Hur farligt är segling? Fortsatt diskussion...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Hur farligt är segling? Fortsatt diskussion...

Inlägg av kajlahtinen » sön 09 mar 2008, 01:45

Intressant frågeställning det här. Hur farligt är segling? Och speciellt om man har barn med sig i båten, oskyldiga, kära, oersättliga barn som du utsätter för eventuell livsfara för att du tycker om segling. Jag tänker ofta på det här, speciellt om vintrarna. Hur blir nåsta årets långresa till Öland om väderleksrapporten slår fel och vi hamnar i en strom, klarar jag av det, har jag tänkt på allt och kan jag omvandla min teoretiska kunskap i praktisk handling i en extrem situation.
Jag har haft mer av dessa tankebanor efter att jag stötte på en snubbe i Nådendal för några år sedan som hängde nära våran Albin Vega som just hade lyfts upp för vintern. Han berättade en historia om hur han och hans bror för ett par veckor sedan hade kört en Albin Viggen på grund nära Mariehemn. De hade köpt båten från Stockholm på morgonen, seglat den till Kapellskär under dagen och fortsatt över Ålands hav på kvällen trots att det hade lovats rejäl vind (12-14 m/s). Brorn hade ingen segelvana och killen själv hade knappast mycket mer. När de kom över till Åland hade de i mörker förirrat sig till vänster (så sade han faktiskt) om Nyhamn, målet var Rödhamn som ju ligger öster (höger alltså) om Nyhamn om man alltså närmar sig fyret från Söderarm-hållet. De hade kört på grund, fastnat där och båten hade börjat fyllas med vatten. De hade ringt på hjälp och räddats av sjöbevakningens helikopter. Killen berättade allt det här som en nästan humoristisk berättelse och sade till slut att han tänker nog fara efter en billig segelbåt till från Sverige så fort försäkringspengarna finns tillgängliga.
Efter denna berättelse tog jag kontakt med den finska segelbåtsmagasinet Vene och ville att de skulle skriva en artikel(serie) om allvarliga och dödsolyckor ute på havet (gällande fritidsbåtar). Hur mycket hände det och i hurudana situationer och vilka misstag gjordes det osv. Det finns säkert en del svårigheter när man försöker samla upp fakta för en sådan artikel, men omöjligt kan det inte vara - svårare saker har uträtts. Hur som helst fick jag aldrig något svar från redaktionen. Jag kanske borde fråga dem på nytt eftersom det finns annat folk där nuförtiden.

Vad jag vill säga är alltså att om man har barn med sig i båten på öppna hav tänker man ständigt på vilka eventuella risker det kan tänkas finna. Man skulle då gärna ta del av all möjlig fakta om hur man klara sig i extrema eller olyckssituationer som kan uppstå och hur har de (möjligen) gjort som inte klarade sig. Man kan ju inte vifta bort det här med att påpeka att historiens snubbe var inkompetent – olyckor händer för alla, även för proffsseglare. Var det inte just en av Frankrikes mest berömda seglare som helt sonika föll av båten och drunknade och då under en helt vanlig seglats för några år sedan.

MVH
Kaj

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » sön 09 mar 2008, 04:46

När det kommer till dödsfall och allvarliga tillbud med segelbåtar i Sverige så är de väldigt få. Och är det så att du trots detta ligger sömnlös och grubblar över alla hemskheter som kan hända på en segelbåt... så skall du nog låta bli segling. *ljudet av kacklande höns* För ett par år sedan hade jag premiär på en teater. Då var det en gubbe som trillade ned i orkesterdiket och slog ihjäl sig (jo, det är faktiskt sant. Inför en chockad publik). Att han faktiskt dog på det sättet bevisar helt klart att ett orkesterdike är en potentiell fara -men det bevisar inte att det är en stor risk att råka ut för det.

Chrisse
Erfaren medlem
Kontakt:

Inlägg av Chrisse » sön 09 mar 2008, 07:30

Generellt sett finns det risker med allt man gör. Köra bil t.ex. är troligen mycket mera riskfyllt än att segla. Men av någon anledning reflekterar man inte särskillt mycket över detta, trots att familjen är med i bilen också.

Det finns mycket man kan göra för att minska riskerna med segling. Först och främst bör man se till att båten är lämplig och utrustad för de färder man gör. Dessutom skall skepparen och även andra i besättningen ha tillräckliga kunskaper i navigering, båthantering och segling. Förhandsplaneringen är helt väsentlig innan man åker ut på en längre seglingsetapp. Man kollar vädret, alternativa ruttval och hamnar som kan angöras ifall förhållandena förändras. Navigeringen bör göras så att man har dubbel eller flerdubbel säkerhet. Själv navigerar jag alltid i sittbrunn på gammalt vis med karta, logg och kompass, men har kartplottern (vid kartbordet) på i reserv. Dessutom dubbecheckar jag med ekolodet att djupet i stort sett överensstämmer med den position jag har. På obekanta vatten tar jag också bäringar med en peijlkompass nu och då.

Allt det här är ju sunt förnuft. Viktigt är att man vet sina egna och båtens begränsningar och att man naturligtvis har nödvändig säkerhetsutrustning ombord (och flytvästarna på). Gör man så här blir riskerna för en allvarlig båtolycka minimal.

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » sön 09 mar 2008, 08:33

Grisslan skrev:När det kommer till dödsfall och allvarliga tillbud med segelbåtar i Sverige så är de väldigt få. Och är det så att du trots detta ligger sömnlös och grubblar över alla hemskheter som kan hända på en segelbåt... så skall du nog låta bli segling. *ljudet av kacklande höns* För ett par år sedan hade jag premiär på en teater. Då var det en gubbe som trillade ned i orkesterdiket och slog ihjäl sig (jo, det är faktiskt sant. Inför en chockad publik). Att han faktiskt dog på det sättet bevisar helt klart att ett orkesterdike är en potentiell fara -men det bevisar inte att det är en stor risk att råka ut för det.

Skulle vilja påstå att segling hör till en av de säkrare färdmedel. Men förstås när det går på tok så är det ofta mycket allvarligt.

För att inte ta upp alla olyckor som händer i hemmet... :roll:
Köksstegar och lamp-byten.
(hittade ingen statistik men kommer ihåg att +60% av alla dödsolyckor händer i hemmet)

Är själv nybörjarseglare och de 2 hårda väder jag råkade utför förra sommaren uppväckte mycket respekt för havet och naturens makter.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 08:40

Jag tror det är meningsfullt att kombinera ängslan med viss förtröstan.
Det är (som Grisslan säger) inte särskilt farligt att segla, men det kan ju tänkas att det är såpass ofarligt därför att de allra flesta har respekt för havet och tänker sig för.

Det är ju heller inte så att man behöver vara oinformerad om väderleksläget i dessa dagar, positionsbestämning är i huvudsak problemfri och båtmaterialet är vanligtvis mycket bra. Förutsättningarna är utmärkta, bara man tänker sig för. Till exempel hade de här gossarna som Kaj berättar klarat sig fint, om de undvikit att sätta sig i ett läge där valet är att göra en svår insegling eller vända tillbaka, mot 12-14 m/s. Med minsta erfarenhet gör man inte sådant. Med tillräcklig erfarenhet väljer man obehag före risk, och går tillbaka (eller väntar in dagsljus på fritt vatten).

Den erfarenheten (klokskapen) har naturligtvis oskyldiga, kära, oersättliga barn rätt att räkna med att deras föräldrar har skaffat sig :-)
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 09 mar 2008, 11:56

Nej inte är segling farligt.
Men man ska komma ihåg att det nog till stor del beror på en sund respekt för havet och väl utrustade båtar.
Faran är väl att man, eftersom det är så säkert, kanske tror att man klarar sig utan kunskaper och justa grejer.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 09 mar 2008, 12:44

A och O är ju att alltid veta exakt var man är och hur man tänkt sig rutten framåt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 09 mar 2008, 14:58

Eftersom du tänker mycket på det här så är du säkert bättre förberedd än de flesta, och vet vad som ska göras när tillbudet nalkas.

Det blir i regel inte farligare än vad du gör det till, lite respekt för vädrets makter kan vara på plats.... :wink:
Calle

Se gla ut

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » sön 09 mar 2008, 21:56

Jag har seglat i 30 år ungefär och tänker inte sluta med det även om jag från några år tillbaka surfar omkring med småbarn i båten. Och kanske överdrev jag litet, jag går inte jämt och tänker på teoretiska segelolyckor. Men det är klart att man tänker annorlunda om segling och risker när man har de här barnen i båten. Vad beträffar snubben jag berättade om så skulle jag aldrig göra som han. Jag har stor respekt för Ålands hav som ja korsat kanske tio gånger. Seglingskänslan blir genast annorlunda när man ser Söderarm börja i minska i bakvatten och hela horisonten breda ut sig framför. Om det blåser blir vågorna snabbt höga och otrevliga åtminstone i de i flesta fall ganska små båtar som jag har seglat över. Joo, det är väl så att jag är inte skapt för öppna hav, många skulle säkert just tycka om ovannämnda omständigheter. En gång har jag sagt skarpt nej till fortsatt segling från Kapellskär. Då var det nära midsommar så det hade varit ljust nog men rapporten lovade sådär 15 m/s och möjligen tillfrisknande. Kompisen hade velat fortsätta men jag drog mig alltså undan. Vi lämnade båten i Gräddö och jag tog kvällsbåten hem, senare under natten rullade den stora båten så att jag vaknade av det i hytten. Jag tror att jag bedömde rätt den gången. Modiga kompisen seglade över en annan båt nästa år med ennan person. Det var en P-28 med trämast. De seglade ut från Norrköping i sådär 15 m/s och tillfrisknande. Inte långt från Oxelösund sprack masten i mitten och modiga kompisen hamnade att gunga i enorma vågor (hans egna ord) med en så gott som ostyrbar båt (resterna av masten hängde över relingen). De ringde då efter hjälp och fick det ganska snabbt från Oxelösund. Men modiga kompisen seglar inte mycket mera. Man kunde även dra slutsatsen att mobiltelefonen är den viktigate säkerhetsutrustningen i dagens båtar.
Men till saken. Segling är säkert statistiskt sätt ett jätte trygg sätt att komma någonstans eller fritidsysselsätta sig. Detta sagd skulle jag alljämt vilja veta hur ofta allvarliga olyckor händer och vilka saker hade lett till att det gck som det gick. Försäkringsbolagen sitter ju inne med en massa historier av detta slag men kanske dem vill (eller får) inte delge dessa.

Kaj

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 mar 2008, 22:13

Det finns många exempel på hur en svaghet i utrustningen tillsammans med litet dåligt omdöme resulterar i en incident - vi har väl alla en historia eller två att berätta i det fallet. Men det går ju trots allt för det mesta bra.

Jag brukar beskriva sund riskhantering som att man ser till att det finns minst två dumheter/misstag/haverier mellan full kontroll och totalt elände. Sedan är ju lätt (intuitivt) att inse att segling kan vara farligt om man inte tänker sig för, och det hjälper ju upp situationen. Riskmedvetande är bästa medicinen - men det betyder inte att segling är särskilt farligt för det. Att jämföra med bilar/biltrafik är inte alltid meningsfullt, men en alltmer ökande vindstyrka, sjögång, mörker, kyla gör ju att man begriper att det krävs litet extra (eller att man bör vika ner sig), medan blixthalkan eller älgen inte förvarnar.

Du gör rätt i att tänka på barnen ombord, tycker jag. Att ta hänsyn till deras trivsel är gott och väl, men ansvaret som förälder innebär att man får tänka åt dem, och ibland avstå från sådant som vuxet folk kan våga sig på. Det är inget konstigt med det, tvärtom.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 10 mar 2008, 11:28

Liten OT varning.
När man talar med en del seglare så undrar man om omdömmet, eller riskerna har förändrats med storleken på båt. På 60-70 talet när jag började segla så seglade man till Gotland, Öland, Åland (vi på ostkusten) i båtar som var stora på den tiden typ Vega, Fingal och liknande, samt träbåtar i varierande storlekar. Även båtar i storleken IF och Viggen seglades över havet och jag har aldrig hört att det hände speciellt mycket olyckor. Nu när samma båtägare har 35-40-45 fotare så har jag hört fler säga "vågar ni verkligen till Åland med den där lilla" och då menas ex Vega, eller Maxi 77 och liknande. När man påminner om 70-talet så säger dom "ja men det är ju skillnad, det fanns ju inget annat då".
Själv tycker jag inte man känner sig speciellt mycket osäkrare i en Fingal än en Conqubin 38, eller annat jag seglat, så visst är segling säkert, men man ska ha respekt för naturkrafterna och planera där efter.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 10 mar 2008, 11:53

Spider skrev: Själv tycker jag inte man känner sig speciellt mycket osäkrare i en Fingal än en Conqubin 38, eller annat jag seglat, så visst är segling säkert, men man ska ha respekt för naturkrafterna och planera där efter.
Fingal är en mycket sund liten båt, som man gärna kan ha all respekt för.

Skillnaden mellan 8-metersbåtar och 11-metersbåtar är mest att de större båtarna är bekvämare. En viktigt säkerhetsfaktor är att man skall kunna hantera och orka med att manövrera sin båt, och det är vanligtvis enklare i en mindre båt. Små båtar tål (rent principiellt) mer än stora om de går mot något hårt också.
Anders S

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » mån 10 mar 2008, 11:58

Anders S skrev:
Spider skrev: Själv tycker jag inte man känner sig speciellt mycket osäkrare i en Fingal än en Conqubin 38, eller annat jag seglat, så visst är segling säkert, men man ska ha respekt för naturkrafterna och planera där efter.
Fingal är en mycket sund liten båt, som man gärna kan ha all respekt för.

Skillnaden mellan 8-metersbåtar och 11-metersbåtar är mest att de större båtarna är bekvämare. En viktigt säkerhetsfaktor är att man skall kunna hantera och orka med att manövrera sin båt, och det är vanligtvis enklare i en mindre båt. Små båtar tål (rent principiellt) mer än stora om de går mot något hårt också.
Visst är Fingal en fin liten båt, men den var bara ett exempel för att jag ägt en för länge sedan. Vega var ju betydligt vanligare, dessutom P28, Vindö 28 och 30 osv, alla "små båtar" med dagens mått mätt.

Precis det du skriver är det som gör att jag nu seglar mindre båt än tidigare, det känns helt enkelt säkrare och enklare, när allt är lite lättare att hantera och alla avstånd ombord är lite kortare.
Hörde att Harry Becker seglat Gotland runt med en sån liten Varianty som min gumma har, det skulle nog anses dumdristigt idag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 10 mar 2008, 12:26

Spider skrev: Hörde att Harry Becker seglat Gotland runt med en sån liten Varianty som min gumma har, det skulle nog anses dumdristigt idag.
För en semestertur med omdöme och anpassning till vädret (den egna komforten om inte annat) skall det väl inte vara några problem. Men det kan ju bli jobbigt :-)
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » mån 10 mar 2008, 13:29

Gissar att Becker kände sig rätt trygg i Variantyn eftersom han själv konstruerat den... Skulle nog inte vara särskilt riskfyllt i hyfsat väder.

Själv far jag gärna ut över havet med min gamla folkbåt (välkänt sjövärdig). Men det är ju inte så att jag skulle göra det om det var stormvarning. Dessutom har jag vhf med antenn i masten och en extraantenn, gummibåt på fördäcket, flytväst, första hjälpen-prylar, läkare ombord för det mesta (min tjej), nödraketer och hela konkarrongen. Så även om det går på tok så är nog chanserna till överlevnad rätt goda.

Om man skall peka ut en säkerhetsgrej som kanske förbises, så är det nog att alla ombord skall kunna -om inte vända för segel själv och plocka upp en MOB- så åtminstone kunna få ner seglen snabbt och göra det för motor. Jag drar mig till minnes en halsbrytande läns i kuling med riktigt otrevliga, brytande sjöar, då min gastande kompis efter x antal broachar sa "trilla nu för f-n inte i, för det finns inte en chans att jag lyckas vända och hämta dig". (Då ångrade jag naturligtvis att jag dragt med ett blåbär ut i sådant väder. Inte kul för honom heller, ovan vid segelbåtar och ganska rädd.) Så, hur är det ställt? Har ni lärt edra hustrur att köra båt? (Eller har de lärt er?)

Skriv svar