Rorkult

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Filip
Platinamedlem

Rorkult

Inlägg av Filip » tis 19 jan 2010, 00:00

Ska plocka bort min rattstyrning och pidestal med kompass samt därtill plotterfästet, detta pga att segel och trimkänsla med ratt är lika med noll och eländet är bara ivägen... så nu ska den bort.
Tänkte snickra en kult själv med olika träslag för att få den lite "tjusig", nödkult har jag och längd på orginal vet jag efter att rådfrågat en som har samma båttyp....nu till min fråga....vilka träslag kan jag kombinera och vilka är bäst...teak eller mahogny blir kanske ett av dom, vad går ihop med dom?

Brygg seglaren
Silvermedlem

Re: Rorkult

Inlägg av Brygg seglaren » tis 19 jan 2010, 00:31

Filip skrev:Ska plocka bort min rattstyrning och pidestal med kompass samt därtill plotterfästet, detta pga att segel och trimkänsla med ratt är lika med noll och eländet är bara ivägen... så nu ska den bort.
Tänkte snickra en kult själv med olika träslag för att få den lite "tjusig", nödkult har jag och längd på orginal vet jag efter att rådfrågat en som har samma båttyp....nu till min fråga....vilka träslag kan jag kombinera och vilka är bäst...teak eller mahogny blir kanske ett av dom, vad går ihop med dom?
Hej!
Håller just på att skissa på en rorkultsförlängare till min Monsun. Har hittat en del tips på denna websida http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 649&p=2617. Här förordar de mahogny och ask.

Nu får vi ju inte sälja grejor på detta forum men.. Vad tänker du göra av det du river ut? Har faktiskt funderat en del på att gå över till ratt eftersom min rygg inte mår bra av allt för många timmar sittande på tvären med huvudet vridet. Rorkultsförlängaren tänkte jag skulle underlätta men en ratt kan vara svaret på mina böner.
Lev väl
Kaj

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 19 jan 2010, 00:56

Brygg seglaren skrev:
Filip skrev:Ska plocka bort min rattstyrning och pidestal med kompass samt därtill plotterfästet, detta pga att segel och trimkänsla med ratt är lika med noll och eländet är bara ivägen... så nu ska den bort.
Hej!
Håller just på att skissa på en rorkultsförlängare till min Monsun. Har hittat en del tips på denna websida http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 649&p=2617. Här förordar de mahogny och ask.

Nu får vi ju inte sälja grejor på detta forum men.. Vad tänker du göra av det du river ut? Har faktiskt funderat en del på att gå över till ratt eftersom min rygg inte mår bra av allt för många timmar sittande på tvären med huvudet vridet. Rorkultsförlängaren tänkte jag skulle underlätta men en ratt kan vara svaret på mina böner.
Lev väl
Kaj
kanon :) .....inte får vi sälja grejor här kanske...men mina är till salu :D ...jag kan inte närmare säga idag vad som styr kvadranten....tror det är kedja men är inte säker..vi får komma i kontakt på något sätt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 jan 2010, 09:10

Hatt på/
Nu har jag på mig moderatorshatten: Herrarna är farligt nära försäljning nu! Släpp den biten. /MOD
/Hatt av

Tänk på att teak är litet svårt att limma, och man får se upp! En laminerad teakrorkult skall nog i så fall bara bestå av teak, och skall limmas med tunn epoxy efter noggrann avfettning och med gott presstryck. HR använder tydligen något polyuretanlim som inte finns i konnsumentaffärerna (=bra, men sannolikt krävande rent arbetarskyddsmässigt)

Annars limmar också ek alldeles utmärkt, och ek tillsammans med mahogny kan ju bli snygga ränder. En sådan rorkult måste dock hållas lackad.
Anders S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 19 jan 2010, 10:25

Ett lite billigare alternativ.

Original till HR312, HR34 mfl är rorkult i original. Ser helt OK ut. Blir ljus och fin. Annars är ju lackkad teak elegant men ganska dyrt.
Henric D

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 19 jan 2010, 10:26

Sorry. Det tidigare inlägget blev obegripligt. Träslaget är björk.
Henric D

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 19 jan 2010, 10:39

Jag har en lackad björk-kult och trivs mycket bra med den men lacken är naturligtvis lite utsatt. Har låtit sy upp ett litet fodral i kapellväv som jag har på när jag inte är i båten, borde minska behovet av lackunderhåll en del.

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » tis 19 jan 2010, 10:40

Hej,
Gjorde en ny rorkult åt en kompis för ett par år sedan.
Vi valde mahogny och furu. det ger än väldigt fin kontrast mellan den rödbruna mahognyn och den gula furan.
Var ett tag inne på ask, men strök det då rorkulten skulle vara lätt "scorliosformad" och ask kan vara lite knölig att böja
utan basning.
Borde annars bli lika snyggt.
Teaken valdes bort pga svårigheten att få lack att sitta någon längre tid när man har det utomhus.

Hälsn
/Pelle

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 19 jan 2010, 23:27

Om jag fattar det rätt så kan teak vara eller är knepig o limma och lacka, björk och kanske furu är lite känslig för "röta", verkar som den bästa kombinationen är mahogny och ask eller ek och ask.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 20 jan 2010, 00:09

Ska det vara teak så ska det vara massivt. Det är väldigt svårt att få limmad teak att hålla. Ek är bra. Mahogny och Oregon Pine är klassiskt. Mahogny och Gran fungerar utmärkt, pigmenterad olja och många lager lack så blir det snyggt.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » sön 24 jan 2010, 16:49

Jag skulle nog personligen välja träslag som har ungefär samma egenskaper (dvs hårt eller mjukt) och också tänka på att ex gran är ganska segt liksom björk medan ek är formstabilt - inte för jag vet om det i realiteten har någon betydelse, men kna tänka mig att om man limmar ihop ek och gran så blir det två ganska skilda egenskaper - är det bra?

Mats
Scanner 391 nr 142

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 24 jan 2010, 19:21

Ek och Gran fungerar nog att limma ihop. Men det känns fel. Mahogny och Gran fungerar dock.
Gran är ett underskattat träslag. Men man bygger ju tex kanoter av Granlister.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 25 jan 2010, 20:01

Mats Brage skrev:Jag skulle nog personligen välja träslag som har ungefär samma egenskaper (dvs hårt eller mjukt) och också tänka på att ex gran är ganska segt liksom björk medan ek är formstabilt - inte för jag vet om det i realiteten har någon betydelse, men kna tänka mig att om man limmar ihop ek och gran så blir det två ganska skilda egenskaper - är det bra?

Mats
ja det är det man funderar på....är det så att vissa träslag inte funkar så bra ihop pga deras "fysikaliska" egenskaper. (tex hård, mjuk, skillda utvidgningskoeff....etc)

Jag vill att "pinnen" ska vara formstabil och ha minsta möjliga "fjädring"

Nu är det några till som jag har min lista
Mahogny-oregon (låter väldigt snyggt)
Mahogny- furu (låter oxå snyggt)
Mahogny-ask (kanske för mycket kontrast)

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 25 jan 2010, 20:09

Filip skrev:
Mats Brage skrev:Jag skulle nog personligen välja träslag som har ungefär samma egenskaper (dvs hårt eller mjukt) och också tänka på att ex gran är ganska segt liksom björk medan ek är formstabilt - inte för jag vet om det i realiteten har någon betydelse, men kna tänka mig att om man limmar ihop ek och gran så blir det två ganska skilda egenskaper - är det bra?

Mats
ja det är det man funderar på....är det så att vissa träslag inte funkar så bra ihop pga deras "fysikaliska" egenskaper. (tex hård, mjuk, skillda utvidgningskoeff....etc)

Rostfritt stål verkar passa in. Om det är funktion du vill ha alltså.

Annars duger väl lackad gran ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 25 jan 2010, 20:30

peterh skrev:
Filip skrev:

Mats

Rostfritt stål verkar passa in. Om det är funktion du vill ha alltså.

Annars duger väl lackad gran ?
Om man tycker stål o gran är snyggt kan man väl ta det...kanske kombinera de två :D
Vilket stål rekommenderas ...316 eller 318 kanske?.de tål ju saltvatten. :D :D

Skriv svar