Spegelvänt vindinstrument?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gvs
Diamantmedlem

Spegelvänt vindinstrument?

Inlägg av gvs » ons 17 jun 2009, 22:12

Jag har skaffat mig ett begagnad Silva 4000 vindinstrument. Problemet är att den visar spegelvänt! Det började med att jag inte fick ordning på den alls, den visade bara nonsensriktningar på vinden. Efter att ha legat still och tittat på givaren och displayen så såg jag att den behövde kompenseras 270 grader, trots att den pekar rakt fram. Det problemet var ju lätt. Nästa problem, som jag inte blir klok på, är att den visar spegelvänt - om vinden kommer 30 grader styrbord så visar den 30 grader babord. Detta är sant för alla vindriktningar - den visar helt rätt men spegelvänt. Några tips att gå på?

peterh
Diamantmedlem

Re: Spegelvänt vindinstrument?

Inlägg av peterh » ons 17 jun 2009, 22:34

låter som om du skall koppla om några ledningar. Antar att den har en s.k. elgon ( flerfasig generator som
matas med en växelspänning från instrumentet, ner från givaren kommer 4 eller 6 ledningar. Flytta om
dessa till det visar rätt). Någon som har ett elshema att visa hur det skall kopplas ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 17 jun 2009, 22:47

Hej,
Det finns fyra tåtar till givaren. Två av dem är ström två andra är signaler. Eftersom vidstyrkan anges rätt så verkar det knasigt att jag har kopplat fel?
Här är manualen:http://www.nexusmarine.se/upload/marine ... 000(1).pdf
Här är kopplingsschema:http://www.nexusmarine.se/upload/marine ... ory/n4.pdf
Senast redigerad av 1 gvs, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 17 jun 2009, 23:12

håller med dig. Det jag tänkte på kallas vanligen selsyn
http://books.google.se/books?id=QylDlgh ... #PPA189,M1

( en bra beskrivning)

du tycks ha en annan typ av givare. Jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen ( eller så)
Lycka till med att få support från nexus !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 18 jun 2009, 07:07

Givaren är en helt vanlig SILVA-givare. Dagens givare är helt kompatibel med det här instrumentet.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 18 jun 2009, 10:41

Det där låter udda. Principen för att mäta vinkeln är i grovt att man mäter tiden mellan flöjelns rakt fram läge och det aktuella läget. Det är propellern som genererar rörelsen som behövs. Står flöjeln rakt bak får man en puls efter 50% av tiden för ett helt varv. Det krävs alltså lite vind så proppellern rotera för att kunna visa riktningen (ganska logiskt, utan vind är riktningen ointressant). För att visa fel på SB/BB så måste propellern gå baklänges, "felgängad" eller så har någon pillat inuti. På propelleraxeln sitter en tejp inuti går från helt svart till helt vit. Om någon vänt på den eller snarare den hylsa som tejpen sitter på så blir det fel. "Någon" kanske har öppnat och gjort rent?

--
Gamla vindgivare typ VDO hade en form av Selsyn (Syngon) system. Fin princip men vinkeln blev inte exakt. Principen som Silva har (och troligen fler) är mycket mer exakt, billigare att göra mm och möjliggjordes tackvare digitaltekniken.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 18 jun 2009, 10:46

Tack för svaret! Förra ägaren mumlade om någon sprint han fick sätta dit då det var glapp, den gled i vinkel så att säga. Alltså troligen öppnad och felmonterad. Jobbigt värre att återigen behöva klättra mastkran...

EDIT:

Jag har funderat vidare, borde det inte bli så att om propellerns skulle rotera åt fel håll så får jag 180 grader fel i visningen? Så är ju inte fallet, det är ju bara spegelvänt...

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Inlägg av Georg » lör 20 jun 2009, 18:21

Har samma instrument på min Birdie. Där är problemet att fästet i masttoppen är monterat 180 grader fel. Den pekar bakåt istället för framåt. Lämnade in masten över vintern, och skulle få detta åtgärdat. Får se nästa vecka, när jag ska masta på.
SWE6141, Callsign SD6290

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 20 jun 2009, 19:15

gvs skrev: Jag har funderat vidare, borde det inte bli så att om propellerns skulle rotera åt fel håll så får jag 180 grader fel i visningen? Så är ju inte fallet, det är ju bara spegelvänt...
Fundera lite till. Kan du få propellern att rotera åt fel håll ?
--
Lossa flöjeln/bakdelen. 4 skruv. Ta bort e-brickan, dra av bakstycket och dra ut hylsan, vänd och sätt tillbaka. Inget kan hamna fel.
Se bif bild, "prop" är åt propellerhållet.
--
Georg: Detta kan inte lösa ditt problem!
Bilagor
silvavind.jpg
silvavind.jpg (10.57 KiB) Visad 4795 gånger

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » sön 21 jun 2009, 11:24

Hej,
Blir test om ett tag, nu ska jag till Svalbard och jaga isbjörn (med kamera, inte gevär...) sedan blir det segling igen. Jätte tack för supporten!

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » fre 24 jul 2009, 09:25

Nu har jag plockat ner skruvat isär kollat, dubbelkollat och trippelkollat enligt bilden ovan. Int fan blev det bättre... Nu får den sitta som den sitter till i höst, då ska jag vänta propellern så får vi se hur det blir nästa år. Har tröttnat på att klättra mastkran nu! Tack för alla tips och råd så långt!

Skriv svar