Luden ruff
Luden ruff
Hur får man bort en sprayad matta i ruffen? Friborden är täckta med något som liknar nålfiltsmatta. Enligt uppgift sprayades fibrerna på friborden och ligger i ett jämnt lager även över röstjärn och andra beslag.
Färgborttagning - fungerar inte.
Skrapa - glider bara över ludden.
Slipmaskin - fibrerna sätter igen pappret direkt.
Luddet lossar på sina ställen i stora sjok. Men där det sitter fast sitter det rejält.
Några förslag?
// Anders
Färgborttagning - fungerar inte.
Skrapa - glider bara över ludden.
Slipmaskin - fibrerna sätter igen pappret direkt.
Luddet lossar på sina ställen i stora sjok. Men där det sitter fast sitter det rejält.
Några förslag?
// Anders
Det är nog en s.k teknik som heter Flock tidigare ägare gjort på sidorna. En speciell apparat sprutar ut elektriskt laddade fibrer mot kontaktlim (eller special-lim), eftersom fibrerna är laddade så reser dom sig och resultatet blir en yta som ser ut som nålfiltsmatta, tekniken var ganska vanlig tidigare vid bilstereo-installationer.
Hur få bort det är en bra fråga, är sidan flockad med kontaktlim sitter nog fibrerna ordentligt hårt fast. Ett tips är att kontakta någon stor bilstereoinstallatör, dom kanske har tips på hur man gör.
Hur få bort det är en bra fråga, är sidan flockad med kontaktlim sitter nog fibrerna ordentligt hårt fast. Ett tips är att kontakta någon stor bilstereoinstallatör, dom kanske har tips på hur man gör.
Senast redigerad av 1 August, redigerad totalt 0 gånger.
Bär av, bär av, BÄR AV
-
Roger
-
Martin O
luden ruff
Jag hörde om en person som försiktigt \"slickade\" de flockade ytorna med gasolbrännare. Fibrerna smälte då och lämnade en svagt knottrig yta som man kan måla eller limma något på. Brandsläckare inom räckhåll anbefalles! Kanske samma effekt som med varmluftpistol som Tomas E. föreslår.
-
Ibbe
Skrapa
Jag har testat lite olika saker,
Varmluftpistol - Ok men det är lätt att värma på för mycket på plasten som då blir mjuk.
Slipmaskin - värdelöst, limmet täpper igen pappret direkt.
Roterande skrapa på borrmaskin - hände inte mycket.
Skrapa - Bäst, köp en som inte är för bred och med härdat blad. Om du står utomhus så passa på när det är några minusgrader i plasten. Limmet är då hårt och man kan \"hyvla\" av flocket.
Varmluftpistol - Ok men det är lätt att värma på för mycket på plasten som då blir mjuk.
Slipmaskin - värdelöst, limmet täpper igen pappret direkt.
Roterande skrapa på borrmaskin - hände inte mycket.
Skrapa - Bäst, köp en som inte är för bred och med härdat blad. Om du står utomhus så passa på när det är några minusgrader i plasten. Limmet är då hårt och man kan \"hyvla\" av flocket.
-
Backe båtbyggare
Luden ruff
Hej!
Varmluftspistol och morakniv fungerar. På de krökta ytor jag arbetat har jag inte hittat någon skrapa som fungerar lika bra som kníven. Det tar en evig tid, men det blir plastrent. Tyvärr är luddet mycket svårare att få bort från trä än plast, så uppsnyggningsarbetet efteråt tar också lång tid.
Hälsningar Kerstin
Varmluftspistol och morakniv fungerar. På de krökta ytor jag arbetat har jag inte hittat någon skrapa som fungerar lika bra som kníven. Det tar en evig tid, men det blir plastrent. Tyvärr är luddet mycket svårare att få bort från trä än plast, så uppsnyggningsarbetet efteråt tar också lång tid.
Hälsningar Kerstin
Tack...
...för alla tips. Fastnade till slut för vinkelslipen med en skiva för grovgengöring, rostborttagning etc. Skrämmande effektiv men ett riktigt skitjobb. Tur att båten var helt tömd inuti när jag började. Man får vara försiktig så man inte slipar igenom skrovet bara när entusiasmen tar över. Och slipskivorna är inte särskilt dryga. Men som sagt, fort gick det.