börja vårrusta så smått..vilken ordning göra vad?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

börja vårrusta så smått..vilken ordning göra vad?

Inlägg av LindaJoh » lör 16 feb 2008, 10:05

Vi har tänkt oss att börja pyssla lite med båten nu i helgen. Har aldrig ägt båt och är lite osäkra på vad som är lämpligt att börja med.

Det som behövs göras är:
"Måla botten på de fläckar som saknar färg, tvätta och vaxa, ta bort namntexten för att få dit ny,städa och torka ur invändigt, göra rent toastolen,inhandla saker till båten såsom pentryprylar,sittkuddar och diverse annat, fixa dit ett ekolod med skrovgenomföring, få dit batterierna som stått och blivit laddade hemma. tvätta och inpregnera sprayhooden..och ja..lite sånt...säkert nåt jag glömt..!

Var börjar man?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 feb 2008, 10:19

Enkel princip:

På land: prioritera sådant som är omöjligt i vattnet. Dit hör ekolodet, t ex, och bottenmålningen. Ny båt: Kolla (prova, "motionera") alla sjöventiler innan det blir dags. De är inte svåra att byta egentligen, men behövs det så brukar det bli stressigt att göra det kvällen innan.

Skrovets utsida och däcket tvättar man (kan gärna regna, inga problem) vaxning vid tjänligt väder! Tvätta däcket först, innan vaxningen av skrovet. Vaxar ni tidigt, sätt av en timme innan sjösättningen att polera om avrinningsmärkena vid spygatten.

Inomhussaker kan göras när som helst, men det är ibland enklare att göra saker i sjön än på land, särskilt om man inte vill springa på stegar. Bära batterier kan vara en sådan sak.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 16 feb 2008, 10:36

Jag vet inte när ni ska sjösätta, men i mitt fall är det månadsskiftet apr/maj. Här i Uppsala är det fortfarande vinter, så det är ingen större mening att påbörja den traditionella vårrustningen såsom tvätt/målning och lastning av allehanda ting.

Så här på vintern så pysslar jag hellre med projekten, och helst det som går att göra inne i båten. Jag har starka bygglampor, och värmefläkt, så det blir riktigt behagligt, med musik strömmandes ur radion.

Av det du nämnde, så är det säkert bra att starta med ekolodet. Där ska ledningar dras, instrument monteras och kanske ett hål tas upp i botten (om du inte har givare som strålar genom skrovet). Ett bra projekt att ta tag i.

Annars, sådant som kan göras hemma såsom tvätt av kapell, linor mm.

Och allmän rengöring inne i båten sitter inte fel, det känns alltid skönt att "tvätta bort" föregående ägaren.

Däremot rekommenderar jag att vänta någon månad innan ni börjar fundera på utvändig tvätt/vax och målning.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 feb 2008, 10:40

Avstängnigsventilerna till skrovgenomföringarna kan man pysa på lite 5-56 på från utsidan och sen "motionera" dem. Pys in en rejäl dusch från utsidan, det kryper in och smörjer bra. Sen ska man man stänga och öppna alla kranar då och då under säsongen så fastnar de inte.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » lör 16 feb 2008, 11:14

Här på västkusten är säsongen ganska lång så den åker nog i början/mitten på april.
Tommy skrev:Jag vet inte när ni ska sjösätta, men i mitt fall är det månadsskiftet apr/maj. Här i Uppsala är det fortfarande vinter, så det är ingen större mening att påbörja den traditionella vårrustningen såsom tvätt/målning och lastning av allehanda ting.

Så här på vintern så pysslar jag hellre med projekten, och helst det som går att göra inne i båten. Jag har starka bygglampor, och värmefläkt, så det blir riktigt behagligt, med musik strömmandes ur radion.

Av det du nämnde, så är det säkert bra att starta med ekolodet. Där ska ledningar dras, instrument monteras och kanske ett hål tas upp i botten (om du inte har givare som strålar genom skrovet). Ett bra projekt att ta tag i.

Annars, sådant som kan göras hemma såsom tvätt av kapell, linor mm.

Och allmän rengöring inne i båten sitter inte fel, det känns alltid skönt att "tvätta bort" föregående ägaren.

Däremot rekommenderar jag att vänta någon månad innan ni börjar fundera på utvändig tvätt/vax och målning.

Hälsningar
Tommy

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » lör 16 feb 2008, 11:15

tack alla för era tips!

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » lör 16 feb 2008, 12:51

ser verkligen fram emot årets båtsäsong när det är första året med egen båt!
tog förarbevis i höst..! så det ska bli kul att börja greja lite själv.....! och framförallt att börja föra fram en båt för segel.
har ju en pappa som seglat i 40 år som kan hjälpa till om det kniper..;-)

hoppas ni alla får ett härligt båtår med mycket sol och bra segelvindar!

Skriv svar