Singellina till uthal och cunningham.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Singellina till uthal och cunningham.

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 08:03

Jag har bara sex avlastare för trim och fall i sittbrunnen, kommer knappast att göra om det heller då båten inte är någon racer.
Bomuthalet har jag ner till brunnen, men cunningham får jag gå fram till masten för att sträcka och lossa med för den delen. Kan man inte dra en enda lina som samtidigt sträcker både uthal och cunningham? Vad skulle nackdelen med det vara? När jag drar åt uthalet hårt vill jag ju även sträcka cunningham. Om jag har taljeutväxling 3:1 på bomuthalet och 2:1 på cunningham så borde bomuthalet sträckas först och sen även cunningham.
Synpunkter önskas!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 08:29

Renlärigt: Att trimma uthalet och cunningham ger delvis olika effekt. Därför vil "rejsputten" ha separata reglage. Är du helt säker på att det inte bor en liten rejsputte innanför ditt pannben?

I praktiken kan man antagligen ordna det som du tänker, men jag hade också funderat på vad som händer om den kombinerade linan brister. Uthalet är ju vitalt för seglingsförmågan, medan man kan klara sig utan cunningham, även om det inte är optimalt.

Har du ingen annan funktion du kan flytta fram till masten?
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 30 okt 2007, 08:49

Kolla på seldens hemsida där finns en bild på deras singel ref bom, där ser du hur du skall göra för att det skall fungera.
http://www.seldenmast.com/frameset.cfm? ... =589832445

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 30 okt 2007, 10:03

Uthal & cunningham är/gör olika saker.

Antingen vill du använda dem aktivt och då skall du hålla isär dem, eller så är det inte så petigt och då skulle jag skita i cunningham helt och hållet (eller ha kvar det på masten).

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 okt 2007, 10:06

Det beror ju lite på hur utväxlingarna är i tex ditt bomuthal.
Den kanske du kan låsa i en vanlig CamCleat...?
Med stor utväxling kan det räcka.
Jag har små ServoCleat med bygel till fockvagn och checkstag.
Cunningham är ju ingen stor last i hellr för den delen, skulle också klara sig med en CamCleat. Kanske tom bättre att dra den separat eftersom man använder den mer sällan?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 10:28

De andra avlastarna är på babord om nedgångsluckan, storfall, självslående fockens fall och dirk. Att reva utan dirken vore väldigt besvärligt, annars har jag funderat på att skippa den.
På sb har jag bomuthal, singelrevlina och x-focks-skotet. Vid masten sitter cunningham, fall till rullfocken och reservfall. Jag har även en tamp där som begränsar skotvagnens ytterlägen.
Jag kanske borde ha fler avlastare, men det blir ganska dyrt och komplicerat, de som sitter där är av stenåldersmodell så alla måste bytas.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 10:36

SWE54 skrev:Det beror ju lite på hur utväxlingarna är i tex ditt bomuthal.
Cunningham är ju ingen stor last i hellr för den delen, skulle också klara sig med en CamCleat. Kanske tom bättre att dra den separat eftersom man använder den mer sällan?
Jag får ta i bra nog för att ta hem både uthalet och cunningham. Uthalet sträcker jag med fallvinschen så där räcker en talja, 2:1., cunningham har jag, tror jag 4:1.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 10:43

Då hade jag tagit mig en fundring på om x-fockens fall skall vara i brunnen eller på masten. Argumentet för att ha det på masten är att man ändå måste fram dit för att samla och beslå seglet när/om det skall ner. Det kanske inte ens är bra att ha det i brunnen i det läget?

Fråga två: använder du cunningham aktivt? En del segel är sydda så att cunningham är "rev ett", andra segelmakare (och båtar) löser detta genom att sträcka fallet mer eller mindre.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 11:01

Ang fockfallet så har jag dumt nog ingen vinsch på masten att dra med. Det sitter en rejäl platta bakom masten så det skulle kunna gå.
Cunningham vill jag gärna sträcka så fort jag går mot vinden, annars är seglet ganska bukigt. Men sträcker jag både fram och bak blir det helt plant. Seglet är original -85, jag hade in det på uppsträckning hos segelmakarna samtidigt som jag köpte ny rullgenua. Focken är också original men i nyskick, det var först i fjol som den fick börja tjänstgöra.
Jag är ju ganska gröngölig på segling men jag upplever det som att jag bör dra åt bomuthal och cunningham ungf samtidigt, när man vänder och går mot vinden.
Vad är egentligen den stora skillnaden i funktionen? Finns det vissa situationer där man bör ha cunningham åtdraget men bomuthalet löst?

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 30 okt 2007, 11:10

Jag hade samma problem. Satte extra utväxling på cunningham och satte den i en cleat bredvid avlastarna i stället. Funkar utmärkt.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 okt 2007, 11:21

Guitar Nilsson skrev:Finns det vissa situationer där man bör ha cunningham åtdraget men bomuthalet löst?
Man kan (förenklat) säga att uthalet påverkar bukens djup i nedre tredjedelen av seglet, medan cunningham drar fram buken när den börjar "glida bakåt" av vindtrycket. Men detta gäller gammaldags, töjbara segel. Segel med genomgående lattor och segel av laminatduk svarar inte lika bra på cunninghamdraget (eller, behöver inte justeras så förbålt - de håller formen ändå).

Då kan det vara så att man vill ha litet mer buk (sjögång, skumpigt, behövs mycket kraft, man accepterar litet lägre höjd men behöver kraften) samtidigt som man vill dra fram buken så den ligger "rätt".

Det brukar anses att största buken skall ligga 40-45 % från masten. Men sådant är tumregler - det som fungerar bäst är mest rätt och inga båtar/riggar(segel är helt lika...
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tis 30 okt 2007, 12:09

Är det inte så att cunningham är för att lura mätregler. Det sitter normalt ett svart mätmärke strax under masttoppen, om storen är sydd för att få max yta enl. mätbrevet så blir mastliket lagom sträckt för lättvind när man hissar till märket. När det sedan brallar på så vill du sträcka mer, men då blir du diskad om nån ser att storen är hissad ovan märket. Alltså löser man det genom att dra åt cunningham, då sträcks mastliket, buken minskar och krängningen minskar. Har man fall till sittbrunnen och inte kappseglar på allvar verkar cunningham onödigt. Däremot tycker jag att rullgenuafallet är bra att ha till sittbrunn så det går att trimma buken under segling. sen får man inte glömma att slacka fallet när man lämnar båten. Jag har två fallwinchar på masten som inte används du kan få den ena billigt. Har du X-focken på eget stag och hakar? Till trimlinorna behövs väl inte dyra avlastare, det finns rätt billiga cleats, som inte tar så stor plats. Förresten hur stora lakan har du?
/Karl-Magnus.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 30 okt 2007, 12:27

Njae, utan cunninghamsträck blir det här seglet ganska påsigt, det kanske ska vara så i lättvind med tung lpngseglarbåt. Storen är 26,5 kvadrat, rullgenuan ca 40, focken ca 20. Tampen till fockvagnen har jag i en clamcleat som sitter fram på masten, det hör till spinfästet. (Har ingen spinne)
Jag skulle ev kunna sätta dirkfallet i en clamcleat... Bra diskussion det här, förutom att jag blir så seglingsugen att jag nästan börjar gråta.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 okt 2007, 13:00

Guitar Nilsson skrev:
SWE54 skrev:Det beror ju lite på hur utväxlingarna är i tex ditt bomuthal.
Jag får ta i bra nog för att ta hem både uthalet och cunningham. Uthalet sträcker jag med fallvinschen så där räcker en talja, 2:1., cunningham har jag, tror jag 4:1.
Oj!
Jag har 1:1 på cunningham och drar det aldrig mer än med handkraft.
Vågar inte dra för hårt i seglet och då har jag ändå ett Pentex laminat.
Uthalet har jag växlat så även det går att sträcka för hand under last.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 okt 2007, 13:06

winga750 skrev:Är det inte så att cunningham är för att lura mätregler. Det sitter normalt ett svart mätmärke strax under masttoppen, om storen är sydd för att få max yta enl. mätbrevet så blir mastliket lagom sträckt för lättvind när man hissar till märket. När det sedan brallar på så vill du sträcka mer, men då blir du diskad om nån ser att storen är hissad ovan märket. Alltså löser man det genom att dra åt cunningham, då sträcks mastliket, buken minskar och krängningen minskar. Har man fall till sittbrunnen och inte kappseglar på allvar verkar cunningham onödigt. Däremot tycker jag att rullgenuafallet är bra att ha till sittbrunn så det går att trimma buken under segling. sen får man inte glömma att slacka fallet när man lämnar båten. Jag har två fallwinchar på masten som inte används du kan få den ena billigt. Har du X-focken på eget stag och hakar? Till trimlinorna behövs väl inte dyra avlastare, det finns rätt billiga cleats, som inte tar så stor plats. Förresten hur stora lakan har du?
/Karl-Magnus.
Nej, cunningham "tar bort" duk vid mastliket så att det "blir över" duk i akterliket vilket då öppnar upp akteliket. Det drar även fram buken något.
Man sträcker alltså inte seglet med ett cunningham.
Det gör man med fallet.
Cunningham är oftast det sista man tar till...

Skriv svar