appliceringsmetod epoxy
appliceringsmetod epoxy
Om jag vill dra på ett par lager lamineringsepoxy på en större vågrät yta och få detta så jämt och fint som möjligt, vilken metod ska jag använda då? Pensel, roller (vilken typ) eller något annat?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
Re: appliceringsmetod epoxy
Alltihop och lite till!
pensel för att väta, roller för att pressa samman laminatet och maximera glasmängden och sist avrivningsväv och roller för att få den fina ytan.
Roller = lamineringsroller, t.ex Biltemas 36-550.
//Björn
pensel för att väta, roller för att pressa samman laminatet och maximera glasmängden och sist avrivningsväv och roller för att få den fina ytan.
Roller = lamineringsroller, t.ex Biltemas 36-550.
//Björn
//Björn
Fast jag ska inte laminera. Sånt har jag hyffsad koll på.
Jag ska använda epoxyn som en fernissa som bygger tjockt och jämnar ut små ojämnheter samt ger en hård och tålig yta. Över det blir det ett par lager tvåkomp-fernissa för uv-skyddet.
Epoxy flyter visserligen ut bra, men jag känner mig ändå inte säker på vad jag bör använda för verktyg för att stryka ut/rulla på epoxyn för bästa resultat.
Jag ska använda epoxyn som en fernissa som bygger tjockt och jämnar ut små ojämnheter samt ger en hård och tålig yta. Över det blir det ett par lager tvåkomp-fernissa för uv-skyddet.
Epoxy flyter visserligen ut bra, men jag känner mig ändå inte säker på vad jag bör använda för verktyg för att stryka ut/rulla på epoxyn för bästa resultat.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970
- coppertail
- Platinamedlem
Min erfarenhet av att nästan bygga en hel båt i epoxi säger att en mohair roller av bra kvalitet går bra.Det går att lägga på ganska tjockt på en horisontell yta och det brukar bli spegelblankt. Detta bör helst göras i ej allt för låg tempratur. Minst 10-15 grader.Vid låg temp bildas en fet yta som kan tvättas bort med vatten och trasa och härdningen tar längre tid.
-
feeling286
- Diamantmedlem
Mohair rulle av naturborst. Annars blir det tuggummi av det hela.
Mvh Johan
Mvh Johan
Är det inte allt för stora arbeten kör jag gärna med skumroller till epoxin. Efter 15-20 minuters arbete börjar skummet att svälla och till slut lossnar själva skumrullen så att den blir oanvändbar, men jag har inte haft några problem med att den löses upp.
//Daniel