Renovering av ankare
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 10
- Blev medlem: fre 15 dec 2006, 22:55
Renovering av ankare
Hej!
Har ett gammalt galvat ankare som väl genom långa tider blivit väl skabbigt med ytrost.
Funderar på om det är möjligt att låta blästra ankaret och galva detsamma.
Är det görligt?
Vad kan det kosta (10 kg, inga rörliga delar)?
Företag i Stockholmsområdet som kan göra det?
Alternativ?
/Ballad_hasse
Har ett gammalt galvat ankare som väl genom långa tider blivit väl skabbigt med ytrost.
Funderar på om det är möjligt att låta blästra ankaret och galva detsamma.
Är det görligt?
Vad kan det kosta (10 kg, inga rörliga delar)?
Företag i Stockholmsområdet som kan göra det?
Alternativ?
/Ballad_hasse
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 452
- Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17
Re: Renovering av ankare
Klart man kan galva om. Ett ankare målade vi ferrarirött med gula ankfötter på... hammarlack är bra till mycket.
Re: Renovering av ankare
Leta på gula sidorna efter en firma med varmgalvanisering, och kolla om de kan snika in ditt ankare i galvbadet som en vänlig gest mot en trevlig generös men fattig person. Fikabröd brukar alltid gillas.
Re: Renovering av ankare
Jag blir litet nyfiken - vad är det för ankare som förtjänar denna sällsynt omvårdande behandling?
Re: Renovering av ankare
Eilean skrev:Jag blir litet nyfiken - vad är det för ankare som förtjänar denna sällsynt omvårdande behandling?
Kan man ana att du inte är en äkta ankarfetischist Gunnar? Att du vill utesluta vissa sämre och sekunda ankaren från omvårdande ytbehandling? Eller är du verkligen bara genuint nyfiken?
Annars håller jag med Seawolf, kolla med firmor som sysslar med varmgalvanisering. Hos oss fanns Zinken Weland.
mvh Sven-Barry
Re: Renovering av ankare
Tvärtom. Var har jag ens antytt att vissa ankaren inte förtjänar bästa möjliga vård?S-B A-son skrev:Eilean skrev:Jag blir litet nyfiken - vad är det för ankare som förtjänar denna sällsynt omvårdande behandling?
Kan man ana att du inte är en äkta ankarfetischist Gunnar? Att du vill utesluta vissa sämre och sekunda ankaren från omvårdande ytbehandling? Eller är du verkligen bara genuint nyfiken?
Annars håller jag med Seawolf, kolla med firmor som sysslar med varmgalvanisering. Hos oss fanns Zinken Weland.
mvh Sven-Barry
Det vore som att ha en selektiv sjukvård där onyttiga och värdelösa människor finge ligga sjuka och dö på gatorna. Alla ankaren förtjänar bästa möjliga omvårdnad och ny fin galvanisering, t.o.m ett ful-bruce.
Vad man möjligen kan ana i mitt inlägg är en vördnad och respekt för en så sällsynt empatisk och redig karl som ballad_hasse.
De flesta behandlar sina gamla, rostiga ankaren som om de vore illaluktande krabbskal. Skamligt.
När jag ändå har dig på tråden S-B. En vattenpump som är på väg till sina förfäder kan väl låta? Ljudet är ett intermittent, varvtalsberoende och högfrekvent tjutande som påminner litet om en vinkelslip eller sågklinga på avstånd och emanerar någonstans från trakterna av kamremskåpan. Maskinen i fråga sitter i en Fiat Punto. Så frågan är inte särskilt båtrelaterad. Men när jag tänker efter - även båmotorer har vattenpumpar så här har alla sailguidister med inombordare något att lära!
Se - nu blev frågan båtrelaterad!
Re: Renovering av ankare
Ja, en vattenpump kan låta som du beskriver. Men och det är ett viktigt men, en båtmotors vattenpump är ofta en impellerpump med impeller av neoprengummi. En bilmotors vattenpump ser annorlunda ut, med ett pumphjul av metall eller hårdplast. Den låter helt enkelt mycket mer än en impellerpump när den börjar bli glapp i lagren. Ett annat djävulskt fel som kan inträffa med vattenpumpen på en bilmotor är att pumphjulet helt enkelt lossnar från axeln. Annars brukar servopumpar låta med ett ruskigt hjärtskärande ljud när det finns för lite olja i systemet, men jag har för mig att Punton har elservo, åtmninstone de nyare efter -99.Eilean skrev:... En vattenpump som är på väg till sina förfäder kan väl låta? Ljudet är ett intermittent, varvtalsberoende och högfrekvent tjutande som påminner litet om en vinkelslip eller sågklinga på avstånd och emanerar någonstans från trakterna av kamremskåpan. Maskinen i fråga sitter i en Fiat Punto. Så frågan är inte särskilt båtrelaterad. Men när jag tänker efter - även båmotorer har vattenpumpar så här har alla sailguidister med inombordare något att lära!
Se - nu blev frågan båtrelaterad!
Och när det gäller ankaren ber jag att få ge dig en eloge. Du är verkligen en äkta både ankar- och ankrings-fetischist.
Bifogar en bild där varmgalvanisering knappast skulle hjälpa.
mvh Sven-Barry
Re: Renovering av ankare
Råttor? Måtte vara ena ruskiga ena! Finns det råttfällor som stoppar dem eller kör du med Landmina M90?S-B A-son skrev:
Bifogar en bild där varmgalvanisering knappast skulle hjälpa.
Tack för diagnosen.
Re: Renovering av ankare
Finns en annan tråd här (om underhåll av fritidsprylar) där detta kunde passa.ballad_hasse skrev:Hej!
Har ett gammalt galvat ankare som väl genom långa tider blivit väl skabbigt med ytrost.
Funderar på om det är möjligt att låta blästra ankaret och galva detsamma.
Är det görligt?
Vad kan det kosta (10 kg, inga rörliga delar)?
Företag i Stockholmsområdet som kan göra det?
Alternativ?
/Ballad_hasse

I min värld har man alldeles för lite att göra om man börjar fundera på att snygga till sitt ankare...
Men varför nöja sig med att galva om? Det finns ju färdiga högglanspolerade i rostfritt att köpa. Fisken ska väl också ha lite bling bling? Dessutom har jag hört att ljusreflexerna från den blanka metallen gör det svårare för havstulpanerna att fästa på skrovet.
/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Renovering av ankare
Det är väl upp till var och en vad man vill göra och inte göra, och jag kan inte hålla med om det kategoriska "I min värld har man alldeles för lite att göra om man börjar fundera på att snygga till sitt ankare...".
Kan säkert finnas många anledningar, kanske är man extra fäst (
) vid sitt ankare och litar på det, men det ser för skabbigt ut. Varför då punga ut med någon tusenlapp eller mer, när man kan fixa till det istället!
Kan säkert finnas många anledningar, kanske är man extra fäst (

Re: Renovering av ankare
Svårt att få fram ironi i ett forum och jag riskerar att missa din eventuella ironi nu...Tommy skrev:Det är väl upp till var och en vad man vill göra och inte göra, och jag kan inte hålla med om det kategoriska "I min värld har man alldeles för lite att göra om man börjar fundera på att snygga till sitt ankare...".
Kan säkert finnas många anledningar, kanske är man extra fäst () vid sitt ankare och litar på det, men det ser för skabbigt ut. Varför då punga ut med någon tusenlapp eller mer, när man kan fixa till det istället!
Vad jag försökte säga var: Vad spelar det för roll hur ankaret ser ut? Det är ju bara ett ankare! Självklart gör var och en hur den vill men "i _min_ värld"...
Såvitt jag vet fungerar det lika bra rostigt.

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Renovering av ankare
Kanske bättre - friktionen kan ju öka. Men det kan ju vara trist att välja mellan gyttja eller rost i stuven...hedgehog skrev: Såvitt jag vet fungerar det lika bra rostigt.![]()

Anders S
Re: Renovering av ankare
Jag har ett fulbruce och efter alla tidigare diskussioner om att de har lite konstiga vinklar så tänkte jag vid ett tillfälle att man skulle kunna ta fram den kära metabon och fixa till vinklarna samt fultema märket och sedan göra en fantastisk ytbehandling av nåt som jag inte riktigt vet vad. Har inte hittat nåt bra sätt att få en rostfrisseringsprocess. Men jag har också väl känt av hedgehogs analys som känns relevant även om lite terpeutiskt arbete med båtprylar kan fylla ett syfte i vintermörkret. Har ni några tips att göra ett fulbruce till finbruce eller kanske ett fin delta i vintermörkret?
Re: Renovering av ankare
Se Seawolfs inlägg: kan man smyga in det i processen utan att bromsa den, kan det räcka med kaffepengar. Jag tillverkade vid ett tillfälle nya roderupphängningar till min dåvarande folkbåt (ca 1990), Gick in på en firma för att få dem förzinkade, mötte en gammal gubbe som tog sig an jobbet. Jag kom tillbaks för att hämta ut prylarna och frågade vad det kostade, beredd att få betala dyrt.
- Är femton kronor okey, frågade gentlemannnen.
Och det var det ju.
- Är femton kronor okey, frågade gentlemannnen.
Och det var det ju.