rattstyrning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jakthund
Silvermedlem

rattstyrning

Inlägg av jakthund » tis 19 okt 2004, 10:43

Jag lurar på att köpa en fortissimo eller Allegro (har planer på att ta kanalerna ner till medelhavet) men har fått för mig att rattstyrning är att föredra. Eller? Är det någon som känner till ifall det är besvärligt att byta till rattstyrning?
Stefan.

Mibec

lite jobb så klart...

Inlägg av Mibec » lör 25 dec 2004, 16:45

Visst är det jobb, men inga större. Lite problem kommer du att dyka på...nu kanske det är så att du redan monterat. Men vill du så får du gärna maila mej om du har frågor...
Lycka till

// Mikael
:D

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 04 jan 2005, 22:02

Ursäkta mig, men både Allegro och Fortissimo har utanpåliggande roder. Hur sjutton hade du tänkt att installera rattstyrning då?

:o

jaktsvar

rattstyrnin

Inlägg av jaktsvar » ons 05 jan 2005, 10:09

Hallå Consensus från Västerås! Varför överhuvudtaget svarar du på det här inlägget? Jag undrade ifall det var besvärligt att byta till rattstyrning och eftersom DU inte har någon kännedom om det utan undrar hur sjuttsingen det ska gå till skall väl inte fråga MIG om det!?
:idea:

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 05 jan 2005, 20:13

Hej. Jag ber om ursäkt om jag trampade dig på tårna. Jag fick inte ihop ekvationen bara (utanpåliggande roder och ratt).

Antaget innanpålligande roder så är det ändå trixigt att installera ratt i efterhand, rent omöjligt i många båtar. Det viktigaste kriteriet är att rodertrumman med marginal måste gå upp ovanför vattenlinjen. Där behövs dessutom radialtätningar eftersom vattennivån stiger vid framförallt motorgång. Om du tänker vilken höjd det motsvarar i din båt så kan du därefter avgöra om där finns plats för kvadrant och sedan styrwire alt. länkarmar.

Normalt behövs ett par decimeter mellan underkant sittbrunnsdurk och ovankant på rodertrumman (med säkerhetsmarginal mot vattenlinjen).

www.jefa.com hittar du bra installationsinformation. Lycka till!

//Anders

jakthund
Silvermedlem

rattstyrning

Inlägg av jakthund » tor 06 jan 2005, 10:21

Jag godtar din \"ursäkt\" för övrigt så gäller inte detta problem för mig då jag nyligen köpt en Maxi 95a.
Hej svejs! Stefan

SWERNY
Silvermedlem

Re: rattstyrnin

Inlägg av SWERNY » tor 06 jan 2005, 17:36

jaktsvar skrev:Hallå Consensus från Västerås! Varför överhuvudtaget svarar du på det här inlägget? Jag undrade ifall det var besvärligt att byta till rattstyrning och eftersom DU inte har någon kännedom om det utan undrar hur sjuttsingen det ska gå till skall väl inte fråga MIG om det!?
:idea:
Till Jakthund/Jaktsvar: Det finns väl ingen anledning att "hugga" på Consensus då han, helt berättigat, bara försöker få läget klart för sig.
Nog lika bra att du köpte Maxi 95;an i stället.....
Roger N
LG-91 ½ton

Skriv svar