Jag är ute efter en plotter som har lite större skärm än 5 tum (dock med begränsad budget), och har hittat Standard Horizon med 7 tums skärm för 7100 kr.
http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plot ... zon-cp300/
Är det någon som har någon erfarehet av detta märke?
Standard Horizon plotter
Re: Standard Horizon plotter
Nej men tidningen Sailing Today testade plottrar för en tid sedan och utnämde den till "Best Buy". Standard Horizon är vanliga utomlands, särskilt i England.saltlånga skrev:Jag är ute efter en plotter som har lite större skärm än 5 tum (dock med begränsad budget), och har hittat Standard Horizon med 7 tums skärm för 7100 kr.
http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plot ... zon-cp300/
Är det någon som har någon erfarehet av detta märke?
Kolla priser där, nu är ju pundkursen gynnsam!
Jag har en CP-180 (5") som jag inte hunnit prova praktiskt men klämt en del på. Jag ville ha en plotter med C-map för jag tycker deras kort är bättre. Och nej, de är inte dyrare, för mitt område är C-map billigare. Däremot verkar det finnas färre anmärkningar om fel i korten för C-map.
Att jag valde Standard Horizon beror dels på många positiva omdömen och att de är konstruerade i Japan. Moderföretaget heter Vertex och enormt stora inom seriös komunikation. De äger även Yaesu, ett märke som troligen alla radioamatörer kan intyga är ganska seriösa. Ytterligre en fördel är att plottern har tillräckligt med portar för att ansluta AIS, DSC, autopilot mm.
Fö har jag Standard Horizon VHF, GX-3000 och handjagaren HX-600S, 5W, vattentät, DSC, AM/FM-radio etc.
Fast jag köpte ju mina grejer i USA så det blev billigt men Tecopt's priser är bra!
Att jag valde Standard Horizon beror dels på många positiva omdömen och att de är konstruerade i Japan. Moderföretaget heter Vertex och enormt stora inom seriös komunikation. De äger även Yaesu, ett märke som troligen alla radioamatörer kan intyga är ganska seriösa. Ytterligre en fördel är att plottern har tillräckligt med portar för att ansluta AIS, DSC, autopilot mm.
Fö har jag Standard Horizon VHF, GX-3000 och handjagaren HX-600S, 5W, vattentät, DSC, AM/FM-radio etc.
Fast jag köpte ju mina grejer i USA så det blev billigt men Tecopt's priser är bra!
Eftersom Gunnar rekommenderade med hänvisning till "Sailing Today" vill jag lägga till att i England pågår kampanjer på plotters tämligen regelbundet och att kolla i en engelsk båttidning (kryllar av annonser) är alltid vaket. Ofta får man se priser som nästan ligger i paritet med självimport från USA.
Ett grepp från någon leverantör (osäker på om det var Horizon) är att bundla sjökort med plottern. Därvid skickade man med ett på kort som angavs som "C-map-kompatibelt" sannolikt för att pressa priset maximalt. Tyvärr fick man "bara" sjökort för England/Storbrittanien. Men det är intressant om det blir konkurrens och litet mer öppenhet på sjökortsfronten även för de här "inlåsta" anordningarna. Som det är nu köper man sjökortssystem snarare än plotter.
Ett grepp från någon leverantör (osäker på om det var Horizon) är att bundla sjökort med plottern. Därvid skickade man med ett på kort som angavs som "C-map-kompatibelt" sannolikt för att pressa priset maximalt. Tyvärr fick man "bara" sjökort för England/Storbrittanien. Men det är intressant om det blir konkurrens och litet mer öppenhet på sjökortsfronten även för de här "inlåsta" anordningarna. Som det är nu köper man sjökortssystem snarare än plotter.
Anders S
jgtech.com säljer CP300 för motsv 6571 kr, moms ingår men frakt tillkommer. Då får man köpa till ett "MegaWide" DETTA kort som täcker England, kanalkusten mm för halva priset, motsv 1478 kr. Ganska prisvärt om kortet är intressant.
USA-pris är $736 = 6048 ink moms och frakt.
Standard Horizon har en kul variant med samma plotter men även inbyggd VHF, CPV350
USA-pris är $736 = 6048 ink moms och frakt.
Standard Horizon har en kul variant med samma plotter men även inbyggd VHF, CPV350