Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
sMagnus
- Erfaren medlem
Hej alla.
Jag är ute efter att hitta ett riktigt bra seglar ställ, jag har två frågor:
Jag har hittat ett företag på nätet, seglarstallet.se, har någon erfarenhet av dom?
Vet någon om ett bra ställ som funkar till lite kappsegling och mycket semester segling?
M.V.H \\ Magnus

-
SWE54
- Diamantmedlem
Tror du ska åka till en välsorterad butik och prova lite olika ställ, dom är sydda lite olika och storlekar kan skilja lite. Hittar du ett som sitter bra kan du handla det på nätet om det finns.
För kappsegling är det väl viktigast att man är rörlig och att stället andas bra. Lite beroende på hur man kappseglar och vad man gör på båten.
Funkar det för kappsegling så funkar det för cruising, tvärtom kan vara lite värre ibland.
-
Anders S
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:Funkar det för kappsegling så funkar det för cruising, tvärtom kan vara lite värre ibland.
Det skulle väl i så fall vara skillnaden att man köper större storlek för cruising så det finns plats för ett värmelager extra. Man är ofta mer aktiv (mindre lat & stilla) när man kappseglar medan man sitter mer still med cruising och smidigheten minskar litet med ett "för stort" ställ. Oavsett, så skaffa det bästa stället (bästa kvaliteten) du har råd med. Man kan (förenklat) säga att det finns två varianter - sjökläder med andasbeläggning på tyget direkt (tvåskikt) och kläder med andasmembranet på ett eget bärlager/foder (trelagers). De med separat, skyddat andasmembran håller nästan alltid längre och fungerar bättre. Sedan finns det märkes- och no-name, och där kan man dels hitta märkesgrejor som är av enkel(låg) kvalitet och "pirat" eller no-name som är väl konstruerade och med bra material. Märkesnamn säger inte så mycket som man skulle vilja, tyvärr.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om rådet att gå till affären och prova för att sedan handla på nätet. Det finns ju ett långsiktigt problem med saken, det förstår ju alla. Man kanske kan slingra sig ur dilemmat genom att fråga vänligt i affären om de vill prismatcha mot postorderpriset (glöm inte att räkna in frakten). Om de inte vill eller kan komma i närheten kanske man kan känna sig rätt så fri.
Anders S
-
Excel 319
- Platinamedlem
Jag köpte mitt ställ här
http://www.wetsuitoutlet.co.uk/index.php och jag är mycket nöjd. Jag försöker att handla så mycket som möjligt lokalt, men när prislappen blev -4800 för ett Musto Ocean, blev det för mycket till och med för mig.
-
GoranA
- Platinamedlem
Köpte en Helly Hansen på båtmässan för två år sedan. Bra rörlighet och skön när det är under +10 och blåser och regnar. Men som alla regnkläder som ska "andas" så kräver det för min del att jag i princip inte rör mej, då blir jag fuktig av svett som inte andas ut. Någon som har förslag på vind/regnjackor som andas på riktigt, även när man jobbar lite i båten?
-
PelleL
- Diamantmedlem
Jag har kört med Musto MPX-gortex i rätt många år nu och det tycker jag funkar bra. En viktig sak för att andasställ skall funka bra är att man inte har bomullskläder under.
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Jag använder Mustos BR2-ställ. Väldigt bekvämt att arbeta i. Vindtätt men andas och med rätt underställ kan man tom. vintersegla i det. Tänk på att det är viktigt att hålla fötterna torra. Är man blöt om fötterna fryser man. Stövlarna kostade jag på mig rejäla, Mustos HPX i Gore-Tex. Antagligen ett av mina bästa köp någonsin. Dubbla skaft med dränering, tjocka sulor. Bekväma, varma, andas, torra. Rekommenderas varmt! I denna outfit kan jag segla och må bra i precis vilket väder som helst.
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
hhmcsv
- Diamantmedlem
Och dom har oxå "Free Delivery" och lite lägre priser på Musto och Henri-Lloyd ställ än det som jag betalade till "Scotts of Langholm"
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
-
stangen
- Diamantmedlem
GoranA skrev:Köpte en Helly Hansen på båtmässan för två år sedan. Bra rörlighet och skön när det är under +10 och blåser och regnar. Men som alla regnkläder som ska "andas" så kräver det för min del att jag i princip inte rör mej, då blir jag fuktig av svett som inte andas ut. Någon som har förslag på vind/regnjackor som andas på riktigt, även när man jobbar lite i båten?
Andaskläder kan nå sitt max om man jobbar på för hårt och man blir svettig även i sådana kläder. Det gör de oavsett fabrikat eller märke helt beroende på aktiviteten man utför. Det blir tydligt om du har samma kläder på långfärdsskidturen som du har i slalombacken tex. Lite mindre aktivitet en period bör ventilera ut även denna fukt om du är rätt klädd.
Rätt klädsel är att bygga upp plaggen lager på lager. Underställ underst som har till (huvud)uppgift att transportera bort fukt. Det finns även sorter som även värmer litet mer men är snäppet sämre på fukttransport.
Ovanpå detta ett värmande lager beroende på aktivitetsnivå och säsong. Oftast kanske fleecebyxor och fleecetröja. Jag tycker att det är bra med microfleece som sitter ganska tajt - då blir det inte så bylsigt. Med övning kan man hitta kombinationer av underställ och värmande förstärkningsplagg som fungerar i olika sammanhang.
Bomull är bannlyst eftersom det binder fukten och du känner dig blöt plus att du blir snart kall. Blandar du in jeans och tshirt under kunde du lika gärna köpt galonställ.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!