Oljesug?
Oljesug Smart
Hej
Jag kör med en Smart från Erlandson, tycker den funkar bra. Går att suga div vätskor och har inget behov av el.
Jag kör med en Smart från Erlandson, tycker den funkar bra. Går att suga div vätskor och har inget behov av el.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har den som ser ut som en fotboll sen några år, mkt bra. Byter olja i bilarna också med den. Har sugit ur dieseltanken med den också och fått ut svart och grå gegga från botten.
Lätt att sen tömma oljan i miljöstationen.
Skillnad som natt och dag jmf med både Biltemas elpump och den lilla mässingpumpen.
Lätt att sen tömma oljan i miljöstationen.
Skillnad som natt och dag jmf med både Biltemas elpump och den lilla mässingpumpen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
finns faktiskt viss standard som man inte får avvika från, tex skall man köra på höger sida i vägtrafiken. På samma sätt skall man använda den lilla, nästintill värdelösa, mässingsgrunkan.
Mässingen är bra för den sprider den behagliga värmen från oljan i den varmköra motorn.
Gummimuffarna, som är de som håller ihop hela pumpen, är bra för det är så lätt att rengöra pumpen, de är så lätta att demontera, självdemonterande.
Och pumpflärpen inne i är så beständig.
Och I/O är exemplariskt: kommer lätt till med de fina medföljande slangarna, utloppet är en sport.
/J
Mässingen är bra för den sprider den behagliga värmen från oljan i den varmköra motorn.
Gummimuffarna, som är de som håller ihop hela pumpen, är bra för det är så lätt att rengöra pumpen, de är så lätta att demontera, självdemonterande.
Och pumpflärpen inne i är så beständig.
Och I/O är exemplariskt: kommer lätt till med de fina medföljande slangarna, utloppet är en sport.
/J
Jag har nu varit på Hjermans och köpt en stor avlång pump. Man pumpar upp ett underttyck och sen samlas all olja upp i behållaren. Kostar just nu 395 pix, mot normala 495.
Den gamla mässingspumpen är bara skräp, man dräller en massa olja. Biltemas elektriska fungerar i bästa fall 1 säsong sen är den slut.
tack för alla svar.
Den gamla mässingspumpen är bara skräp, man dräller en massa olja. Biltemas elektriska fungerar i bästa fall 1 säsong sen är den slut.
tack för alla svar.
Stefan
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Gratulerar till den pumpen. En sån lånade jag en gång på varvet vårt, den är ännu bättre än min fotbollspump. Man kan utan krångel kosta på sig att byta olja en extra gång mitt på sommarn också.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
det är tråkigt att se hur många som ger efter för vanlig enkel bekvämlighet och använder olika former av underlättande pumpar, kanske tom maskindrivna. Den sanne seglaren använder mässingspumpen!
Hur passande är inte utrycket: less is more.
Mässingspumpen, pryttlen som verkligen är odugligt liten.
/(J)
Hur passande är inte utrycket: less is more.
Mässingspumpen, pryttlen som verkligen är odugligt liten.
/(J)
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har använt mässingpumpen i många år. Jag minns med nostalgi hur jag brände händerna, oljade ner alla kläder, oljade ner hela båten, olja på vattnet från länspumpen, det blev olja överallt utom i dunken. När jag pumpat en hel dag var fortfarande nästan all olja kvar i motorn. Mässingpumpen måste helt enkelt själv producerat använd gammal motorolja ur tomma intet.
Håkan Guitarr har så rätt, detta att producera materia ur tomma intet beskrivs av teorin om den så kallade andra-kvantiseringen, vilken först utvecklades av Bardeen, Cooper och Schrieffer, därför kallas den också för BCS-teorin. Detta är precis vad som händer i den fantastiska mässingspumpen. Olja uppstår i tomma intet, tyvärr utan att återvända dit.
BCS-teorin förklarar också supraledning, och likaledes supraflytande tillstånd. Ett sådant uppstår mycket tydligt inne i mässingspumpen, så att materien inne i denna (oljan) sprider sig ohämmat.
Det är banne mig värre än klass D!
/J
PS: Bardeen var en baddare, han.
BCS-teorin förklarar också supraledning, och likaledes supraflytande tillstånd. Ett sådant uppstår mycket tydligt inne i mässingspumpen, så att materien inne i denna (oljan) sprider sig ohämmat.
Det är banne mig värre än klass D!
/J
PS: Bardeen var en baddare, han.
Utan att nödvändigtvis motsäga BCS-teorin kan jag nämna att en liknande pump på en BMC-motor inte generarade, utan förbrukade olja. Den krävde bland annat att man (likt en gammeldags gårdspump) hällde i olja innan man kunde pumpa ut.
Det märkliga med denna lädertätade pump var att man trots denna initialdos kunde pumpa ut tre liter olja, men behövde fylla på fyra, utan att någonsin den försvunna litern spårats.
Kan det ha varit komplementärpumpen?
Det märkliga med denna lädertätade pump var att man trots denna initialdos kunde pumpa ut tre liter olja, men behövde fylla på fyra, utan att någonsin den försvunna litern spårats.
Kan det ha varit komplementärpumpen?
Anders S