Jag gjorde ett byte en gång.. från en relativt modern 42-fotare med alla tänkbara bekvämligheter (och några till) till en 27-fotare med total avsaknad av allt som kan rymmas inom begreppet bekvämlighet.. Ingen ståhöjd, korta smala kojer, ingen toalett, ingen spis, ingen diskho, ingen kyl, ingen värme, ingen fast vattentank, egentligen ingenting av nånting men den seglade fantastiskt. Dessutom var den byggd i trä och drygt 60 år gammal...
Det jag saknade mest, var riktiga kojer, spis, diskho, kyl, värme, vattentank.. egentligen saknade jag det mesta utom ståhöjd.
Så jag köpte en båt till, som hade, eller i alla fall kunde utrustas, med allt det där jag saknade och när jag fått den som jag ville ha den, visade det sig ganska snart att jag saknade ståhöjden också...
Så jag sålde båda båtarna och köpte den båt jag har nu. Den har allt av bekvämlighet och kanske lite till men den är ändå inte helt perfekt...
Jag har nog tänkt ibland att det skulle vara trevligt med en liten okomplicerad båt utan en massa saker som kan krångla och gå sönder... men så kommer jag till sans och inser att jag gärna tar en del krångel och fix i utbyte mot en anständig bekvämlighet.
Skulle jag byta båt igen så kanske den skulle bli mindre än den jag har idag men aldrig mindre bekväm.
/T