Göran Schildt
Göran Schildt
Jag såg att Göran Schildt avled igår.
Alla som någon gång drömt om segling på Medelhavet har honom att tacka för mycket.
En gigant mindre...
Alla som någon gång drömt om segling på Medelhavet har honom att tacka för mycket.
En gigant mindre...
Re: Göran Schildt
Se där en sann seglare. Det finns många sorter.
Hans fjärde bok Önskeresan läste jag som tonåring. Den gjorde ett outplånligt intryck. Hans förmåga att smälta ihop kultur, naturupplevelser och sjömanskap är oöverträffad.
Hans fjärde bok Önskeresan läste jag som tonåring. Den gjorde ett outplånligt intryck. Hans förmåga att smälta ihop kultur, naturupplevelser och sjömanskap är oöverträffad.
Där brast ett ädelt hjärta. En gigant som inspirerat många.
Fantastiska böcker som jag länge tänkt läsa igen. Dags nu.
Fantastiska böcker som jag länge tänkt läsa igen. Dags nu.
Vilken bok skulle man börja med?
Göran Schildt har ju skrivit en hel del, och allt är inte båt/segling, om man säger så. Men du kan ju kolla här: http://sv.wikipedia.org ; sök "Göran Schildt", välj författaren, inte militären.
Önskeresan, som Brendan nämnde är väl inte så dum i så fall. Det var ju där det började. Nu är ju GS en kulturellt intresserad (tids)resenär, snarare än en sjöbjörn och historieberättande "skeppare". Jag finner (som andra redan sagt) blandningen sympatisk och trevlig, men är det texter om båtbygge, segelsättning och sådant man är ute efter blir man nog besviken. Böckerna duger naturligtvis inte som hamnguider heller, men det trodde väl heller ingen. Kvaliteerna ligger på ett helt annat plan.
De här har jag läst, åtminstone en gång.
Den jag hittade först var
* Med Daphne i sexton länder, 1960
De övriga jag läst är
* Önskeresan, 1949
* I Odysseus kölvatten, 1951
* Daphne och Apollon, 1952
* Medelhav, 1955
* Ikaros´ hav, Wahlström & Widstrand, Stockholm 1957, ny utgåva Bonniers , Stockholm 1965 (jag äger två - det kan vara litet svårt att hålla isär böckerna om man läst flera)
Önskeresan, som Brendan nämnde är väl inte så dum i så fall. Det var ju där det började. Nu är ju GS en kulturellt intresserad (tids)resenär, snarare än en sjöbjörn och historieberättande "skeppare". Jag finner (som andra redan sagt) blandningen sympatisk och trevlig, men är det texter om båtbygge, segelsättning och sådant man är ute efter blir man nog besviken. Böckerna duger naturligtvis inte som hamnguider heller, men det trodde väl heller ingen. Kvaliteerna ligger på ett helt annat plan.
De här har jag läst, åtminstone en gång.
Den jag hittade först var
* Med Daphne i sexton länder, 1960
De övriga jag läst är
* Önskeresan, 1949
* I Odysseus kölvatten, 1951
* Daphne och Apollon, 1952
* Medelhav, 1955
* Ikaros´ hav, Wahlström & Widstrand, Stockholm 1957, ny utgåva Bonniers , Stockholm 1965 (jag äger två - det kan vara litet svårt att hålla isär böckerna om man läst flera)
Anders S
Daphne är ju numera utställd på Forum Marinum i Åbo. För några år sedan var hon att beskåda på båtmässän i Helsingfors. Det är frapperande hur liten och anspråkslös hon verkar enligt nutida måttstock, både utanpå och inuti. De numera legendariska seglatserna i Medelhavet, längs Nilen och i de franska kanalerna har gjort Daphne mycket "larger than life". (Samma fenomen som Vita huset, som alltid verkar mycker pampigare på bild än det är i verkligheten). Schildt var iofs en skicklig båtfixare, navigatör och seglare, men håller de dragen i bakgrundeni skildringen av sina färder. Det är väl ett av skälen till att böckerna blev en framgång. Många långfärdsskildringar blir ju ganska tråkiga och stereotypa: uppräkningar av distanser, vindriktningar, krångel med grejerna, hamnavgifter, tullbestyr, tillfälliga bekanta osv osv hela världsomseglingen runt. Det blir ofta lite tunt. Alla kan ju tack&lov inte berätta om det slags dramatik som den famösa "tornadon" bjöd de svenska seglarna på utanför Portugal, redogjort för i en annan av forumets trådar!
När jag funderar över Göran Schildt så inser jag att det är nog hans böcker som inspirerat mig mest när det gäller långsegling.
Visst, det har varit kul att läsa om hårda män med hår på bröstet och stål i blick som dubblerat Kap Horn och kryssat bland isberg i rytande stormar. Men Schildts lågmälda seglande där upptäckterna i land och resan i historien har varit tyngdpunkten har tilltalat mig mer. Och också inspirerat.
Vår långsegling för att par år sedan och även våra sommarseglatser till våra grannländer har ju präglats mer av att se platser och ta del av deras historia än att slå fartrekord.
Segling är ett förbannat trevligt sätt att ta sig fram på och se världen.
Visst, det har varit kul att läsa om hårda män med hår på bröstet och stål i blick som dubblerat Kap Horn och kryssat bland isberg i rytande stormar. Men Schildts lågmälda seglande där upptäckterna i land och resan i historien har varit tyngdpunkten har tilltalat mig mer. Och också inspirerat.
Vår långsegling för att par år sedan och även våra sommarseglatser till våra grannländer har ju präglats mer av att se platser och ta del av deras historia än att slå fartrekord.
Segling är ett förbannat trevligt sätt att ta sig fram på och se världen.
Aha, det är finbåten i fiket ni pratar om! Blev inte den mosad och krossad på vägen hem till Finland och slutligen lagad efter tusentals arbetstimmar på någon hantverksskola?eriksbo1 skrev:Daphne är ju numera utställd på Forum Marinum i Åbo.
Instämmer i kören av kondoleanser och hyllningar.
Jag kommer ihåg för några år sedan då Daphne var utställd på mässan, skadad efter en storm, med syfte att samla medel till en reparation. Göran Schildt var där och jag fick chansen att talat med honom en stund. Trots sin redan då aktningsvärda ålder var han väldigt alert och pigg att tala med. Jag uppskattar verkligen att ha haft chansen att skaffa en levande bild av personen bakom böckerna, och när jag sedemera varit i Grekland och hyrt båt har hans ande oavbrutet svävat runt tillvaron.
Jag kommer ihåg för några år sedan då Daphne var utställd på mässan, skadad efter en storm, med syfte att samla medel till en reparation. Göran Schildt var där och jag fick chansen att talat med honom en stund. Trots sin redan då aktningsvärda ålder var han väldigt alert och pigg att tala med. Jag uppskattar verkligen att ha haft chansen att skaffa en levande bild av personen bakom böckerna, och när jag sedemera varit i Grekland och hyrt båt har hans ande oavbrutet svävat runt tillvaron.
Daphne blev krossad under en container vid hemfrakten efter et haveri i Karibien.
Schildt sålde Daphne till ett ungt tyskt par. Sedan blev den illa åtgången i en hurrikan i den karibiska övärlden. Men restaurerades som sagt.
-
kallevindroder
- Guldmedlem
Lustigt sammanträffande ,köpte I Odysseus kölvatten på Tradera för 2 veckor sedan efter att på nytt läst Solbåten.
På 70 talet inspirerade han mig att göra en segling genom kanalerna till Medelhavet ,Trist men vi skall alla den vägen vandra !
R.I.P
På 70 talet inspirerade han mig att göra en segling genom kanalerna till Medelhavet ,Trist men vi skall alla den vägen vandra !
R.I.P
-
kajlahtinen
- Platinamedlem
Även jag kände hans ande sväva omkring oss när vi så där 10 år sedan styrde in i Ithakas hamn i en kraftig eftermiddagsvind som störtade ner från de omkringliggande bergen. Det var häftigt. Jag hade med mig Odysseus kölvatten som reseläsning. En historia från boken. Göran och frugan vistades i Aten för flera veckor, tror jag, i het sommarvärme. Sedan var det dags för avsegling över någon större “fjärd” mot nästa etapp. När det började blåsa märkte paret att båten tog in vatten. Träbåten hade ju blivit helt torr över vattenlinjen och när båten lutade kom det alltså in vatten. Göran pumpade som tokig eller kanske rent av använde ämbaren för tömning (jag kommer inte ihåg mera) och de lyckades till slut att ta sig till nästa land. Gudskelov! Sedan levde han länge och skrev alla sina böcker.
Jag var förresten och kollade Daphne här för några veckor sedan. Så liten och anspråkslös som den ser ut jämfört med dagens bjässar, men ack så fin. Ligger ganska nära Åbo gästhamn där också Suomen joutsen, Finlands största segelfartyg, nuförtiden finns parkerad.
MVH
Kaj
Jag var förresten och kollade Daphne här för några veckor sedan. Så liten och anspråkslös som den ser ut jämfört med dagens bjässar, men ack så fin. Ligger ganska nära Åbo gästhamn där också Suomen joutsen, Finlands största segelfartyg, nuförtiden finns parkerad.
MVH
Kaj
kajlahtinen skrev: Jag var förresten och kollade Daphne här för några veckor sedan. Så liten och anspråkslös som den ser ut jämfört med dagens bjässar, men ack så fin. Ligger ganska nära Åbo gästhamn där också Suomen joutsen, Finlands största segelfartyg, nuförtiden finns parkerad.
MVH
Kaj
Suomen joutsen störst? Hmm ... Pommern. Och Åland hör fortfarande till Finland, eller.
Om man är nyfiken på Göran Schildts författarskap (eller någon annan författares böcker) är biblioteken en fantastisk källa. Öppna när man är ledig från slaveriet! Samt har ett oerhört, närmast gigantiskt urval och i princip gratis! För mig var det en nästan bortglömd och härlig upplevelese att åter sätta sin fot på biblioteket!
Det kostar fem kronor att beställa en bok!
Sverige är verkligen fantastiskt emellanåt!
mvh Sven-Barry
Det kostar fem kronor att beställa en bok!
Sverige är verkligen fantastiskt emellanåt!
mvh Sven-Barry