Välja segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SteX
Diamantmedlem

Välja segelbåt

Inlägg av SteX » mån 10 nov 2008, 22:46

Nu kommer en fråga som är lätt att ställa, men frustrerande att få ett svar på.

Jag har ju sålt vår NF och nu letar jag en båt som är lite större med bra seglingsegenskaper.
På väg till båtmässan stannade med en kompis i Södertälje och kikade på Albinhallens båtar, kikade på en Nova (1987) och en Contrast 33. De exemplaren var inte kul att se och kändes inte prisvärda. Sen bar det av till båtmässan och när man glider omkring på alla nya båtar då känner man ju att en nyare båt skulle vara skönt att ha.

Någon liten kappsegling ibland och semesterbåt för familjen. Absolut krav är minst 6 kojplatser, gärna kanske 7 eller möjligtvis 8. Vad tror ni, finns det någon bättre beg båt som är max kanske 8 år som skulle passa en fd NF seglare som behöver mer plats? Jag kanske ska vänta till nästa höst, priserna verkar ju dyka rätt bra just nu? Eller ser vi botten nu under vintern och att priserna går upp en aning till våren igen?

Vad ska jag göra, förslag?
Stefan

Mats Brage
Diamantmedlem

Re: Välja segelbåt

Inlägg av Mats Brage » mån 10 nov 2008, 23:27

Hej alltid svårt att svara på vad gäller priser, men skulle nog kanske vänta - jag tror inte att vi sett den värsta nedgången ännu. Om man söker på begagnade båtar tycker jag man hittar många relativt nya båtar till salu både i Sverige och utomlands.

Vad att välja är ju ursvårt, men har du seglat NF vill du väl ha en välseglande båt, och om du har prisbilden för en Nova eller en Contrast 33 för ögonen blir det nog svårt att hitta en max 8 år gammal båt om du samtidigt ska ha mellan 6 till 8 kojplatser.

Vill du ha 6 kojplatser och en riktigt vacker båt (i mina ögon), varför inte kasta en blick på denna. Har sett den ute en stund nu så det kanske finns lite prutmån dessutom, även om den är äldre.

http://www.blocket.se/vi/15025110.htm?ca=11_s

Ett annat alternativ som jag sett ut på annons nu ett tag är en Ansa 42

Jag skulle inte vara så rädd för lite äldre båtar bara dom är välhållna - vissa modeller tycker jag verkar vara riktigt mycket båt för pengarna

Det är klart är plånboken större kan väl en Elan eller Hanse vara något.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 11 nov 2008, 06:34

Det är alltid svårt att sia om priser, men jag tror att mycket billigare än vad begbåtarna är nu, kommer nog inte återkomma inom närtid. Det jag baserar det påståendet på är att det värsta verkar taget i finanskrisen och börserna förefaller ha bottnat efter ett katastrofår utan dess like. Börsklimatet är ju starkt drivande för folks köplust, toppa det med om ränterna sjunker, ja vips börjar fler som du fundera på en bättre båt.

Jag tycker du gör rätt som tittar efter en nyare båt, då vissa 80-talsbåtar börjar bli ganska slitna vid det här laget. Gulnad gelcoat, frostsprängda däcksgenomföringar mm. Ingen höjdare.

En First 36,7 från tidigt 2000-tal till rätt pris skulle i alla fall inte jag tveka över om du känner att den ligger inom räckhåll ekonomiskt.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 nov 2008, 07:51

Mr Q skrev:Det är alltid svårt att sia om priser, men jag tror att mycket billigare än vad begbåtarna är nu, kommer nog inte återkomma inom närtid.
Det finns ju alltid en periodisk priskurva som beror på årstiden också. Vad som händer till våren kan vi vanligen förutse med säkerhet (fast inte i år), priserna kommer att gå upp en aning jämfört med vinterpriserna. Om de inte gör så har vi antagligen sett någon ytterligare försämring. (Lyssnade på Japaneffekten på P1 i morse, mycket intressant - noll framtidstro, död konsumtion trots ränteläge nära noll etc etc. Man kanske inte skall vara fullt informerad om allt elände?).

Vad gäller val av båt tycker jag att man bör värdera själva det individuella exemplaret av båten också, inte bara gå efter ålder och modell. Omöjliga uddabåtar i dåligt skick får ibland obegripligt högt pris, medan välskötta exemplar av vanliga modeller sällan betalas efter förtjänst. En snygg, välskött och uppdaterad Nova kostar inte mycket mer än en sunkig.

(En mer personlig kommentar: vad innebär 6 kojplatser? Sovplats någon enstaka helg med gott väder för kompisgänget; eller plats för 6 personer att semestra en längre tid? Är de 6 personerna mamma-pappa-fyra barn, eller är det tre vuxna par som semestrar tillsammans. En lätt insedd skillnad, och med rätt olika svar.)
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 11 nov 2008, 09:43

Inte helt olik vår sits tidigare
Vad vill du ha?
Vi satte oss ned och skrev ned viktiga egenskaper vi ville ha på vår nästa båt som tex
Ålder? Hur gammal får den vara?
Längd? Hur lång båt kan/vill ni hantera?
Bredd? Någon begränsning?
Djup? Någon begränsning?
Syvhet? Hur styv behöver båten vara?
Lys? Lägsta Lys
Antal kojer? För vuxna lång tid eller några gäster en weekend?
Deplacement? Hur tung båt kan/vill ni hantera?
Segelyta? Hur stor segelyta kan/vill ni hantera?
Masthead eller partial?
Undanvindssegel? Vill ni kunna använda dem på semestern?
Kappsegling? Hur många kommer ni rimligtsvis vara?
Och till sist pris? Hur mycket får det kosta?

Innan man själv har svaret på dessa frågor är det svårt att kolla på båt
Själva gick vi på valet att inte köpa för stor tung båt som det är svårt att få upp seglen på...

Ang priset är det svårt att gissa, kanske något billigare om ett år men har du råd att vänta? :twisted:

Lycka till
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 11 nov 2008, 10:02

SteX skrev: Någon liten kappsegling ibland och semesterbåt för familjen. Absolut krav är minst 6 kojplatser, gärna kanske 7 eller möjligtvis 8. Vad tror ni, finns det någon bättre beg båt som är max kanske 8 år som skulle passa en fd NF seglare som behöver mer plats? Jag kanske ska vänta till nästa höst, priserna verkar ju dyka rätt bra just nu? Eller ser vi botten nu under vintern och att priserna går upp en aning till våren igen?

Vad ska jag göra, förslag?
Spana in Maxi 999. Den uppfyller dina bebolighetskrav.
Som ägare till en kan jag dessutom konstatera att för den som fixar slät botten, väljer ett äldre exemplar med den lättare kölen (viktökningen sitter högst upp på den senare kölversionen) och skaffar storsegel med LYS-max akterrunda, samt spacklar upp en bra kölprofil på kölens annars plana del, så seglar den mycket väl upp och förbi till sitt LYS, och i synnerhet på öppnare bogar.
Jag misstänker att dess LYS-tal beror på att den nog aldrig kappseglats av vassare besättningar med ovanstående åtgärder genomförda...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 11 nov 2008, 10:42

Stefan,
Ni är ju en "seglande familj" och som jag förstår räds du inte att meka. Kanske en Conqubin 38 kan vara ngt? Den har 6 kojplatser och LYS 1.21. Trög i lättväder (tung), men drar på som tåget i mer vind. Mycket prisvärd båt tycker jag (ca 400-450'), men kan vara en mekarbåt pga att de oftast var självbyggen. Dock med ratt.
Exempel: http://www.blocket.se/vi/17589932.htm?ca=11_s&last=1
Papsen har en sådan så jag kan fixa provsegling till våren om det skulle vara intressant.

Annars är ett alternativ X99 tycker jag. Lite mindre ombonad inuti, men oj vad rolig att segla.
http://www.blocket.se/vi/18877934.htm?ca=11_s och
http://www.blocket.se/vi/18598737.htm?ca=11_s&last=1 till salu på Blocket nu.
Jag seglar ju själv NF som bekant, och X99 är en av de få begagnatbåtar som jag kan tänka mig som nästabåt. X99 tycker jag det är 'rea' på numer när många kappseglare i den klassen byter till X35 eller annat.

Båda dessa båtar seglas med backstag och genua (till skilnad från NF som jag brukar säga är automatväxlad med sin självlående fock och svepta spridare), men det behöver verkligen inte vara något särskilt med det. Tvärsom, då får alla i familjen något att göra vilket kan vara roligt i sig.

Contrast 33 ligger också på min lista, men jag tycker de ofta är dyra. Ytterligare alternativ för dig kan vara X102, Athena 34, Diva35.
Hittade även en Omega 36 med 8(!) kojplatser...
http://www.blocket.se/vi/18930207.htm?ca=11_s
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Putte
Trogen medlem

Inlägg av Putte » tis 11 nov 2008, 21:53

Hej!

Ursäkta intrånget med en liten fråga! Blev bara lite nyfiken på exakt vad som var "sunkigt" med Novan och Contrasten som du var och tittade på hos Albinhallen. Jag är själv nyfiken på både Novan och Contrasten och har undrat varför just denna Contrast står väldigt lågt i pris. Novan ser ju rätt ok ut på bilderna.

Hälsningar Putte

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 11 nov 2008, 23:19

Hej
Tack för en massa bra synpunkter.
Ursäkta intrånget med en liten fråga! Blev bara lite nyfiken på exakt vad som var "sunkigt" med Novan och Contrasten som du var och tittade på hos Albinhallen. Jag är själv nyfiken på både Novan och Contrasten och har undrat varför just denna Contrast står väldigt lågt i pris. Novan ser ju rätt ok ut på bilderna.
Det var en kall dag, ingen värme i hallen, en ynka glödlampa inne i Novan. Den är sliten i sittbrunnen. Man har satt en Wallasvärmare på skottet, vilket var inovativt, men knappast värdehöjande. Gamla kulventiler som borde ses över, trist tak ,sliten durk. begärt pris 550000. För min del är denna båt inte värd detta.

Contrast 33, här har en klåfingrig ägare satt maststeg i riggen?? Sen var båten oerhört trång att komma in i från sittbrunnen men det är nog båttypen som är sådan. Den är allmänt sliten, och "stinkande". Priset är dock lågt, men det blir en del jobb för en ny ägare.

Sen kom jag till båtmässan och sniffade runt på en massa nya båtar, vill ha vill ha vill ha........

Niclas (Stangen): Tack för dina synpunkter. X99 har jag valt bort, gillar inte backstag, men visst är det en tjusig båt..... övriga båtar är nog lite för gamla, kräsen som man blir efter att ha fixat till en 30 år gammal NF.
Spana in Maxi 999.
Bra Seawolf, den finns på min lista. Kikade på en sådan i början av 2000-talet, sedan dess har jag uppfattat det som om priserna skenade upp till ca 550 kSEK, såg en på blocket för dryga 600. Är en 20 år gammal båt värd det?

Håkan:
Bra lista jag vet att man måste vara analytisk och det är jag dagarna i ända på jobbet (tror jag).
Jo jag vill ha en så ny båt som möjligt och som kostar så litet som möjligt och seglar såp bra som möjligt och som hela familjen och medföljande gäster får plats......
Håller absolut med om att det måste vara lätt att få upp seglen, ska jag behöva köpa en NF igen?? Segalde Diva 39 en sommar, det var tunga segel........

Anders S:
Familjen, några vänner ibland. Kan man stänga om sig är det bra men inte absolut nödvändigt.

Mr Q;
First 36.7 är nog lite väl dyr, får nog svårt att få igenom dryga millen, och det är inte banken som den tuffa förhandlingen är med.

Mats Brage.
Tack för dina synpunkter.

Vad tror ni om en Hanse? Snackade med en försäljare på båtmässan, Hanse 350 kan enbart får med ratt. Ingen efterfrågar tydligen rorkult mer än jag, eller?? Men jag har inte tänkt att köpa ny båt.
Stefan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 12 nov 2008, 08:06

SteX skrev: Bra Seawolf, den finns på min lista. Kikade på en sådan i början av 2000-talet, sedan dess har jag uppfattat det som om priserna skenade upp till ca 550 kSEK, såg en på blocket för dryga 600. Är en 20 år gammal båt värd det?
Jag tror att 999-orna bör vara lite billigare än 600tusen idag i vart fall om inte motorn är bytt. Å andra sidan har alla prylar två ändar av sitt pris, ett in och ett ut.
Annars kan jag framhålla oavsett det att det nog inte finns någon modernare båt i den typ, storleks- och prisklassen som seglar trevligt med självskotande fock och som har så enastående stora stuvutrymmen. De två akterluckorna är jättelika, och till det kommer styrbordsstuven så är så stor att en ägare har inrett den som en extra barnkabin, med krypväg genom toagarderoben (och däcksluckan förstås).
Exempelvis har en akterlucka så stort djup att man kan göra ett fäste och sätta gummibåtens utombordare stående där, mestadels vid sidan om lucköppningen så den inte hindrar annan åtkomst. Inte dumt för 4-taktare som inte bör ligga hur som helst.
Och som sagt, det går att få bra snurr på dem också.
Bild

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 12 nov 2008, 08:19

Får man slänga in en vild gissning att Seawolf har en 999? :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 nov 2008, 08:47

En intressant fråga är om en 20 år gammal båt (Maxi999) är värd 600K ?

Hur skall man kunna veta det? Som Seawolf säger, det finns ett pris in, och ett pris ut. Skillnaden dem emellan, med lämpliga ekonom-trollformler applicerade, är en del av priset för att få ha båten i tiden mellan inköp och försäljning, en annan är kostnaden (eller alternativintäkten) för det låsta kapitalet. En tredje är underhålls- och reparationskostnader. En fjärde är driftkostnader. Min enkla tro är att om man tar bort riktigt gamla båtar och helt nya båtar ur jämförelserna, så blir skillnaden inte särskilt stor mellan båtar med samma bruksvärde. Bruksvärde enbart definierat som "antal kojplatser" kan bli väl trubbigt, det medges gärna.

Jag brukar alltid framhålla att prisskillnaderna mellan den minutiöst välskötta, uppgraderade och underhållna båten och det sunkiga "fyndet" är såpass små att man aldrig skall dra på sig ett renoveringsobjekt utan att göra en stenhård kalkyl för detta. Handlar det å andra sidan om att snygga till en 20 år gammal inredning, städa ordentligt (sanera!) eller byta "mjuka delar av inredningen" skall problemen med detta heller inte överdrivas.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 12 nov 2008, 09:01

Känns litet dyrt när man kan få en beggad Bavaria 34 från denna sidan 2000-talet för nästan samma pengar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 nov 2008, 10:12

Mr Q skrev:Känns litet dyrt när man kan få en beggad Bavaria 34 från denna sidan 2000-talet för nästan samma pengar.
Det är väl där man dels får ge sig på de subjektiva bedömningarna och sedan försöka avgöra vad som kommer att hålla, vad som behöver bytas och, framförallt, vad andrahandsvärdet kan tänkas bli?

Jag tycker själv inte sådant är så viktigt, utan ser båtägande som en livsstil, som får kosta det man tycker det är värt. Men att maximera utbytet är i så fall också viktigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 12 nov 2008, 10:42

[quote="SteX"]Hej
Tack för en massa bra synpunkter.

Håkan:
Bra lista jag vet att man måste vara analytisk och det är jag dagarna i ända på jobbet (tror jag).
Jo jag vill ha en så ny båt som möjligt och som kostar så litet som möjligt och seglar såp bra som möjligt och som hela familjen och medföljande gäster får plats......
Håller absolut med om att det måste vara lätt att få upp seglen, ska jag behöva köpa en NF igen?? Segalde Diva 39 en sommar, det var tunga segel........
[quote]

Vår förra båt som två av mina kompisar fortfarande äger är en Diva 399...
Den tycker jag ändå är väldigt lättseglad för att vara så stor :?
Den väger 4-5 ton och har stor på 37m2
Vill ni då ha en mindre och mer lättseglad båt skulle jag kolla på 33-34 fotare men då försvinner kojplatserna...

Några förslag med många kojplatser kan vara:
X-99 - Backstagen behöver du inte vara rädd för
På kryss är det bara trim
På läns behövs och börjar bli viktiga vid kuling och gipp med spinnaker men då har man oftast folk som kan hantera grejerna
Vid hård vind tar man två rev och sätter båda backstagen så är det problemet ur vägen
Sen har vi själva ratat den framförallt för brist på komfort
Diva 35 / Entar 360 - Snabb familjebåt
Wasa 370 - Har aldrig seglat den men det är nog en bra hårsvindsbåt
Compis 345 - Trevlig familjebåt?
Omega 36 - Dyr, övervärderad?
First 33,7 - En favorit, liten sittbrunn men övrigt OK. Svår att få tag i med djup köl. Import från Frankrike?
First 36.7 - Borde kunna hitta under 1 milj. Stora segel
Sweline 36 - Trevlig familjebåt. Stora segel
Dufour 34 - Ny modern
Sun Fast 35 - Ny modern

Mindre båtar:
First 31.7
X-332
CB95
Mani 32
Hansson 31

Lycka till /
Håkan