Loctite, Gängtape, Lin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
feeling286
Diamantmedlem

Loctite, Gängtape, Lin?

Inlägg av feeling286 » fre 20 feb 2009, 18:52

Hej.

Då va d snart dags o byta genomföringar :? Jag är inom byggbranchen så jag har varit i kontakt med våra rörläggare, 3 st närmare bestämt. Och naturligtvis fick jag tre olika svar.

* En rekomenderade loctite för att gick enkelt o fort, han sa att man bara behöver skruva ventilen 3-4 varv på genomföringen, men känns det bättre så bottna den mekaniskt, bara den hamnar rätt.

*Nr två sa att lin va överlägset bäst, men då lär ju även han åka på o sätta dit dom för mig=)

* Nr tre så att loctite gängtape är det bästa, däremot inte loctites tätnings "massa" 577?? eller va den heter. Han sa att i och med att båten rör sig o kränger mm så blir det för mycket påfrestningar med den varianten, dessutom kasst när man ska ha oss det. Mot all förmodan hoppas jag.

Här verkar ju loctite 577 va mycket populär, ingen som har haft problem med den? Verkar ju smidigt om allt hamnar rätt på första försöket. O så mycket kan väl inte en genomföring "röra" på sig?

Johan

jofred
Diamantmedlem

Re: Loctite, Gängtape, Lin?

Inlägg av jofred » fre 20 feb 2009, 18:56

Och en fjärde säger: Har aldrig haft några problem med mina som tätats med Sikaflex..

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 20 feb 2009, 18:58

Jag har både Loctites gängtråd samt 577.

Jag förstår heller inte vad det är som rör sig mer än kranhandtaget. Har du så rörligt skrov att gängtätningen blir otät så skulle jag bli orolig.

Jag tycker 577 är enklast att jobba med, känns bombsäkert. Det har ALDRIG läckt. Och det går visst att lossa. Enda nackdelen är att man bör rengöra gängorna innan återmontering. Man får skrapa rent helt enkelt.

Lin och övrigt är rena lotto i jämförelsen.

Fördelen med gängtråd är att den fungerar bra till plastgängor. 577 behöver metall för att härda.

Sika är ingen gängtätning, härdar ej i brist på syre. Loctite 577 är anaerobt, dvs när syret försvinner så härdar det.

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » fre 20 feb 2009, 18:59

Även mellan genomföringen o kulventilen??

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » fre 20 feb 2009, 19:12

Min "rörkrökare" rekommenderar alltid kombinationen lin och loctite.
Detta på grund av att lin har en svällande och tätande egenskap, och loctite:n blir "hängsle/livrem".

/Fredrik

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » fre 20 feb 2009, 21:35

Har kört med enbart gängtape på alla genomföringar och ingen av dem har någonsin läckt=)

/ Olle

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » fre 20 feb 2009, 22:06

Calvados skrev:Har kört med enbart gängtape på alla genomföringar och ingen av dem har någonsin läckt=)

/ Olle
Samma här. Och så linda så pass mycket att det blir riktigt trögt att skruva ihop.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 20 feb 2009, 22:44

Lin har en stor fördel, man kan sluta vrida när kranen står i rätt läge, man kan
tom backa tillbaka om man vrider för långt. Dessutom sväller det en smula
så eventuella droppar upphör efter ett tag.

Gängtape kan förstöras helt om man backar och tätar kanske inte alls om man
inte botttnar.

Locktite kan du inte justera när det stelnat.

Jag skulle kört med lin.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » lör 21 feb 2009, 00:38

Ok, lin verkar vara ett bra alternativ men det verkar vara lite av hantverk att jobba med.
När jag sett folk använda det så har man bla ett bågfilsblad för att rugga gängorna så linet inte glider med.
Sen på med lite fett. Men hur mycket lin, man vill ju inte behöva prova sig fram, sjösättnig kostar...
Finns det någon bra instruktion på nätet om hur man går till väga?
Peter
S/Y Calypso

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 21 feb 2009, 02:00

Såg den här av en händelse någon gång...

http://www.tenico.nu/tips21.htm

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » lör 21 feb 2009, 09:07

Har bara erfarenhet från rörpul i huset. Lin: när man lärt sej att lägga lagom (2 -3 försök) är det säkert och enkelt. Har aldrig haft läckage, de har nu suttit mellan 10 - 20 år. Glöm inte pastan, "Unipac" är det jag har. Köpte en linda lingarn och en burk pasta på en rörfirma för några tior, de lär räcka både för mej, båten och barnen...

Gängtejp blev jag aldrig vän med, kom man inte precis rätt utan behövde justera läckte det. Har slängt den gängtejp jag hade. Är säkert en teknikfråga eftersom produkten finns kvar, men varför lämna något som fungerar?
Har inte testat Locktite, kan inte heller säga om det finns andra aspekter för båt jämfört med vattenrör i hus.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 21 feb 2009, 10:47

Lin är suveränt enkelt och bra. Är det tät när man gjort det så lär det inte börja läcka sen heller.
Mässing mm ska repas lite så att linet inte följer med runt.
Bäst är om man kan få en gammal rörmokare att visa hur man gör och hur det ska se ut. Kan vara bra att träna några gånger. Sen är det nästan omöjligt att misslyckas!

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » lör 21 feb 2009, 10:58

Alla sätt är säkert bra så länge man vet vad man gör..

Men det där med att få kranen i rätt riktning? Skulle man inte skruva ihop allt o liksom sätta dit själva genomföringen sist o på så sätt justera själva genomföringen för att få kranen rätt :o Är en rookie på detta område nämligen.

Rikligt med sika bara eller vad är det som gäller?? Ska man dra hårt med en gång, eller låta sikan härda lite o sedan efterdra?

Mvh Johan

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » lör 21 feb 2009, 19:27

Lin har nog sina fördelar...

Jag 'växte' upp med gängtejp sas, men skulle inte använda det på en så vital plats som en genomföring. Själva genomföringen ska det vara Sika till enligt min ödmjuka mening, sen lin.

som en parentes, härom året bytte jag en rörkoppling i tvättstugan (ingen risk för vattenskador OM det skulle droppa) och upptäckte att pastan var försvunnen ur verktygslådan. Tog Bregott i stället (ni har väl hört om Cajsa Warg?) och det fungerar perekt fortfarande. Faktum är att jag glömt det hela, kom på det när jag nu läser den här tråden :roll:

Min favoritrörläggare använder för övrigt helst inte rörkopplingar ö h t. Löder ihop alla rör där det går. Inga rörliga delar, typ.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » lör 21 feb 2009, 21:40

Ska man köra med lin så är det bra med lite olja samt att man sågar jack i gängen. Ta en bågfil och dra lite snett över så blir det justa skador som linet fastnar i. Min rörmockare använder lin när det handlar om förskruvningar utan klämringar, att tänka på när det handlar om båt är att det är betydligt lägre tryck än i en fastighetsinstallation. En bottengenomföring kanske ligger på ett tryck kring max en halvmeter vattenpelare medans man i ett hus kanske har 6-10 mvp. Ett läckage innebär inte många droppar, och har man bara lite uppsikt så märks det. Värre är det om slangen går av med öppen ventil. Har man bytt så lär inte hela genomföringen haverera.

Skriv svar