Har som vanligt underhållsladdat mitt batteri under vintern med min 50w solcell på rufftaket (transparant press). Upptäckte för ett tag sen att indikatorn på batteriet visade vitt(bör laddas) istället för grönt(fullt). Polspänningen var 12,25V så jag tog hem det och laddade i ett dygn utan att indikatorn gick över till grönt. När jag kopplat bort laddaren låg spänningen efter en stund på 13,80V och har på ett par veckor bara kommit ner till 12,95V (och indikerar grönt) fast ett fullt batteri väl ska ligga på 12,7V. Syranivån OK. Batteriet är bara 2 år.
Vågar man koppla in det i systemet :?:
MVH Torben
Batterimystik
Det tror jeg at du kan!
Men lav en aflade-prøve. Tag en passende last, fx. en 12V 60W H4 billampe, som vil bruge omkring 5A.
Så vil du hurtigt få en idé om du har kapacitet tilbage i batteriet, helt afladet er du nede på ca. 11V, og hvis det er et 75Ah-batteri så skal det tage ca. 15 timer at komme dertil.
Ved du om dit solcellepanel giver ladestrøm?
Men lav en aflade-prøve. Tag en passende last, fx. en 12V 60W H4 billampe, som vil bruge omkring 5A.
Så vil du hurtigt få en idé om du har kapacitet tilbage i batteriet, helt afladet er du nede på ca. 11V, og hvis det er et 75Ah-batteri så skal det tage ca. 15 timer at komme dertil.
Ved du om dit solcellepanel giver ladestrøm?
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark