerna är svetsade numera. Q:s jolle är med säkerhet limmad då Zodiacerna var limmade förr i tiden. Möjligen innebär svetstekniken problem för kineserna. Men har Q:s jolle funkat i 15 år kanske det även finns potential för kinatillverkade diton för limmet torde sannolikt inte ha blivit sämre på senare år.
Tittade på en Zodiac av motsvarande storlek med luftdurk m.m. men den var dubbelt så dyr som Yam,Suzumar, Ouicksilver mfl. Kanske dumsnål men det kändes i överkant.
Såg Q:s nygamla Murkla (5 hk) jämte Yamahas nya 4 hk fyrtakt och jag måste säga att storleken på Yamahan (som brukar leverara kompakta utombordare) var förskräcklig, som en Saropod mot en mygga (Ok liten överdrift
), De minsta utombordarna (4 takt) förefaller inte utvecklas särskilt mycket i hanterbarhet i jämförelse med äldre 2-takt. Konstigt... Om en 4-5 hästare stod på inköpslistan skulle jag nog också satsa på en begagnad 2-taktare.
Tittade på en Zodiac av motsvarande storlek med luftdurk m.m. men den var dubbelt så dyr som Yam,Suzumar, Ouicksilver mfl. Kanske dumsnål men det kändes i överkant.
Såg Q:s nygamla Murkla (5 hk) jämte Yamahas nya 4 hk fyrtakt och jag måste säga att storleken på Yamahan (som brukar leverara kompakta utombordare) var förskräcklig, som en Saropod mot en mygga (Ok liten överdrift
Henric D
Var det inte den där killen som inte vågade åka gummibåt utan att ha dykarutrustning?Mr Q skrev:Efterssom Jaques Costeau använde Zodiac, drar jag slutsatsen att det är det i särklass bästa fabrikatet
Jag hade en urgammal Duaeal-jolle till för ett par år sedan. Den såg ut som Jaques farfar hade haft den före mig, men den sprack upp i en limmad söm (skarv?) och när det visade sig att fler skarvar var på gång fick den gå hädan. Jag skulle tro att den var minst 15 år gammal, sannolikt äldre ändå.
Anders S
I vårt fall räknas det nog inte riktigt med åldern, för Zodiacen liksom en 2,5 hk mercury följde med en segelbåt vi köpte 98. Då vi inte såg användning för den då har den stått väl inpackad i ett varmgarage till 2009! Dvs 11 år! Både båt motor hade nog gått bara någon säsong innan vi övertog dem, så vi har en "nästan ny" 96:a (eller vilket år det nu är på den). Däremot är den beggade 5-hk motorn vi fick fatt på nu i något mer använt skick, även om den var fin. Spann som en katt gjorde den också när jag testade den i tank.
En lustig anektot om vår förra motor, jag satte ut annons på blocket kl 14 en söndag. Innan kl 16 var den hämtad av sin nya ägare. Det kallar jag on-line shopping!
(eller för lågt pris
)
En lustig anektot om vår förra motor, jag satte ut annons på blocket kl 14 en söndag. Innan kl 16 var den hämtad av sin nya ägare. Det kallar jag on-line shopping!
Prisbilden på begagnade utombordare är häpnadsväckande. Insåg att det inte var någon idé att köpa begagnat (alldeles för liten skillnad mot ny - med beaktande av garantier m.m.) då jag ville satsa på en fyrtaktare...
Henric D
Ja många har nog litet dålig verklighetsförankring när de sätter ut sina annonser. Men till rätt pris kan det vara en ok affär. Såna här motorer går ju sällan mer än några timmar totalt per säsong och ligger alltid helt uppe ur vattnet mellan turerna. Så risken borde vara ganska liten.
Hej funderar på att skaffa ett kapell till gummibåten för att slippa få regnvatten i båten när självlänsen slammat igen. Torde också skydda väven mot solen när den ligger i hamnen. Men priset på 2300 kr från återförsäljaren är lite väl saftigt kan jag tycka. Någon som har ett bättre förslag (billigare)?
Henric D
köpte ett toppkapell till liten bil hos mekonomen