Limma kabel i likränna

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
gvs
Diamantmedlem

Limma kabel i likränna

Inlägg av gvs » tis 12 maj 2009, 16:01

Ska limma en kabel i likrännan på masten. En lätt kabel (4 ledare till vindinstrument) i en liten mast (9 meter). Det jag irriterar mig på är att man enligt instruktion från seldén ska använda PU-lim som har en ofantligt lång torktid - 24 timmar. Jag vill segla inte plocka ner masten, limma vänta ett dygn och sedan sätta upp den igen. Att den måste ner har jag accepterat, men finns annat lim som duger? Något med snabbare torktid. Till besväret hör att jag har 10 mil till båten, så jag vill ogärna åka hem mellan...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Limma kabel i likränna

Inlägg av Anders S » tis 12 maj 2009, 16:27

gvs skrev:Ska limma en kabel i likrännan på masten. En lätt kabel (4 ledare till vindinstrument) i en liten mast (9 meter). Det jag irriterar mig på är att man enligt instruktion från seldén ska använda PU-lim som har en ofantligt lång torktid - 24 timmar. Jag vill segla inte plocka ner masten, limma vänta ett dygn och sedan sätta upp den igen. Att den måste ner har jag accepterat, men finns annat lim som duger? Något med snabbare torktid. Till besväret hör att jag har 10 mil till båten, så jag vill ogärna åka hem mellan...
Jag föreslår en blandad strategi: Du använder PU-lim ("jäslim") därför att det är bra och lämpligt och så använder du en droppe blixtlim var 20 cm eller så för att hålla kabeln på plats till dess PU-limmet torkat. Det lär det ju göra vare sig masten står upp eller ligger ner, särskilt om den får vila en timme eller så innan du härjar med den.

Den strategin hjälper också till att hålla kabeln i herrans tukt och förmaning medan arbetet pågår - mycket nöje med den delen av saken... Som alternativ till blixtlim kan det kanske gå med smältlim, men det blir sannolikt mycket pyssligare.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 12 maj 2009, 16:30

Eller tejpar kabeln längs ett vant med gaffa tejp. Tills vidare .....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 maj 2009, 17:19

bosseh skrev:Eller tejpar kabeln längs ett vant med gaffa tejp. Tills vidare .....
Då tar man silvertapen till RF vant och den svarta till PBO-vant. Så det ser snyggt ut.
Anders S

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 12 maj 2009, 18:51

Blixt lim (CA-lim) kan ju faktiskt fungera bra. Lär dock bli ett helvete att få ner limmet, speciellt PU-limmet. Blir nog många svordomar innan jag är klar :/

Ska testa det, återkommer med rapport efter helgen.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 12 maj 2009, 22:14

gvs skrev: Ska testa det, återkommer med rapport efter helgen.
Ha en rulle gaffa tillhands. Ifall ....

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » ons 13 maj 2009, 11:54

Du har säkert redan tänkt på det och har et skäl till varför inte, men de flesta seldenmaster har ju två rännor för kablar i profilen. Min vindgivarkabel går i en dem inne i en vanlig trädgårdsslang (annars letar den sig ut i likrännan då den är så tunn) enkel, billig och fungerande lösning.
Seglar Forgus 321 - 1992

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » ons 13 maj 2009, 12:48

Jag har en mast med P-profil, där finns inte denna extra ränna i rännan. Det är samma ränna med i hörnet av den, därför måste den limmas.

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » tor 14 maj 2009, 08:49

Varför inte trä den i maströret? (litet hål uppe & ett längst ner) Jag gjorde så med ett fint klockspel som resultat! :o
Sedan drog jag ut kabeln igen och monterade långa strips varje halvmeter på kabeln utan att klippa av stripsänden, och tystnaden infann sig igen! :D
Spetsiga båtar gör djupare hål.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 14 maj 2009, 10:35

Jag tror att risken för slitage på kablen är stor, ett fall som skaver mot den, kanske tvinnar sig runt den?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 14 maj 2009, 10:50

Ska man dra en kabel inne i en mast utan kabelrör, trä kabeln genom en slang och tajta upp slangen så blir det tyst och inget slitage på kabeln.

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » tor 14 maj 2009, 11:16

Tja hur man lyckas "tvinna" ett fall runt kabeln får nog någon föklara... :?
Jag har haft kabeln "löst" i masten i 6 år utan att lyckas!
Spetsiga båtar gör djupare hål.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 14 maj 2009, 11:26

Var mer en teori om hur det kan gå, har inte hört om det... Får se hur det går, är ju betydligt lättare att slippa plocka ner masten. Att dra i borde ju gå ganska enkelt bara jag drar igenom en lina först.

Skriv svar