Sprickor på däck hur laga?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Sprickor på däck hur laga?

Inlägg av Mr Q » sön 22 feb 2009, 06:23

Hej, någon vänlig själ som kan tipsa om en bra metod att laga sprickor i gelcoaten på däck? Jag har sprickor kring varje mantågsstötta runt om och på ankarboxen. Kul med 80-talsbåtar... :evil:

matsa
Diamantmedlem

Re: Sprickor på däck hur laga?

Inlägg av matsa » sön 22 feb 2009, 07:40

jag skulle snarare säja:
-"kul" med mantåg :evil:

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » sön 22 feb 2009, 09:44

Håller med matsa! Det räcker med bra segel och en hink för att vara en lycklig båtägare. :D

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » sön 22 feb 2009, 10:02

Sprickorna beror på att däcket kring mantågsstöttan böjts, deformerats, mer än vad gelcoaten kan töja sig. Gelcoaten på däck (grängen) kan vara ganska tjock, och då den inte hålls samman av någon armering (glasfiber) är det lätt hänt.

En lagning av sprickorna kan därför ske på olika sätt:
a) med ett material som är mer elastiskt än gelcoaten.
b) förstärkning / uppstyvning av underlaget så att det inte böjer sig så mycket som tidigare, och sedan lagning av själva sprickorna.
c) kosmetiskt laga endast sprickorna med gelcoat.

Sandwickmaterialet kan vara mjukt från början (är ofta det, tex divinycell eller balsa), eller kan ha blivit det med tiden pga vatteninträngning. Vatten kan ha letts vidare in i sandwichmaterialet via sprickorna, vilket kan ha haft verkan efter många år.

Metod (a) är därmed tveksam. Metod (c) är direkt meningslös, görs den inför en försäljning kan den anses vara direkt bedräglig.

Tyvärr är det den smala, långa vägen, metod (b) som återstår.
Det bästa är om det går att demontera mantågsfoten helt och hållet.
Därefter gås hålen i däcket igenom.
Sandwichmaterialet gröps ut kring hålen (det föreslås ofta att man skall använda en sexkansnyckel, sätta det långa skaftet i en borrmaskin och köra runt med det korta i själva sandwichmaterialet. Andra sätt finns, det är bra att gröpa ut materialet så att allt mjukt material är borta, vilket kan bli en hel del om fukt kommit in.
Man bör gröpa ur sandwichen ganska djupt. Det kanske inte behövs lika långt som sprickorna, men iallafall under det område där foten komprimerar däcket - brukar synas direkt.
Efter det torkas hålet så bra som det går. Rikligt med Aceton.
Det urgröpta området fylls ut med lämplig hård massa. Epoxispackel (hårt! Se till så att det är färskt, gammal epoxi kan vara lite halvmjuk), eller glasfiberspackel - detta kan behöva göras i omgångar om spacklet sjunker ihop. Prova lite på ett annat ställe först. Ev kan man tänka sig att blanda ett lättflytande epoxispackel, och fylla ut hålet uppifrån med en tätning på undersidan (tveksam metod, prova i ett provhål först)

Det är mycket viktigt att tomrummet efter sandwichmaterialet fylls ut helt och hållet! Och att det nya materialet kan ta upp alla kompressionslasterna - de är betydande från en 0.5-0.7m hög mantågsstötta.

Borra om hålet.

Sprickorna i däcket kan angripas på lite olika sätt:
- gröp ur försiktigt längs sprickan med ett litet stämjärn. Fyll i med topcoat och forma som grängen lite för hand. Ofta är detta småsprickor, det syns ofta inte om man bara fyller i med topcoat.
- ta bort all skadad gelcoat, lägg på nu gelcoat och forma nytt däcksmönster med en enkel form som görs av stark lera eller gips, där en annan bit av däcket (oskadad) används som form. Mellan form och gelcoat kan en bit plastfolie (kolla så att den inte löses upp av styren) läggas mellan, för att formen skall släppa. Alternativt kan formen vaxas (lite mer jobb).

Vilken av metoderna som behövs beror på hur stor skadan är och på hur mycket jobb man är beredd att lägga ner.

Återmontera mantågsfoten med rikligt med sika.

Beskrivningen låter jobbig, men efter lite övning får man bra kläm på det. Lyckas man få ordentligt med hård massa under foten kan lagningen hålla länge.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 22 feb 2009, 10:13

Tack Dehler för en mycket utförlig och bra beskrivning. Det där låter som ett jobb för nästa höst/vinter, alternativt låa ett varv göra det. Fast då blir det väl tokdyrt kan man tänka.

Finns det någon annan metod att få skrivlig yta än att gjuta avtryck?

mvh /Q

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » sön 22 feb 2009, 10:29

Att slipa bort nopperna och måla med halkskyddsfärg är lätt, billigt, snyggt och säkert.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 22 feb 2009, 20:31

Finns lite tips och info här om just reparation av läckage runt mantågs stöttor o dyl.
http://blog.banner28.se/

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 22 feb 2009, 20:47

bra segel och en hink :lol:
den va bra!!! men visst är det så!! men gärna lite bra snören åxå. småsprickor och krackeleringar spelar ingen roll så länge båten är kul att segla. då hinner man inte bry sej om såna saker för man vill bara segla segla och segla :D

om man väl får tummen ur och tar bort mantåget så är man väl inte så dum så man sätter dit det igen??? eller.....???? :roll:

det är en befrielse att segla en fd mantågsförsedd båt utan mantåg. en rätt skön känsla faktiskt. kanske svårt att förstå för nån som är van vid snubbeltråd och rostfria räcken?

detta hade väl aldrig hänt om dom haft mantåg? :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=RuyXxFAedmw

kolla den snygga pulpitdykningen på slutet. visst verkar det gå bättre för dom som hade mantåg? :lol: :lol: :lol:

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » sön 22 feb 2009, 21:01

Ett riktigt jobb! Fina bilder och bra beskrivningar.
Swe34 angrep det hela underifrån - en vågad ansats. Han lyckades, vilket kräver just att man kan sätta an något underifrån. Annars är det svårt (= ~omöjligt).

Har för mig att Q har en relingslist i Alu, i listen sitter mantågsstöttorna (2 skruv?) och med endast en skruv genom däcket. Då kan det vara möjligt med lite enklare ansats - men hur mycket upptäcker man först då man gräver ut sandwichmaterialet.

Dirkens förslag om målning är inte dumt om sprickorna är små: färgen är elastisk (speciellt Interdäck), och det är ett enkelt jobb. Småsprickor och inga märken inombords så kan man ju hoppas att skadorna på sandwichmaterialet inte är så stora, vilket är fullt möjligt. Då är målning en bra kompromiss.
Dock: Elastiska färger brukar vara lite mjukare, och slits lätt ner. Vill man ha en hållfastare färg,som 2-komponent, så är den inte alls så elastisk. Men det är ett enkelt underhåll att måla om däcket var 2 eller 3 år.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 22 feb 2009, 21:21

En stilstudie i sprickor, se bilden.

Vi har småbarn på 5 och 8 så det är inte läge att köra utan mantåg. Dessutom är de ganska bra att hänga upp insynskyddande kapell när man ligger som sardiner i Stockholms naturhamnar. Jamen vart ska alla vi båttossiga seglare ta vägen då? :roll: :lol:

Bild

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » sön 22 feb 2009, 21:48

Trist! Ser inge kul ut. Hoppas det inte är blött. Kanske är idé med avlastnings brickor även efter en lagning. matsa har väldigt rätt i att ingen blir lycklig av att hänga fina segel i gummiband. :wink:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 22 feb 2009, 21:58

försökte skriva nyss men det försvann visst?

kan du inte "fixa till det" och sen måla halkskyddet så att det ser okej ut ,och flytta stöttan lite så den sitter på ett helt ställe?? det bör ju hålla lite bättre alla fall.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » sön 22 feb 2009, 23:22

Jag har liknande hårfina sprickor kring 3-4 mantågsstöttorpå min 70-talare. Jag ser dom bara som missprydnad av kosmetisk natur. Men för att förhindra att vatten tränger ner och eventuellt förstorar dem genom frostsprängning under vintern, har jag använt mig av Lefants spricktätare som kapillärt tränger ner och tätar. De, sprickorna alltså, har inte blivit större eller längre med åren sedan jag tätade. Men det är ju klart - de syns ju lika tydligt och är väl inte något i pluskanten vid en ev. försäljning.

Staffan
Tänker inte sälja.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 22 feb 2009, 23:46

Dehler38 skrev:Ett riktigt jobb! Fina bilder och bra beskrivningar.
Swe34 angrep det hela underifrån - en vågad ansats. Han lyckades, vilket kräver just att man kan sätta an något underifrån. Annars är det svårt (= ~omöjligt).
...
Jag angrep också underifrån på min. Hade en delaminering runt en knap på fördäck. Man hade väl en förhoppning att man skulle slippa ta ovansidan men när jag hade rivit ner det skadade området så såg man tydligt sprickorna pga av ljuset på utsidan och att det var mörkt inne. Men jag började underifrån, skar sedan bort ovansidan och laminerade nytt. En viktig sak som nämns här och där är att göra en solid plastning där bultarna ska gå igenom, så man inte drar sönder det igen. Det syns inget av lagningen på däck men man kan se området på insidan. Går väl att fixa till men det stör inte mig så mycket.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 23 feb 2009, 06:16

Den förra stöttan var den värsta. Som på nästa bild ser de mera typiskt ut.

Det bör poängteras att jag var och röck i varje stötta inför köp och de satt och sitter än som berget. Faktiskt påtagligt bättre än vår förra båt som inte hade antydan till sprickor från samma årgång. Kanske kan härledas till stöttekonstruktionen att de är fästade i alulisten?

Säljaren (som iofs var en båthandlare) var inne på att dessa enligt hans förmenande ytliga sprickor skulle man först skrapa ur därefter fylla upp. Det låter iofs rimligt givet att det inte ruttnat. Jag måste kolla om det är sandwich ända ut till kanten. Förpiksluckan som är enkellaminat dvs ingen sandwich har också fått ytliga sprickor på ett ställe.

Bild

Skriv svar