Bogsering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
ChrisT
Silvermedlem

Bogsering

Inlägg av ChrisT » sön 27 apr 2008, 18:00

Jag har en kamrat som inte har någon snurra på sin Soling och vill därför bli bogserad av mig från våran sjösättningsplats till mastkranen.

Sträckan är ca 8 distans och jag har en Omega 30 med en 2 cyl Yanmar.

Orkar min maskin och backslag med den resan?? Vill ju inte bogsera och sen behöva renovera backslaget tex.

Ge mig goda råd!! :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 apr 2008, 18:14

Ingen oro, det kommer att gå bra. Reservationen är (förstås) att du har olja i backslaget... Det kan dessutom vara lämpligt att gå på högst 3/4 av max varvtal på motorn (sikta på fyra knop för hela ekipaget) - då överbelastar du inte motorn heller.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 27 apr 2008, 19:00

Om det är angivet ett max tillåtet varvtal på motorn, så överbelastar man inte motorn om man kör med det varvtalet, förutsatt naturligtvis att allting är i riktigt skick.
Och är det något som inte klarar det kanske det är bättre att få reda på det under en välplanerad bogsering än i ett framtida mer oförutsebart och kanske riskablare sammanhang?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 27 apr 2008, 19:45

När vi seglar regattor och det blir bleke händer det ibland att man får bogsera båtarna in/ut från banan. En 6hk utombordsmotor räcker gott för att dra åtminstone fem IF-båtar i lugnt väder.

Om man inte drar båten så fort att den börjar gräva ned sig i sjön går det mycket lätt, normalt hänger linan lite slakt när vi blir bogserade, kraften är inte större än att man orkar hålla bogserlinan i handen. I krabb sjö och vind är det förstås en annan sak, då kan det behövas lite kraft.

Man kan ju fundera på om det är någon större skillnad att bogsera en annan båt eller att ensam tuffa fram i motvind och motsjö. Det viktigaste med en motor är att man inte överbelastar, så är du orolig kan du dra av lite på gasen.
X-342 SWE 18 "Kexet"

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 27 apr 2008, 19:48

Kör du inte hårdare än normalt så är det inga problem, antar att du väljer en dag med lugnt väder.
Att köra mot ordentlig blåst är mycket värre än att bogsera, allt kommer ner till hur mycket effekt du tar ur motorn.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » sön 27 apr 2008, 20:00

Som alla andra sa: inget problem! Det är bara att köra. Bogserades själv av en kompis i 23 sjömil i somras (diesel är billigare än bensin och det var motvind och ont om tid...). Runt 5 knop var behagligast kände vi.

Bild[/list]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 apr 2008, 20:13

Maxi33 skrev:Om det är angivet ett max tillåtet varvtal på motorn, så överbelastar man inte motorn om man kör med det varvtalet, förutsatt naturligtvis att allting är i riktigt skick.
Och är det något som inte klarar det kanske det är bättre att få reda på det under en välplanerad bogsering än i ett framtida mer oförutsebart och kanske riskablare sammanhang?

MVH
Håkan
Nejdå, man överbelastar inte en diesel om den når märkvarvtalet. Men är propellern dimensionerad korrekt för båten kommer man vid bogsering att överbelasta motorn om man kör på max pådrag - man kommer inte att nå maxvarvtalet. Propellern kommer att ha för stor stigning för belastningen - den är i runda slängar dubbelt så stor som normalt. Håller man sig runt fyra knop har man stora marginaler.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 27 apr 2008, 20:34

Jag tror du gör dig skyldig till ett tankefel Anders S, möjligen genom att känslomässigt blanda ihop vad en motor med propeller i vattnet tycker om ett släp och vad du själv som människa skulle tycka om att dra det på en väg.

Om propellern är riktigt anpassad till motorn, så är motorn inte överbelastad då den går med sitt maxvarvtal.
Detta har inget att göra med om det bara är den egna båten som drivs fram, eller om det hänger en gummibåt bakom, eller en annan båt.

Den ultimata bogseringen är ju när man försöker få med sig bryggan...
...och av auktoriserad besiktningsman har jag fått veta att det är så man kan avgöra om en motor med sitt kylsystem och övriga delar är frisk - bind fast båten, dra upp till märkvarvtal och låt motorn gå så länge att temperaturen stabiliserat sig på eller under den tillåtna gränsen och låt motorn fortsätta minst en kvart och kolla att det inte börjar ryka i avgaserna eller komma missljud osv för att vara rimligt säker på att allt är OK.

Hade min besiktningsman fel, är detta förstörande materialprovning?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 27 apr 2008, 20:41

Även en gammal beprövad metod att fastställa hur stor dragkraften är hos en bogserbåt..:) (bollardpull)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 27 apr 2008, 21:17

Maxi33 skrev: Hade min besiktningsman fel, är detta förstörande materialprovning?

MVH
Håkan
Nejdå. Ligger man bara still så händer sannolikt inget, mer än att man till slut får kavitationsskador på propellern, men det tar sin lilla tid. En propeller som hålls fast stallar och tappar en del av sin drivkraft, (litet på samma sätt som ett slirande däck/hjul tappar en del drivkraft mot asfalt). Vi talar om 100 % slip! En term för detta är "bollard pull", dvs den maximala dragkraften i statisk belastning.

När det gäller effektuttaget på "rörlig båt" blir saken annorlunda. Hade det inte varit så hade man inte behövt räkna på propellrar, motoreffekt och varvtal i förhållande till båtstorlek, tyngd och friktion utan bara kunnat gå efter propellerdiameter/effekt/varvtal.

En Soling väger ca ett ton och har en vattenlinjelängd på 6 meter, en Omega 30 väger 3.2 ton och har en vattenlinjelängd på 8 meter (data: Sailguide). Det betyder att vi har en sammanlagt vikt på 4,2 ton, men en vattenlinjelängd om 6 meter att ta hänsyn till (de två begränsande skrovparametrarna i enklare propellerberäkningar). Jämför man den rekommenderade propellern för dessa två "båtekipage" (Omega 30 respektive Omega 30 med Soling i tandem) vill mitt program föreslå en tum lägre stigning i det tyngre fallet, och förutspår en knop lägre toppfart samt ca 10 % högre slip. Det är ungefär samma sak som att ha en propeller med en tum för mycket stigning till vardags.

Eftersom man knappast tänker byta propeller för denna bogsering, kan det vara befogat att sänka farten, dvs motor- och propellervarvet. Då är det närmast garanterat att man inte tar ut för mycket effekt ur motorn.
Anders S

johnez
Silvermedlem

Inlägg av johnez » sön 27 apr 2008, 21:41

När jag lämnade in min båt till en marin verkstad så körde de den i 3-4 timmar på 80% gaspådrag fastbunden i bryggan i felsökningsyfte, de lär de knappast ha gjort om det är skadligt för motorn så bogsera på du :)

ChrisT
Silvermedlem

Inlägg av ChrisT » mån 28 apr 2008, 06:44

Tack för alla bra svar, visste att ni kunde leverera!! :D

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 28 apr 2008, 07:21

Några tips:
-Kör inte fullt. Det är precis som Anders säger men även om det inte vore så, varför riskera att slita onödigt på maskin?
-Tänk på att det kan bli rejäla belastningar på bogsertampen och framförallt där man fäster den!
-Ha så lång bogsertamp som möjligt! Lite sjö, några svallvågor, ändrar avståndet mellan båtarna ganska snabbt. En lång tamp är en utmärkt ryckdämpare både genom sin elasticitet att den ska sträckas.
-Bogserad båt har ingen bra broms! Något man lätt inser alldeles för sent.

En vänlig motorbåtsägare skulle bogsera hem en gammal, smal tung och fin segelbåt. Lite kort tamp men det var en kort bogsering och i en trång farled. I höjd med rätt brygga slår motorbåten av farten och båten stannar upp ganska direkt. Det gör ju inte segelbåten och innan någon hunnit reagera ordentligt har segelbåten gjort ett stort hål i rumpan på motorbåten. Skadan på motorbåten var inte svår att reparera. Värre var alla kommentarer från motorbåtskompisarna, oftast av ganska obscen karaktär.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 28 apr 2008, 08:29

Jag tror fortfarande att Anders resonemang bygger mest på analogier med landtrafik och därför blir fel.

Hur "håller man fast" en propeller till exempel?
Vare sig båten rör sig med sin maximala skrovfart eller ligger fastbunden vid bryggan så arbeter propellern i vatten och det sätts i rörelse av propellern.
Om båten gör fart har propellern ett redan strömmande vatten att arbeta i, och det kan nog ligga en del i Anders S påstående att risken för kavitation ökar om båten hålls stilla, men det är i så fall marginellt annars hade vi alla haft kavitationsskador som ett ständigt fenomen att hantera.

Propellern och motorn kan ju inte veta om båten gör lägre eller ingen fart genom vattnet för att man bogserar - eller om det är motvind eller vågor eller beväxning på skrovet osv - och sådant är ju en ofrånkomlig del av det som händer oss under säsongen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 apr 2008, 08:30

Angående broms på släpet; en galvad plåthink i en tamp fast i både båt och hink är en utmärkt broms.
Anders S

Skriv svar