Luden ruff

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Renov
Rookie

Luden ruff

Inlägg av Renov » tis 02 nov 2004, 09:26

Hur får man bort en sprayad matta i ruffen? Friborden är täckta med något som liknar nålfiltsmatta. Enligt uppgift sprayades fibrerna på friborden och ligger i ett jämnt lager även över röstjärn och andra beslag.

Färgborttagning - fungerar inte.
Skrapa - glider bara över ludden.
Slipmaskin - fibrerna sätter igen pappret direkt.

Luddet lossar på sina ställen i stora sjok. Men där det sitter fast sitter det rejält.

Några förslag?

// Anders

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tis 02 nov 2004, 10:33

Det är nog en s.k teknik som heter Flock tidigare ägare gjort på sidorna. En speciell apparat sprutar ut elektriskt laddade fibrer mot kontaktlim (eller special-lim), eftersom fibrerna är laddade så reser dom sig och resultatet blir en yta som ser ut som nålfiltsmatta, tekniken var ganska vanlig tidigare vid bilstereo-installationer.

Hur få bort det är en bra fråga, är sidan flockad med kontaktlim sitter nog fibrerna ordentligt hårt fast. Ett tips är att kontakta någon stor bilstereoinstallatör, dom kanske har tips på hur man gör.
Senast redigerad av 1 August, redigerad totalt 0 gånger.
Bär av, bär av, BÄR AV

Roger

Inlägg av Roger » tis 02 nov 2004, 22:52

Gammal bilradio installatör som man är så vet då inte jag något annat än att slipa bort det. Brukar gå bra med grovt papper men man får vara försiktig. Ett bra sätt att få det gjort var att sätta en praktikant på det.. =)
Lycka till o hoppas det går bra.

Tomas E

Inlägg av Tomas E » ons 03 nov 2004, 14:03

Värmluftpistol påstås fungera.

Martin O

luden ruff

Inlägg av Martin O » ons 03 nov 2004, 20:36

Jag hörde om en person som försiktigt \"slickade\" de flockade ytorna med gasolbrännare. Fibrerna smälte då och lämnade en svagt knottrig yta som man kan måla eller limma något på. Brandsläckare inom räckhåll anbefalles! Kanske samma effekt som med varmluftpistol som Tomas E. föreslår.

Ibbe

Skrapa

Inlägg av Ibbe » tor 04 nov 2004, 18:07

Jag har testat lite olika saker,

Varmluftpistol - Ok men det är lätt att värma på för mycket på plasten som då blir mjuk.

Slipmaskin - värdelöst, limmet täpper igen pappret direkt.

Roterande skrapa på borrmaskin - hände inte mycket.

Skrapa - Bäst, köp en som inte är för bred och med härdat blad. Om du står utomhus så passa på när det är några minusgrader i plasten. Limmet är då hårt och man kan \"hyvla\" av flocket.

Backe båtbyggare

Inlägg av Backe båtbyggare » tor 04 nov 2004, 22:40

Ett 80 papper på en vinkelslip är det som tar det ett skitjobb men det som funkar bäst

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 04 jan 2005, 22:29

En vild chansning som kan fungera är strykjärn. Ställ in på \"bomull\" och prova. Jag skojar inte, om limmet löses av värme så lossnar det. Värm och dra.

Lycka till

Kerstin
Rookie

Luden ruff

Inlägg av Kerstin » mån 07 mar 2005, 01:23

Hej!
Varmluftspistol och morakniv fungerar. På de krökta ytor jag arbetat har jag inte hittat någon skrapa som fungerar lika bra som kníven. Det tar en evig tid, men det blir plastrent. Tyvärr är luddet mycket svårare att få bort från trä än plast, så uppsnyggningsarbetet efteråt tar också lång tid.

Hälsningar Kerstin

Renov
Rookie

Tack...

Inlägg av Renov » tis 05 apr 2005, 22:37

...för alla tips. Fastnade till slut för vinkelslipen med en skiva för grovgengöring, rostborttagning etc. Skrämmande effektiv men ett riktigt skitjobb. Tur att båten var helt tömd inuti när jag började. Man får vara försiktig så man inte slipar igenom skrovet bara när entusiasmen tar över. Och slipskivorna är inte särskilt dryga. Men som sagt, fort gick det.

Skriv svar