Laga hål i rostfritt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Laga hål i rostfritt

Inlägg av Benke01 » mån 02 feb 2009, 11:17

Hej

Jag behöver laga ett 42mm hål i min vattentank. Funkar det med epoxi eller funkar det bara med att svetsa det ?

Jag skulle i min enfald sätta i en vattenmätare i min 180 literstank och borrade ett 42mm hål. Då upptäcker jag att min tank inte är 1 tank utan 2 st tankar på varandra. En tidigare ägare har "utökad" tanken på ett fiffigt sätt. Nu måste jag laga denna och skippa möjligheten att mäta vattenmängden. Jobbigt!

///Benke

bassace

Re: Laga hål i rostfritt

Inlägg av bassace » mån 02 feb 2009, 12:30

Kan man inte behålla hålet och skruva på ett lock med gummipackning emellan, då har du ju en liten inspektionslucka istället?

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 02 feb 2009, 13:01

Varför inte montera vattenmätaren precis som du tänkt från början?

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » mån 02 feb 2009, 13:29

Jo, jag skulle kunna skruva fast ett lock för hålet, men varför jag frågade om epoxi var för att när jag borrat upp första hålet så upptäckte jag att 15 cm ner fanns ett skvalpskydd, trodde jag, så då tänkte jag att det är ju bara att borra upp 42 mm i det också så kan flottören gå fritt. Men efter förborrning med 8 mm visade dig att det fanns ytterligare en plåt under. Konstigt. Så då monterade jag bort lite väggar runt tanken och upptäckte att det var 2 tankar med 1cm mellanrum. Så nu har jag ett 42mm hål och ett 8 mm hål i översta tanken. Så tanken behöver lagas både 8 mm och 42 mm.
Nån dag i veckan ska jag försöka ta bort inspektionsluckan so någon har limmat fast med Sika. Sitter stenhårt.

///Benke

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » mån 02 feb 2009, 15:20

Jag är bergis på att det räcker att epoxylimma en rund 3mm rf-plåt med 10-15 mm överlappning. Det undre hålet har ju trycket ovanifrån och på det övre blir det heller inget tryck att tala om. Jag har en släpjolle i plast på vilken jag epoxylimmade en rostfri styrfena för tio år sedan. Den sitter som berget fastän jag dragit den över stock och sten vid landstigningar. Se bara till att slipa rent runt hålen innan limningen.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 02 feb 2009, 16:29

Benke01 skrev:.... Nån dag i veckan ska jag försöka ta bort inspektionsluckan so någon har limmat fast med Sika. Sitter stenhårt.
///Benke
Varför epoxi? Sika verkar ju funka mer än tillräckligt bra...

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 02 feb 2009, 17:10

Jag skulle nog svetsa, då behöver man aldrig mer fundera.
8 mm hålet kan man kanske fixa med bult och mutter.
Det större hålet kan man laga temporärt med plåt + Sika

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 02 feb 2009, 18:32

Kanske bättre att svetsa ihop tankarna o göra en tank av dem , eller svetsa en helt ny , med tank givare o allt
//Johan

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 02 feb 2009, 19:46

Om du nu ändå har köpt vattenmätaren, varför inte montera den? Den bör ju fungera fullt ut för att täta hålet med, även om inte vattenmätningen kommer att fungerara som tänkt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 02 feb 2009, 20:06

Då hade jag gjort så här: 8mm-hålet hade jag satt en 8 mm skruv (sexkantsskalle) med en mutter på undersidan. Skruvskallen hade jag tätat/säkrat med en klick epoxy. För att det skall fungera behöver du komma åt med en öppen nyckel för att hålla emot muttern - en 13 mm hylsa kan du sticka ner i mätarhålet. Du kan antagligen förlänga skaftet på en öppen nyckel med en lämplig pinne och silvertape så kanske du kan sticka in den med mutter och allt i mellanrummet. Om hålet sitter illa till hade jag acetontvättat, slipat litet och epoxylimmat en 5 cm stort plåtlock över skruvhålet. Epoxy är i princip problemfritt i vattentanken.

Vattenmätarhålet hade jag täckt med en 8 cm lock och en packning. Detta hade jag skruvat fast med 6-8 RF självgängande skruvar. Gör du så slipper du ta loss inspektionsluckan. Det är ju en vattentank, så ett haveri gör det möjligen en liten aning blötare inombords - skillnad hade varit om det varit bränsle...

Alternativet att ta ut tankarna för att svetsa samman dem har kanske redan tidigare varit på tal - blir tanken i så fall alltför stor för att hantera? Annars är det ju ingen dum ide. En smed som svetsar i RF tar inte många hundra för att göra jobbet.
Anders S

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » mån 02 feb 2009, 20:26

Det är ju inget skämt att laga hål i rostfritt.
Men för att skoja lite......jag tycker du ska använda en borr........
Varför tycker jag det? Därför att jag är norsk...........

"til å laga hol i boksen med" är norska och betyder "för att göra hål i burken"
ole

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 02 feb 2009, 20:29

Vad säger då norsken när han skall reparera hålet han lagat? :-)
Anders S

Skriv svar