Wayfinder GPS för båten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Wayfinder GPS för båten?

Inlägg av Fredrik » fre 21 dec 2007, 09:37

Igår blev jag helt utan förskyllan påprackad två st Wayfinder-GPS. Den första kom med min nya telefon och den andra fick jag när jag köpte en jacka (!).

Denna GPS är en liten bluetooth-meckapär, som skall kopplas till en mobiltelefon. Genom ett program man installerar på telefonen går det att använda telefonen som navigator i bilen t.ex.

Min fundering är: eftersom Wayfinder skänker bort denna utrustning utan kostnad (självklart tar de säkert bra betalt för abonnemanget), borde detta vara en bra grundutrustning om man vill använda sin laptop för navigation i båten. Teoretiskt borde det bara vara att installera ett kartprogram på sin laptop, koppla upp sig mot gps:en med bluetooth och sedan köra.

Är det någon som har testat detta praktiskt och hur har det gått?

- Är Wayfinder-"pucken" möjlig att koppla till vilket program som helst, eller är den låst till deras egen mjukvara?
- Vilka olika mjukvaror finns det att välja på för datorn? Vilken är bäst? Vilken är billigast?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Facil26_Fin
Guldmedlem

Inlägg av Facil26_Fin » fre 21 dec 2007, 10:53

Kolla denhär mjukvaran till pc eller lap-top

http://www.sping.com/seaclear/

Verkar vara brukbar.
Behöver dock kartor.
De e' skönt o segla :-)
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2007, 11:27

Alla vettiga progrqmvaror för navigation använder NMEA, grundkravet är att Wayfarer-pucken sänder sin positionsangivelse i detta format. Gör den det är valet mer eller mindre fritt.

Seaclear är gratis, det finns flera bra varianter runt tusenlappen eller så, och sedan kan man i princip betala vad som helst om man vill ha proffsprogram.

Det stora problemet är kartmaterialet - ett navsystem för båten blir (kan man förenklat säga) inte bättre än de sjökort man har tillgång till. Även de kartor/sjökort som är rimligt prissatta är ganska dyra - det är ingen större konst att köpa sjökort för mer pengar än vad en dator och gps kostar.

Scanna sjökort själv är inget för slarviga - kalibreringen är kritisk, och gör man fel kommer navigationsprogrammet att visa fel i sin tur.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 21 dec 2007, 11:52

En GPS-puck med USB-interface, som kör NMEA och med alla standardfinesser kostar 500:-, vilket är en liten kostnad i förhållande till de andra kostnaderna i systemet.
- Även om SeaClear är gratis så tar det tid att hantera, dessutom har det sina begränsingar. För att vara freeware så är det ett ovanligt bra program!
- Kartmaterialet, som Anders påpekar. Hanteringstiden (som också är en kostnad) kan bli omfattande.
- och PC:n, som skall funka map effektförbrukning och miljökrav (fukt, temp).

Wayfindern, med kanske oklara prestanda passar dåligt in. Jag har sett den användas i bil med Nokia tablet - precisionen var inte så bra (vilket kan bero på karta eller GPS:en).

/J

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 21 dec 2007, 14:47

Mycket har skrivits på olika forum om GPS - PC navigering.
Gör en sökning och du har läsning hela julhelgen.
Jag föredra TIKI Navigator som är "ootroligt" lätt att använda.
Oziexplorer är också "populärt" och kompetent.
Kartor exv. Västkusten: Svenska 1680 kr, Tyska 840 kr, till de tyska från Nv-verlag följer med papperskort, hamnbeskrivningar, "enkelt" navprog, mm.
Kul att sjöfartsverket har fått konkurans på sjökorten.
Kan man förvänta sej en prisänkning måntro??

http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... =1700&st=0
http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm
http://www.tiki-navigator.com/
http://www.oziexplorer.com/
http://www.nv-verlag.de/elektronische_s ... serie5.htm

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 21 dec 2007, 15:25

Wayfinders lösning är serverbaserad, dvs kartan ligger på en server och där beräknas rutten på servern sen skickas bara rutten och en korridor längs rutten med kartdata över till telefonen/pda'n eller vad man nu kör mjukvaran på.

Men nu gällde ju frågan om själva GPS'en kan användas till andra mjukvaror. Det borde gå ganska enkelt att kolla. Gissningsvis används ett protokoll som heter RFCOMM som emulerar en serieport över Bluetooth. Ovanpå detta skulle sedan NMEA kunna köras. Om det inte finns någon låsning till wayfinders mjukvara borde man kunna ansluta till GPSen och få ut nmea-data via rfcomm.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 21 dec 2007, 15:37

Har kollat. Det är NMEA över RFCOMM.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » fre 21 dec 2007, 16:00

Du kan også anvende "Det Levande Sjökortet" som giver svenske kort for hhv. øst- og vestkysten for lige under 1200SEK. Fx. her:

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbu ... Path=7_134

Til dette på en PC kan du tilslutte GPS'n med position via NMEA.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 21 dec 2007, 19:43

hhmcsv skrev:Du kan også anvende "Det Levande Sjökortet" som giver svenske kort for hhv. øst- og vestkysten for lige under 1200SEK. Fx. her:

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbu ... Path=7_134

Til dette på en PC kan du tilslutte GPS'n med position via NMEA.
DLS är prisvärt, men sjökorten kan bara användas där och inte i något annat program, om man i framtiden vill byta till något mer avancerat.
Jag föredrar "BSB" kort som passar till ett flertal program.
BSBkorten är en exakt kopia av papperskorten.
Nackdel med BSB är att de finns i olika utföranden BSB1, 2, 3, 4 och 5
Seaclear kan inte hantera BSB 4 o 5

Ozie kostar €69.00 Euro, TIKI Basic € 56.00 - TIKI Pro € 112.00
Västkustens BSB från Nv-verlag 840 skr inkl. papperskort

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2007, 20:20

Lasse L skrev: Västkustens BSB från Nv-verlag 840 skr inkl. papperskort
Det är ett riktigt bra pris, eftersom Levande inte skickar med papperskorten!
Själv har jag kört Levande ett antal säsonger, men tröttnat på det sanslösa gränssnittet. Men det får ligga i beredskap på datorn ifall...
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 23 dec 2007, 10:52

Lasse L skrev:
hhmcsv skrev:Du kan også anvende "Det Levande Sjökortet" som giver svenske kort for hhv. øst- og vestkysten for lige under 1200SEK. Fx. her:

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbu ... Path=7_134 Nackdel med BSB är att de finns i olika utföranden BSB1, 2, 3, 4 och 5
Öh? Betyder det nåt för mig? Jag har BSB; många scannade men inte alla, som jag "fått" av kompisar. Kör det via Fugawi som jag ärligt köpt, i laptopen. Kan det bli nåt knas om man laddar än mer av någon av de fem varianterna?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 23 dec 2007, 12:23

Guitar Nilsson skrev:
Lasse L skrev:

http://geoimager.lantmateriet.se/kartbu ... Path=7_134 Nackdel med BSB är att de finns i olika utföranden BSB1, 2, 3, 4 och 5
Öh? Betyder det nåt för mig? Jag har BSB; många scannade men inte alla, som jag "fått" av kompisar. Kör det via Fugawi som jag ärligt köpt, i laptopen. Kan det bli nåt knas om man laddar än mer av någon av de fem varianterna?
Troligtvis har du inte BSB 4 eller 5
Dom "svenska" bsb är 3an. 4an är kodad, 5an finns bara på vissa kort i USA.
Så ladda på. inget "farligt" kan hända.
Enl Solteknik som tillverkar "Svenska" BSB kort kommer dom tillsvidare att vara BSB 3
Dom är väl rädda att tappa kunder, om dom går över till 4an, (som inte Seaclear kan hantera)

tfrisk
Trogen medlem

Inlägg av tfrisk » ons 26 dec 2007, 12:16

Wayfinder-"pucken" verkar inte vara låst till någon speciell programvara eller så. Har kört den jag fick med nya nallefonen både mot mac och pc och den levererar position och kurs och fart till respektive kartprogram.

Har inte haft något problem med precisionen, kör deras navigationsprogram i telefonen (SE P1) och det är riktigt hyggligt, så länge man har bra täckning och därmed bra kontakt med deras server. Så fort täckningen rasar så rasar systemet.

Det jag däremot sakar är ett sjökortsprogram för nallefonen. Men att Wayfinder inte kommer att leverera ett dylikt ligger ju i deras affärsidé, nämligen att man tankar hem kartorna när de behövs, och det lirar ju inte till havs, där täckningen är skral.

Batteritiden och vattentätheten är väl två saker att hålla ögonen på. Vattentätt blir det väl om man lägger pucken i en plastpåse, men hur man löser strömförsörjningen på ett mer permanent sätt på en båt vet jag inte riktigt... Den 12 V-kabel som leverarades med passar bra i bil men inte i min båt, för kort och för "spiraliserad".

Lycka till, det är otroligt kul när man får det att lira!

/Thomas

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tor 03 jan 2008, 17:12

Lite off topic men en sedelärande historia.

Min flickvän fick skjuts av en väninna från Södertälje till T-centralen. Väninnanspojkväns BMW var utrustade med GPS. Först hamnade dom på södra kyrkogården och sedan på ICAs centrallager. :D

Följden blev att hon missade sitat tåget och att jag fick sätta mig i bilen för att hämta henne.

Jag håller mig nog till karta och kompass ett tag till.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 03 jan 2008, 17:21

Ett enda exempel visar väl ändå inte att GPS/navigator skulle vara dåligt rent generellt sätt? :?: Det handlar för övrigt mycket om vilket kartmaterial navigatorn bygger på.

Karta OK, men just kompass när man kör omkring i centrala Stockholm känns ju inte direkt klockrent.. :wink:

Jag har virrat omkring i både Milano och Kyoto med bilar utrustade med navigator, det var till mycket stor hjälp kan härmed intygas.

/Tommy

Skriv svar