Varför ser plotterskärmarna ut som TV-apparater?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Varför ser plotterskärmarna ut som TV-apparater?

Inlägg av pellew » tor 14 jan 2010, 14:34

Hej,
Efter många år med PC-navigering är det dags för en plotter.
Av utrymmes- och prisskäl i första hand med en skärm i storleken 6 - 8"
Dessutom gärna med pekskärm. (Skall man förändra, är det lika bra att göra det rejält!)

Det jag upptäckt är att undantagslöst är dessa skärmar i s.k. "wide screeen-format". Någon som jag inte riktigt begriper vitsen med.
Så vitt jag förstår kan man välja "nord upp" eller "kurs upp" på en plotter.
Om man väljer "nord upp" så har man en väldig massa sjökort åt sidorna och nästan inget framåt. (Om man inte går på öst-västlig kurs.)
Kan ju vara OK om man oftast far mellan Djurgården och Sandhamn, men det gör jag ju inte så ofta. (Egentligen aldrig)
Väljer man "kurs upp" har man alltid en massa sjökort åt sidorna och lite framåt.

Jag ställer mig frågande till slöseriet med bildskärmsyta på så pass små skärmar.
Visst, jag har widescreenskärm på PC:n, men där talar vi i alla fall om en 17" skärm så där gör slöseriet inte så mycket.

Finns det inga plottrar med "stående wide screeen", eller är det jag som i min okunskap har missat något?
Det kanske är så att det inte alls är något problem?
Än har jag inte hittat någon säljare som är villig att låta mig prova deras plotter i verkligheten
innan köp!
I min bekantskapskrets kör alla med PC-navigering, så det finns ingen erfarenhet att hämta där heller.
Någon här som kan ge mig lite feedback på mina funderingar?

Hälsn
/Pelle

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Varför ser plotterskärmarna ut som TV-apparater?

Inlägg av Eilean » tor 14 jan 2010, 15:32

Jag har ställt mig samma fråga. Och tror, helt utan veta och enbart på egetbevåg, att anledningen är att man använder sig av standardskärmar som i de flesta fall är orienterade åt sidorna eftersom i de flesta använningsområden är det fördelaktigt.
Men jag begriper inte att det skall vara omöjligt att vrida samma skärm 90 grader och sedan kompensera för det.

För min del, som alltid kör N upp, vill jag ha en kvadratisk skärm då utslaget över ett helt liv blir nog kurserna ganska jämt fördelade.

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » tor 14 jan 2010, 15:57

Jo, antar att det är som du säger, någon "produktionsteknisk" orsak till det obekväma formatet.
Tyvärr har jag inte sett några kvadratiska 6-8" skärmar heller.
Hälsn
/Pelle

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 14 jan 2010, 16:31

Åker man fort skulle man vilja ha en hög och smal skärm men när man seglar tycker jag den breda skärmen funkar, man har båten längst ned och man ser brett vad som finns och man kan avgöra tex åt vilket håll man kan slå.
Men jag tror det här är mode, skärmar ska vara breda idag.
Fast visst skulle det vara vettigare med en kvadratisk skärm, kanske t.o.m. vriden 45°. Eller en gammaldags rund sak!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 14 jan 2010, 19:03

Håller med de flesta skärmar är felvända.
Under 6" finns det ett flertal rättvända, 7" har jag bara hittat Furuno.
http://www.bnmarin.se/bnm/bn.nsf/sidor/ ... x2-plotter
Furuno.gif
Furuno.gif (8.26 KiB) Visad 4893 gånger

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 14 jan 2010, 21:33

Som jag fått det förklarat för mej handlar det om att minimera spillet vid tllverkningen. Man får helt enkelt ut fler paneler ur en råskiva om man gör dem i wide-format.
Sedan får skickliga marknadsförare oss att tro att det ger oss en bättre produkt.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 14 jan 2010, 22:04

hedgehog skrev:Som jag fått det förklarat för mej handlar det om att minimera spillet vid tllverkningen. Man får helt enkelt ut fler paneler ur en råskiva om man gör dem i wide-format.
Sedan får skickliga marknadsförare oss att tro att det ger oss en bättre produkt.
Ja det är möjligt. Men de kan ju monteras på "högkant".
Hoppas "marknadsförare" läser här, vad kunderna vill ha.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 15 jan 2010, 08:17

På min plotter (Garmin) kanman lägga två sjökortsbilder sida vid sida. I mitt/vårt fall använder vi en i större skala för att se vad som finns helt nära båten, en i mindre skalla för att se omgivningarna och det relativa läget. Då faller den rektangulära polletten ner, kan man säga. Båda bilderna blir på högkant, men inte extremt så.
Anders S

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » fre 15 jan 2010, 09:00

Anders S skrev:På min plotter (Garmin) kanman lägga två sjökortsbilder sida vid sida. I mitt/vårt fall använder vi en i större skala för att se vad som finns helt nära båten, en i mindre skalla för att se omgivningarna och det relativa läget. Då faller den rektangulära polletten ner, kan man säga. Båda bilderna blir på högkant, men inte extremt så.
Hmm...... Måste kolla om den möjligheten finns i Garmin 620 (Den enda plotter med pekskärm jag hittat under 15.000:-)
Det ger ju, som du säger en annan infallsvinkel på problemet/frågeställningen.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 15 jan 2010, 10:03

Att skärmar görs widescreen kan även bero på att tillverkarna väljer att lägga menyer och tilläggsinformation på sidorna. Då finns det iaf ett skäl...
Den skärmyta som är kvar för sjörkortvisning blir då kvadratisk eller i bästa fall stående rektangulär.

På den plotter jag använder kan man lägga båten off-center. Det innebär att man alltid har max skärmyta i båtens riktning.

För egen del är jag iofs ändå mest intresserad av vad som finns runtom båten. Den där framförhållningen du söker får jag lätt med att ha sjökortet framme. Så gör jag iaf.
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » fre 15 jan 2010, 10:25

stangen skrev:För egen del är jag iofs ändå mest intresserd av vad som finns runtom båten. Den där framförhållningen du söker får jag lätt med att ha sjökortet framme. Så gör jag iaf.
Jo, kan så vara. Men om jag får välja så är jag mer intresserad av vad som finns 2 nm för om båten, än 0,5 nm för om samtidigt som jag "ser" 2 nm styrbord och babord om båten. :wink:
Det är ju bl.a. för att slippa fladdra runt med sjökort i sittbrunnen i den "dagliga navigeringen" som jag tänker skaffa plottern.
Hälsn
/Pelle

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 15 jan 2010, 11:32

Ärligt talat, är det någon som upplever widescreen som ett problem? Innan jag köpte funderade jag en del men med plottern på plats tycker jag det funkar och känner inget behov av någon annan skärmtyp. Jag använder zoom & pan flitigt och tycker behovet av översikt är väldigt litet. Papperskorten finns ju annars (om man inte slängt ut dem).
Varianten att använda en dator för planering/översikt annars bra. Då kan man ju planera hemma eller i båten efter behov.
Jag har en 9" netbook (widescreen!) som reservsystem. I somras släpade jag ombord en 17" skärm för att testa. Med datorn i vila och skärmen avstängd drog det ingen ström, på några sekunder startade systemet upp och då snackar vi översikt!
Kombinationen av en mindre vädertålig, plotter med dagsljusskärm i sittbrunnen och en dator med stor skärm nere är en utmärkt lösning. En sladd mellan också så att man kan föra över waypoints mm.

Pekskärm är coolt, åtminstone den tid av året man kan vara utan handskar ....

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 15 jan 2010, 11:40

pellew skrev:Jo, kan så vara. Men om jag får välja så är jag mer intresserad av vad som finns 2 nm för om båten, än 0,5 nm för om samtidigt som jag "ser" 2 nm styrbord och babord om båten. :wink:
Det är ju bl.a. för att slippa fladdra runt med sjökort i sittbrunnen i den "dagliga navigeringen" som jag tänker skaffa plottern.
Hälsn
/Pelle
Just detta med lång framförhållning får man med off-center funktionen. Oavsett vilket håll båten pekar. Riktigt finurligt faktiskt. Alltid max skärmyta i båtens färdväg...
Men för att ersätta det översiktsintrycket man får med sjökort behövs ju... en 32''. Vore iofs smuckert. Det har ju kommit små portabla projektorer, stora som en större tänsticksask. Blir de bara mer ljusstarka kanske man kan projicera på seglen eller på insidan en sprayhood liknande flygets hed-up display :)
Näe, tillbaka till verkligheten. Själv är jag lite nyfiken på Garmin 620 som du nämnde. Men upplevde den som väl seg (slö processor?) när jag fingrade på den senast.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » fre 15 jan 2010, 11:50

bosseh skrev:Ärligt talat, är det någon som upplever widescreen som ett problem? Innan jag köpte funderade jag en del men med plottern på plats tycker jag det funkar och känner inget behov av någon annan skärmtyp. Jag använder zoom & pan flitigt och tycker behovet av översikt är väldigt litet. Papperskorten finns ju annars (om man inte slängt ut dem).
Ja det är kanske så bosseh. Det är lätt att fastna i förutfattade meningar, speciellt när man inte haft tillfälle att testa prylarna i "verkligheten".
Eftersom jag bestämt mig för att köpa en plotter och det tydligen inte finns några alternativ med "rättvänd" skärm till överkomligt pris, så är det bara att shoppa och hoppas
att jag kommer till samma slutsats som du!
Pekskärm tror jag det blir i vilket fall som helst, då jag upplever att den "tryck- och läsbara" ytan är större än motsvarande knappar och styrkulor på konventionella plottrar.
Icke att förakta med tilltagande ålder!
Dessutom är det ytterst sällan jag haft handskar på mig på sjön. Känns som fingrarna är det enda jag inte fryser om längre! :wink:
Tack för alla tips och synpunkter.
Hälsn
/Pelle

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » fre 15 jan 2010, 12:41

Fungerar det verkligen med pekskärm på en sjökortsplotter?
En bekant kastade tillslut sin nästan nya Samsung mobiltelefon i en husvägg efter att
ännu en gång blivit stående i spöregn med en pekskärm som inte fungerade.
Det har väll trotsallt hänt någon enstaka gång att det regnat till sjöss.

Förmodligen bättre skärmar på en plotter?

Skriv svar