VP MD5 Rak axel -> s-drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
KristofferM
Silvermedlem

VP MD5 Rak axel -> s-drev

Inlägg av KristofferM » tor 22 maj 2008, 20:20

Hej

söker begagnad MD5:a till min båt med s-drev och då tänkte jag höra om det har någon betydelse om utbytesmotorn har varit monterad på en båt som haft rak axel? Eller går det att direkt konvertera dvs. samma drivning för drev resp. rak axel?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 23 maj 2008, 14:55

Jag är inte expert på MD5 och drev, men skulle det krävas medbringare och en adapterfläns (det kan det nog göra) passar sannolikt de delar som finns där idag. Det viktiga är att du plundrar gamla motorn på allt sådant, innan den försvinner.
Anders S

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » fre 23 maj 2008, 16:32

En snabb koll i sprängskisserna säger mig att det inte fungerar. Det verkar vara olika kopplingar.

Kolla här (längre ner på sidan) så hittar du ett stort dokument med sprängskisser:
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5
Stefan

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 23 maj 2008, 17:05

För några år sedan bytte jag min MD5 med rak axel mot en som haft drev. Den "nya" motorn hade en adapterfläns och en annan medbringare men efter att ha monterat bort flänsen och flyttat över medbringaren från min gamla motor gick det bra.
Det enda problemet var att medbringaren har attans tight passning så både demontering och montering är ganska bökigt. En bra avdragare för demontering och en rejäl klubba + vasselin att banka dit medbringaren med är bra att ha.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 23 maj 2008, 17:10

Ja, jag menar ju naturligtvis att man skall spara den gamla motorns delar, och så får man flytta de delar som har med passningen mot drevet till den nya motorn.

Det är hur vanligt som helst med sådana adaptrar, mellanstycken och medbringare på andra motorer och om kopplingen skiljer kanske man kan byta den också. I många fall när man gör ett motorbyte (ersätter) skall man passa sig för att skicka den gamla motorn dit den nu skall, innan man är säker på att att allt som behövs är avskruvat. Det kan handla om motorfästebalkar, mellanstycken, generatorfästen och annat som kan vara "special".
Anders S

Skriv svar