Ankare - snabbkoppling
-
ballad_hasse
- Trogen medlem
Ankare - snabbkoppling
Åren gör ryggen svagare. I stället för att i alla år ha haft ankaret i ett stuvfack i sittbrunnen skall det nu placeras i ett fäste på akterpulpit (och säkrat).
Då kommer problemet. Jag hade tänkt behålla ankarlinan (dubbel fyrslagen flätad) med kätting i en back i aktra stuvfacket. Då ankaret skall användas behöver det då kopplas ihop med kätting/lina med någon typ av snabbkoppling. Att hålla på och skruva ihop en schackel är knappast praktiskt.
Förslag på snabbkoppling??? Merx-hake???
/Ballad_hasse
Då kommer problemet. Jag hade tänkt behålla ankarlinan (dubbel fyrslagen flätad) med kätting i en back i aktra stuvfacket. Då ankaret skall användas behöver det då kopplas ihop med kätting/lina med någon typ av snabbkoppling. Att hålla på och skruva ihop en schackel är knappast praktiskt.
Förslag på snabbkoppling??? Merx-hake???
/Ballad_hasse
Re: Ankare - snabbkoppling
Jag har använt en Merx-hake i många år till samma uppgift. Det har, peppar, peppar, gått bra, och just Merx-haken är säkrare mot "sno-sig-vrida-sig-lossna"-effekten.
Innan någon får blodstörtning - Merx-haken (jag föreslår då den galvade, stora modellen) har högre brottskraft än 8 mm kätting, och när den används till akterankaret kan man oftast räkna med att kroken är sträckt och därmed låst/säkrad. Men en musad schackel är ju den klassiska lösningen. Jag har börjat använda svarta buntband för att musa schaklar - sådana är visserligen engångs, men ack så enkla att sätta dit.
Innan någon får blodstörtning - Merx-haken (jag föreslår då den galvade, stora modellen) har högre brottskraft än 8 mm kätting, och när den används till akterankaret kan man oftast räkna med att kroken är sträckt och därmed låst/säkrad. Men en musad schackel är ju den klassiska lösningen. Jag har börjat använda svarta buntband för att musa schaklar - sådana är visserligen engångs, men ack så enkla att sätta dit.
Anders S
Merx-hake som man vid behov kan låsa enkelt med en liten fall/skothake igenom den lilla "låsringen" på haken. skitenkelt!!!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag kör med schackel för att vara säker. Jag tappade ankaret vid Grinda för att jag litade på en karbinhake.
Och att få fram en skiftnyckel eller polygrip för att lossa eller sätta dit ankaret hinner man lätt, man vet ju oftast långt i förväg om man ska ligga på boj eller ankare. Så jag tycker schackeln är bäst.
Och att få fram en skiftnyckel eller polygrip för att lossa eller sätta dit ankaret hinner man lätt, man vet ju oftast långt i förväg om man ska ligga på boj eller ankare. Så jag tycker schackeln är bäst.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Schakel skall inte dras med skiftnyckel! Det är alltså ännu lättare att sätta dit schakeln än man tror. Varför: Jo, för att schackeln skall kunna arbeta "rätt" får pinnen inte sitta fastklämd. I ändan utan gänga skall det kunna röra sig (litet). Därför säkrar man schackelpinnen med en musning, hellre än att dra åt den. (Alla drar åt schackeln i alla fall, jag också, men man vinner ingenting i styrka på det sättet.) Ett buntband som säkring är enkelt, och man sliter bort det med valfritt verktyg vid isärskruvning.Guitar Nilsson skrev:Jag kör med schackel för att vara säker. Jag tappade ankaret vid Grinda för att jag litade på en karbinhake.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hm... Jag har alltid dragit åt både galvade och rf schackel rejält hårt, ingen har öppnat sig. Är jag ensam om detta obildade beteende?
Jag har en stor rejäl merxhake som jag aldrig använder. Går de att låsa enekelt men säkert? Det skulle ändå kännas gruvligt opålitligt.
Jag har en stor rejäl merxhake som jag aldrig använder. Går de att låsa enekelt men säkert? Det skulle ändå kännas gruvligt opålitligt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hej Ballad_hasse;
Vi har vårt ankare i ett Noa-fäste på akterpulpit. Sen har vi ankarlina och kätting i en "påse" på insidan av pulpit, påsen är sydd av kapelltyg och sitter trädd på en plywoodskiva. Även om det inte är svar på din fråga hur du kopplar lina till ankare, så blir ju detta ännu enklare, ingen lina att lyfta fram, koppla och som tar plats i stuvfacket.
Sen tycker jag att det är skönt att alltid ha ankare med kätting/lina redo och kopplad ifall något skulle hända som kräver omedelbar ankring utan förberedelse.
Du kan skymta den röda påsen och ankaret på utsidan på den här bilden:

Hälsningar
Tommy
Vi har vårt ankare i ett Noa-fäste på akterpulpit. Sen har vi ankarlina och kätting i en "påse" på insidan av pulpit, påsen är sydd av kapelltyg och sitter trädd på en plywoodskiva. Även om det inte är svar på din fråga hur du kopplar lina till ankare, så blir ju detta ännu enklare, ingen lina att lyfta fram, koppla och som tar plats i stuvfacket.
Sen tycker jag att det är skönt att alltid ha ankare med kätting/lina redo och kopplad ifall något skulle hända som kräver omedelbar ankring utan förberedelse.
Du kan skymta den röda påsen och ankaret på utsidan på den här bilden:

Hälsningar
Tommy
Det är schackelöverkurs - alla småbåtsägare drar åt schacklar hårt och det finns många sorter som inte har någon möjlighet att säkra om de inte har ett öra med hål i. Med små laster och spänstig schakel går det bra. Det finns schacklar med rillor i flänsen just för att de inte skall gå upp, bland annat Wichard. Men man musar ändå, det hängslen, livrem och byxor...Guitar Nilsson skrev:Hm... Jag har alltid dragit åt både galvade och rf schackel rejält hårt, ingen har öppnat sig. Är jag ensam om detta obildade beteende?
Men poängen är så här: Schackeln fjädrar en aning då den belastas hårt, och då rör sig bulten en en aning. I värsta fall lossnar spänningen i bulten, och då kan den vrida sig. Den andra risken (i seriösa lyftdon, riggar etc) är att bulten kniper fast om den är skruvad i botten, och så kan den brista av utmattning relativt snabbt. Ett ställe där det här tillämpas är i vantskruvar med gaffel och bult. Denna skruvas aldrig i, utan ligger fritt, med litet spel, och säkras med en saxpinne.
Merx-hajen är annorlunda än andra hakar, för den kan bara öppnas i ett läge, vikt rakt bakåt. Om man som Matsa tipsade om, låser den med en liten RF karbinhake (lätt att ta bort, kan inte knipsas av) är den säker.
Anders S
dublett, bort... ZAPP
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S
nej anders!!!! inte rostfri!!! en liten mässingshake MÅSTE det vara
/m
Ankarolina med en krokolina i änden, ankardävert och en burk att förvara kättingen i. Med den lösningen kan jag använda ankarolinan till akterförtöjning runt stolpe, sätta fast bojgripen i samt vanlig ankarförtöjning.
Det får du minsann förklara ! Rostfritt och mässing är inte långt ifrån varann på elektrolys-skalan, och jag åtar mig att hitta en liten RF karbinhake enkelt, men var får man tag på en i mässing?matsa skrev:nej anders!!!! inte rostfri!!! en liten mässingshake MÅSTE det vara/m
Då jag hade den här lösningen (med påkrokbar ankarlina) hade jag kättingen på ankaret, förvarad i en nerskuren dunk (strandfynd). Det var mest praktiskt att ha Merx-haken på kättingan, och kroka den i ett öga på ankarlinan. Då får man samma möjligheter som Excel319, en lång lina tillhands för att förtöja med. (eller, kroka en livboj i, och släpa efter båten om man måste "omringa" en MÖB, bogsera med etc etc).
Anders S
-
ballad_hasse
- Trogen medlem
Kollar man runt på Hjertmans, Erlandsson , SeaSea m.fl. så verkar de bara sälja rf Merxhakar.Anders S skrev:Merx-haken (jag föreslår då den galvade, stora modellen)
Var får man tag på galvade Merxhakar?
(Har för mig att jag haft en galvad Merxkhake på en tidigare båt för länge sedan.)
/Ballad_hasse
Jag tänkte nog mest på att den galvade är (var?) mycket billigare och eftersom den är "torr" för det mesta håller den hur länge som helst. Är det bara en riktig Merx-hake är det nog inga problem.ballad_hasse skrev:Kollar man runt på Hjertmans, Erlandsson , SeaSea m.fl. så verkar de bara sälja rf Merxhakar.Anders S skrev:Merx-haken (jag föreslår då den galvade, stora modellen)
Var får man tag på galvade Merxhakar?
(Har för mig att jag haft en galvad Merxkhake på en tidigare båt för länge sedan.)
/Ballad_hasse
Anders S
Lantmännen, eller heter det Granngården, brukar ha lite allt möjligt sådant. Bönder har emellanåt samma behov av förbindelse(r) som vi! Bonde söker Merx-hake kanske?ballad_hasse skrev:Var får man tag på galvade Merxhakar?
De har också motorkuddar, slangar, gummidetaljer etc. De är oftast inte särskilt billiga, men jämfört med båtaffärer så ...
Sen är det en annan sak att jag tycker att man inte skall hålla på och fippla med hakar och annat exter när det gäller ankardon. Förr eller senare ligger ankaret ohjälpligt förlorat på botten och båten riskerar grundkänning eller haveri.
mvh Sven-Barry